Sleuteltips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Een hulpmiddel dat iedereen kan toepassen.

Neem 2 stukkenbetonijzer rond 8 mm van 90 cm lang en steek deze in de zadel strop (zie foto's)
klem ze goed vast net als je een zadel vast zet.

Daarmee heb je een prima hefboom om de pen los te draaien.

Je kan zien dat er in mijn geval erg veel kracht voor nodig was.

Afbeelding
Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Oppahr schreef:Voor het op maat maken van buitenkabels voor versnellingen en remmen heb ik een dremel (of soortgelijke tool van een ander merk) gebruikt met slijpschijfje. Dit gaat snel en zeer netjes, zonder dat je de kabel platdrukt. Naar mijn idee, de ideale manier. Overigens alleen getest op de Avid Flak Jacket kabels.
Om te zorgen dat je de buitenkabel niet plat drukt bij het knippen kun je er gewoon een oud stukje binnen kabel erin plaatsen hoor :-q

Binnenkabels knip je met je normale tang door op de te knippen plek er een plakbandje om te wikkelen, dit voorkomt dat het gaat raffelen.

En om de kabel weer door een buitenkabel te halen kun je het uit einde in gesmolten kaarsenvet dompelen, voorkomt rafelen en dat het ergens achterblijft hangen

En voor de beginnende "doe het zelfer" er zit verschil tussen der. en rem buitenkabels !!

zo dat waren een paar huishoudelijke tips over kabels :-q
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Vaste schroeven of inbus boutjes, en kop doorgedraaid? Met een boortje, waarvan de diameter kleiner is dan de diameter van de schacht, een gaatje boren in de kop, Draai hierna een linksdraaiende tap erin, totdat deze vastzit. Als je nu doordraait, dan komt de schroef cq. bout vanzelf los.

(Mijn tipje vanuit het vliegtuigonderhoud gebeuren :wink: )
olger
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 7 januari 2007, 21:19
Mijn mountainbike: Gary Fisher Biggn s Mullet 2006

en als je geen tapsetje hebt kan je er ook een sneetje in maken met bv een dremel en met een schroevendraaier los draaien.
beun·haas (de ~ (m.))
1 iem. die zonder de vereiste kennis of bevoegdheid een vak uitoefent => roffelaar
boefje
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 21 november 2006, 16:58

Robert3398 schreef:Ik heb per ongeluk de bout van mijn cranckstel doorgedraaid, heel dom!(ik weet het) maar hebben jullie een advies of idee om deze los te krijgen.
Ik heb geprobeerd een horizontale lijn in de bout te frezen zodat ik met een platte schroevendraaier de bout los krijgt.

Doorgedraaide bouten:

- Lijn infrezen, en platte scroevendraaier erop.
of
- Iets erop lassen, waar je kracht op kan zetten
of
- Goede klap met een hamer erop en met een griptang proberen.
of
- inboren en tegendraadse tap erin draaien todat ie los komt.
of
- Kop eraf slijpen, en dan inboren en tegendraadse tap erin.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Handige tip voor het afstellen van je hs11/33 remmen.

Haal (eventueel) de band van je velg, zet je wiel er met of zonder band weer terug in. Pak een stuk karton, aluminium, pis bakken staal, plastic of wat dan ook van 1.5 tot 2mm dik en zet die dan tussen je remblok en je velg. Ik zet de rode stelknop van een HS33 ongeveer op het midden. Zo kun je altijd nog wat bijstellen.

Druk de zuiger tegen de velg aan en zet de bouten normaal vast. Doe dit dan ook met de andere kant. karton (of wat anders) verwijderen "et voila" je hebt je remmen recht tegenover de velg afgesteld. wel ervoor zorgen dat je de remblokken goed in de lengte richting van de velg plaatst, anders kun je problemen krijgen omdat je remblok gaat aanlopen als je je band erop hebt liggen.

