Ik vandaag per ongeluk tijdens het vervangen van m'n remblokken (door de haast) een verkeerde inbus losgeschroefd waardoor er wat olie uit de leiding is gelopen..
Rem nu nauwelijks remdruk meer, moet nu ook de hele leiding ontlucht worden en weer opnieuw gevuld worden met olie..?
Gelukkig is het m'n voorrem, die ik toch sporadisch gebruik..
Sleuteltips
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 208
- Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 12:28
- Mijn mountainbike: Xtrail Mud 9.0 29-er 2013
Ik weet niet goed hoe ik je smiley moet interpreteren, maar als je daadwerkelijk alleen met je achterrem remt ben ik benieuwd hoe je je staande houdt op een heuvelachtig/bergachtig parcours. Je voorrem kan namelijk veel meer remkracht leveren dan je achterrem!Underkoffer schreef:Ik vandaag per ongeluk tijdens het vervangen van m'n remblokken (door de haast) een verkeerde inbus losgeschroefd waardoor er wat olie uit de leiding is gelopen..
Rem nu nauwelijks remdruk meer, moet nu ook de hele leiding ontlucht worden en weer opnieuw gevuld worden met olie..?
Gelukkig is het m'n voorrem, die ik toch sporadisch gebruik..
En ja, je moet je remleiding nu inderdaad ontluchten. Je hoeft hem niet opnieuw te vullen, maar slechts bij te vullen waardoor de lucht uit je remleiding verdwijnt. Staat al redelijk veel over geschreven op dit forum. Dit is dan ook iets wat je prima zelf kunt doen als je dat wilt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
- Mijn mountainbike: scott spark 920
- Contacteer:
Merendeels wordt er geremd met de voorrem, om je fiets onder controle te houden. Als je met de achterrem remt, dan bestaat er de kans dat je fiets onbestuurbaar wordt 'waardoor er een kans bestaat dat je recht door gaat terwijl je een bocht wilt maken.Underkoffer schreef:Ik vandaag per ongeluk tijdens het vervangen van m'n remblokken (door de haast) een verkeerde inbus losgeschroefd waardoor er wat olie uit de leiding is gelopen..
Rem nu nauwelijks remdruk meer, moet nu ook de hele leiding ontlucht worden en weer opnieuw gevuld worden met olie..?
Gelukkig is het m'n voorrem, die ik toch sporadisch gebruik..
-
- All rounder
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 23 april 2009, 20:50
[quote="Underkoffer"
Gelukkig is het m'n voorrem, die ik toch sporadisch gebruik.. [/quote]
Mensen, dit was sarcastisch bedoeld..
Natuurlijk heb ik een voorrem nodig..
Gelukkig is het m'n voorrem, die ik toch sporadisch gebruik.. [/quote]
Mensen, dit was sarcastisch bedoeld..
Natuurlijk heb ik een voorrem nodig..
- All4Fun
- Pro Biker
- Berichten: 938
- Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
- Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...
Onder ons zijn er de nodige personen die de nodige componenten hebben liggen, die of verouderd, of defect, of overcompleet, of ......
Met wat puzzelwerk kan je soms dingen combineren zodat er weer een bruikbaar exemplaar ontstaat, of uniek met eigenschappen die niet standaard in de handel zijn.
Ik heb een mix gemaakt van een tweetal derailleurs, te weten een RD-M772 en een RD-M786, van deze laatste was de kooi krom, hiervoor is een nieuwe besteld, maar de levertijd laat op zich wachten, daarom ontstond de mix omdat een 9spd derailleur niet met een 10spd shifter samengaat.
Door een tweetal stiften uit de paralellogram van beide derailleurs te halen blijven er twee delen over die met elkaar gewisseld kunnen worden, zodoende had ik van de 786 het framedeel en van de 772 het kooideel.
Feitelijk is het nu een normale 10spd Shadow derailleur, in de praktijk blijkt die feilloos te werken .
Maar nu de andere combinatie het framedeel van de 772, met de kooi van de 786, dit geeft een 9spd Shadow Plus, dit bestaat officieel niet, het moet in de praktijk nog uitgetest worden, de kooi ontbreekt nog, maar ik heb er veel vertrouwen in dat dit ook goed gaat werken .
