2 Tips over Remmen:
1 - Schijfremmen aanloopvrij maken
Uitgaande van een gemonteerd wiel even de snelspanner losmaken en het wiel demonteren:
- Even de remblokken met een schroevendraaier (draaiende beweging, rustig, niet forceren) naar buiten drukken.
- Wiel terugzetten, goed in de uitsparingen van het frame of de vork
- Snelspanner niet te strak, maar ook niet te los aantrekken
- Remhandel paar keer pompen tot ze beide de schijf raken
- Bouten van de remklauwen slag losdraaien zodat deze vrij kunnen bewegen
- Rem ingedrukt houden, (eventueel met stuk postbodestiek) en vervolgens controleren of de blokken tegen de schijf in het midden van de klauw zitten.
Wanneer dit niet zo is kan je proberen de bouten van de klauw te lossen en zachtjes de druk op de remhandel iets te verlichten en zodoende de klauw tegenover de schijf te bewegen (let op, met gevoel graag
)
- 9 van de 10x zit de schijf in het midden met de blokken nog bekrachtigd (remhandel), nu is het de truc om de klauw weer vast te zetten terwijl de remhandel nog steeds bekrachtigd is!
- Als je dit gedaan hebt en je laat de remhandel los zullen de blokken aan beide kanten tegelijk naar buiten komen en zodoende de remschijf aanloopvrij en met een correcte werking achterlaten!
2 - Schrijfremmen ontluchten, de luie methode.. Voor de meer gevorderden!
Ipv ontluchten van bovenaf gebruik je een grote vloeistofspuit (250 ml bv) en een stukje benzineslang om het remsysteem van onderaf te ontluchten.
Vul de spuit met de slang daar aan vast met remvloeistof. Plaats een sleutel over de ontluchtingsnippel en druk de slang (20 cm oid) aan de nippel. Hang de spuit op met een stukje draad op aan het stuur of het frame zodat de bocht van de slang omhoog gaat (ivm lucht later). Haal het reservoir open bij de hendel. Tot zover de voorbereiding.
Nu is het een kwestie van de nippel opendraaien, de gevulde spuit langzaam leegspuiten en boven in het reservoir de overtollige remvloeistof gaandeweg wegnemen (let op, niet onder het niveau van het aanzuiggaatje). Wanneer de nieuwe vloeistof er boven uitkomt (kleur) is het systeem 100% ontlucht en klaar voor gebruik.
Deze methode voorkomt het constant aandrukken, openen en sluiten van de nippel en bijvullen van het reservoir!