Hoe heb ik dat gefikst....., heel eenvoudig: je boort twee gaatjes van 2,5mm in het verlengde van de twee stiftjes, je merkt vanzelf wanneer je tegen de stalen stiftjes aan zit, zodat je ze er met een drevel uit kan tikken.
Vervolgens omwisselen en stiftjes terugplaatsen.... klaar!
Groet'n
Met wat puzzelwerk kan je soms dingen combineren zodat er weer een bruikbaar exemplaar ontstaat, of uniek met eigenschappen die niet standaard in de handel zijn.
Ik heb een mix gemaakt van een tweetal derailleurs, te weten een RD-M772 en een RD-M786, van deze laatste was de kooi krom, hiervoor is een nieuwe besteld, maar de levertijd laat op zich wachten, daarom ontstond de mix omdat een 9spd derailleur niet met een 10spd shifter samengaat.
Door een tweetal stiften uit de paralellogram van beide derailleurs te halen blijven er twee delen over die met elkaar gewisseld kunnen worden, zodoende had ik van de 786 het framedeel en van de 772 het kooideel.
Feitelijk is het nu een normale 10spd Shadow derailleur, in de praktijk blijkt die feilloos te werken .
Maar nu de andere combinatie het framedeel van de 772, met de kooi van de 786, dit geeft een 9spd Shadow Plus, dit bestaat officieel niet, het moet in de praktijk nog uitgetest worden, de kooi ontbreekt nog, maar ik heb er veel vertrouwen in dat dit ook goed gaat werken .
Hoe heb ik dat gefikst....., heel eenvoudig: je boort twee gaatjes van 2,5mm in het verlengde van de twee stiftjes, je merkt vanzelf wanneer je tegen de stalen stiftjes aan zit, zodat je ze er met een drevel uit kan tikken.
Vervolgens omwisselen en stiftjes terugplaatsen.... klaar!
Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!
SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Ik dacht dat een Mountainbike woordenboek wel handig kon zijn. Zag wat vragen over termen de afgelopen tijd. Nederlands en Engels loopt vaak wat door elkaar heen, maar dan weet je net die term niet. Maar er word ook vaak bij Duitse webshops besteld, die hebben nog een site in het Duits dus dan is zoeken naar dat ene onderdeeltje met de juiste term toch makkelijker.
Een voorzet, vul aan/verbeter waar je wilt. Eerst eens alle onderdelen, gereedschap en instellingen etc is wellicht ook makkelijk, maar dat voor later.
Frame - Frame(kader) - Rahmen
Fork - (Voor)Vork - Gabel
Wheel(set) - Wiel(set) - Laufrad(satz)
Tyres - Buitenband - Reifen
Tube - Binnenband - Schlauch
Rim - Velg - Felge
Nipple- Nippel -Nippel
Spoke - Spaak - Speich
Hub - Naaf - Nabe
Quick Release(skewer) - Snelspanner - Schnellspanner
Thru-axle - Steekas - Steckachse
Headset(bearing) - Balhoodset(balhoofdlagers) - Steuersatz(lagers)
Stem - Stuurpen - Vorbau
Handlebars - Stuur - Lenker
Grips - Handvatten - Griffe
Shifter - Shifters(verstellers/schakelaars?) - Schalthebel
Shiftcable - Schakelkabel - Schaltzug
(Disc)Brakes - (Schijf)Remmen- (Scheiben)Bremsen
Brake lever - Remhendel - Bremshebel
Brake caliper - Remklauw - Bremssattel
Brake hose - Remleiding - Bremsleitung
Brake pads - Remblokjes - Bremsbelag
Brake disc - Remschijf - Bremsscheibe
Rear derailleur/mech - Achterderailleur - Schaltwerk
Front deraileur/mech - Voorderailleur - Umwerfer
Chain - Ketting - Kette
Cassette - Cassette - Kassette(ritzelpakket)
Chainring - Kettingblad - Kettenblatt
Crank(set) - Crank(set)(Traparmen?) - Kurbel(garnitur)
Bottom bracket - Trapaslagers - Innenlager/Tretlager
Pedals - Pedalen - Pedale
Seatpost - Zadelpen - Sattelstutze
Adjustable seatpost(dropper) - Verstelbare zadelpen(dropper) - Vario stutze/Sattelstutze mit hohenverstellung
Seatpost clamp - Zadelpenklem - Sattelklemme
Saddle/seat - Zadel - Sattel
Damper/shock - Demper - Dampfer/Federbein
Dropouts - Uitvaleinden - Ausfallenden
Presta/French - Presta/Frans - Franzosich/Sclaverand/SV
Schrader - Autoventiel - Schrader/AV
Dunlop - Nederlands/Hollands ventiel - Blitz
Headtube - Balhoofdbuis - Steuerrohr
Toptube - Bovenbuis - Oberrohr
Downtube - Onderbuis(?) - Unterrohr
Seattube - Zitbuis - Sitzrohr
Chain stays - Liggende achtervork(?) - Kettenstreben
Seat stays - Staande achtervork - ?
Bottom bracket - Bracket pot(?) - Tretlagergehäuse
Rebound - ? - Zugstufe
Compression - Compressie - Druckstufe
Travel - Veerweg - Hub/federweg
Steerer(tube) - Binnenbalhoofdbuis/stuurbuis - Gabelschaft
Crown - Kroon - Gabelbrucke/kopf
Stanchions - Binnenpoten - Standrohre
Slider/lowers - Buitenpoten/onderpoten - Tauchrohre
Dropouts - Uitvaleinden - Ausfallenden
Spring(air/coil) - Veer(staal/lucht) - Federung(luft/stahlfeder)
Crownrace/baseplate - Vorkconus - Gabelkonus
Star fangled nut - Stermoer - Krallenmutter
Een voorzet, vul aan/verbeter waar je wilt. Eerst eens alle onderdelen, gereedschap en instellingen etc is wellicht ook makkelijk, maar dat voor later.
Frame - Frame(kader) - Rahmen
Fork - (Voor)Vork - Gabel
Wheel(set) - Wiel(set) - Laufrad(satz)
Tyres - Buitenband - Reifen
Tube - Binnenband - Schlauch
Rim - Velg - Felge
Nipple- Nippel -Nippel
Spoke - Spaak - Speich
Hub - Naaf - Nabe
Quick Release(skewer) - Snelspanner - Schnellspanner
Thru-axle - Steekas - Steckachse
Headset(bearing) - Balhoodset(balhoofdlagers) - Steuersatz(lagers)
Stem - Stuurpen - Vorbau
Handlebars - Stuur - Lenker
Grips - Handvatten - Griffe
Shifter - Shifters(verstellers/schakelaars?) - Schalthebel
Shiftcable - Schakelkabel - Schaltzug
(Disc)Brakes - (Schijf)Remmen- (Scheiben)Bremsen
Brake lever - Remhendel - Bremshebel
Brake caliper - Remklauw - Bremssattel
Brake hose - Remleiding - Bremsleitung
Brake pads - Remblokjes - Bremsbelag
Brake disc - Remschijf - Bremsscheibe
Rear derailleur/mech - Achterderailleur - Schaltwerk
Front deraileur/mech - Voorderailleur - Umwerfer
Chain - Ketting - Kette
Cassette - Cassette - Kassette(ritzelpakket)
Chainring - Kettingblad - Kettenblatt
Crank(set) - Crank(set)(Traparmen?) - Kurbel(garnitur)
Bottom bracket - Trapaslagers - Innenlager/Tretlager
Pedals - Pedalen - Pedale
Seatpost - Zadelpen - Sattelstutze
Adjustable seatpost(dropper) - Verstelbare zadelpen(dropper) - Vario stutze/Sattelstutze mit hohenverstellung
Seatpost clamp - Zadelpenklem - Sattelklemme
Saddle/seat - Zadel - Sattel
Damper/shock - Demper - Dampfer/Federbein
Dropouts - Uitvaleinden - Ausfallenden
Presta/French - Presta/Frans - Franzosich/Sclaverand/SV
Schrader - Autoventiel - Schrader/AV
Dunlop - Nederlands/Hollands ventiel - Blitz
Headtube - Balhoofdbuis - Steuerrohr
Toptube - Bovenbuis - Oberrohr
Downtube - Onderbuis(?) - Unterrohr
Seattube - Zitbuis - Sitzrohr
Chain stays - Liggende achtervork(?) - Kettenstreben
Seat stays - Staande achtervork - ?
Bottom bracket - Bracket pot(?) - Tretlagergehäuse
Rebound - ? - Zugstufe
Compression - Compressie - Druckstufe
Travel - Veerweg - Hub/federweg
Steerer(tube) - Binnenbalhoofdbuis/stuurbuis - Gabelschaft
Crown - Kroon - Gabelbrucke/kopf
Stanchions - Binnenpoten - Standrohre
Slider/lowers - Buitenpoten/onderpoten - Tauchrohre
Dropouts - Uitvaleinden - Ausfallenden
Spring(air/coil) - Veer(staal/lucht) - Federung(luft/stahlfeder)
Crownrace/baseplate - Vorkconus - Gabelkonus
Star fangled nut - Stermoer - Krallenmutter
Laatst gewijzigd door Nimbus op ma 4 november 2013, 21:11, 5 keer totaal gewijzigd.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Fork - (Voor)Vork - Gabel -->> De vork bestaat uit; Vorkpoten, kroonstuk en een binnenbalhoofdbuis.
Shifter - Shifters(verstellers/schakelaars?) - Schaltgriff Verstellers is juist.
Crank(set) - Crank(set)(Traparmen?) - Kurbel(garnitur) Crank(set), op zijn Belgisch traparmen. Mijn mening is dat traparmen 100 keer duidelijker is omdat zelfs de grootste leek begrijpt waar je het over hebt.
derailleur hanger, derailleurpatoog, schaltauge
Goed bezig!
Shifter - Shifters(verstellers/schakelaars?) - Schaltgriff Verstellers is juist.
Crank(set) - Crank(set)(Traparmen?) - Kurbel(garnitur) Crank(set), op zijn Belgisch traparmen. Mijn mening is dat traparmen 100 keer duidelijker is omdat zelfs de grootste leek begrijpt waar je het over hebt.
derailleur hanger, derailleurpatoog, schaltauge
Goed bezig!
Vork wilde ik nog uitsplitsen.
Dankjewel.
Dankjewel.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Crankstel, crankarmen, drager(?), kettingbladen, kettingbladboutjes
Crankset, crankarms, spider, chainrings, chainring bolts
Kurbelgarnitur, kurbelarme, trager(?), kettenblatter, kettenblattschrauben
Crankset, crankarms, spider, chainrings, chainring bolts
Kurbelgarnitur, kurbelarme, trager(?), kettenblatter, kettenblattschrauben
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Goed initiatief , voorziet volgens mij in een behoefte.Nimbus schreef:Ik dacht dat een Mountainbike woordenboek wel handig kon zijn.
Mij lijkt het wel logisch om dit in een nieuw topic 'Terminologie in andere talen' of zoiets te zetten.
Ik zou dit niet 1-2-3 bij sleuteltips zoeken.
Misschien ff overleggen met mods?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Umlaut daargelaten...
Spider is gewoon Spider, die dan natuurlijk weer een PCD (pitch circle diameter), steekcirkel of LK (Lochkreis) heeft.
SchlauchNimbus schreef:Tube - Binnenband - Schlaug
SteckachseNimbus schreef:Thru-axle - Steekas - Stekachse
Schalthebel lijkt me gangbaarder, tenminste voor triggers.Nimbus schreef:Shifter - Shifters(verstellers/schakelaars?) - Schaltgriff
Bremssattel is de gangbaardere term, welke op te splitsen is in de types Festsattel (fixed caliper) en Schwimmsattel (floating caliper). GustavM en misschien nog een andere exoot daargelaten zijn het fixed calipers op een MTB.Nimbus schreef:Brake caliper - Remklauw - Bremszange
der Bremsbelag (singular), die Bremsbeläge (plural)Nimbus schreef:Brake pads - Remblokjes - Bremsbelage
Hub verwijst normaal naar de slag (stroke) van een demper.Nimbus schreef:Travel - Veerweg - Hub/federweg
Spider is gewoon Spider, die dan natuurlijk weer een PCD (pitch circle diameter), steekcirkel of LK (Lochkreis) heeft.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ja ja tiepfouten, beetje lui/laat.
Schalthebel en Bremssattel dat zocht ik.
Hub word nog weleens bij vorken gebruikt...
BCD?
Schalthebel en Bremssattel dat zocht ik.
Hub word nog weleens bij vorken gebruikt...
BCD?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."