Mijn mooie paint art. (maakt het wat duidelijker)

Afbeelding

Als je remmen piepen kan het ook de oorzaak zijn van vettige velgen. Zelf heb ik ook magura's hs33 remmen gehad en ik kwam er achter dat de remblokken en de velgen vettig waren. Je kunt gewoon rem reiniger gebruiken op je velg en op je remblokken. De remblokken schuurde ik altijd lichtjes op.

Wat ook nog kan helpen zijn rode "koolstop" remmen van magura. Je velg slijt met de rode wel wat sneller dan de met zwarte. De rode remblokken heb ik ook gehad, deze remmen nog beter dan de zwarte kan ik je zeggen 8)
Laatst gewijzigd door stevo87 op za 12 september 2009, 22:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

SpecializedStumpjumper schreef:Als je je achterwiel hebt verwijderd maar je wilt je ketting niet loshalen als je bijv je fiets schoonmaakt is dit handig:

Gebruik een oud der.wieltje, schuif dit om een stukje pvc pijp wat precies tussen je achtervork past. Schuif hier je snelspanner door en je kunt je ketting perfect over het der.wieltje laten lopen. Als je schakelt schuift het mooi mee met je derailleur.

Kan tevens gebruikt worden bij transport om je ketting strak te houden.

Eenvoudig, handig en niet duur.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

ronimo schreef:hier een idee om een achterlichtje te plaatsen onder het zadel.
enkel het steunplaatje nodig van een oud zadeltasje.
plaatje wat aanpassen en klaar is kees.
Ik vindt het eprsoonlijk wel estetisch verantwoord....

http://www.fotoshare.nl/img/03ef63b8ad3 ... 020265.JPG

http://www.fotoshare.nl/img/519e29d22d8 ... 020266.JPG

http://www.fotoshare.nl/img/6fa259d6c09 ... 020267.JPG

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Even geen flauw idee of dit hier wel handig is, maar het is toch wel een soort van sleuteltip...

Al een tijdje wilde ik dit aan de muur hebben en het welbekende Zweedse woonwarenhuis heeft dit mogelijk gemaakt :D
In het betreffende warenhuis te vinden bij de keukenafdeling en draagt de naam Grundtal. De hele 3 euro 99.

En zo kan het dan dienst doen:
Afbeelding
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Per toeval ontstaan....

De grootste angst van een starnut in een vork 'meppen' is dat je hem scheef erin slaat. Het handigst is dus als je hem kan geleiden via de vorkbuis waardoor scheef slaan onmogelijk word. Vanavond had ik wat geïmproviseerd.

Let op, volgend ideetje is alleen bruikbaar als je kroonbuis aan de onderkant open is!

Als je dit ding heb liggen:
Afbeelding

Topcap eraf draaien, en de topcap vervangen voor de starnut. Zelf heb ik de buizen zelf ook eraf gedraaid, en alleen de stelschroeft gebruikt. Vervolgens kan de starnut er recht in, daarne draai je met de inbusbout de extender los en die komt eronder uit vallen. Boutje helemaal eruit draaien en klaar is kees!
Bikertje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: ma 25 april 2005, 19:44
Mijn mountainbike: Mountainbike?

ik neem aan dat snijdie dit bedoeld:

Afbeelding
Bikertje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: ma 25 april 2005, 19:44
Mijn mountainbike: Mountainbike?

ziet er idd goed uit scaryhead :)

Ik heb zonet een member op het forum een spoedcursus gegeven over hoe een mtb op te bouwen is, voor noobs dus eigenlijk :tong Wellicht handig voor meer mensen die er over zitten te denken een fiets proberen op te bouwen als project of iets dergelijks, maar niet weten waar ze moeten beginnen met hun "beetje" verstand van fietsen.

Het is een PB naar een member die een deore groep wil monteren in combinatie met een rockshox voorvork, dus het is eigenlijk gewoon een pb ;)





Als je een frame helemaal zelf wilt opbouwen moet je er zeker rekening meehouden dat je verscheidene verschillende soorten gereedschap nodig hebt! Stel dat je een gehele shimano deore groep koopt, komen cassette, trapas etc. allemaal los. Voor beiden heb je een speciale sleutel nodig om ze te monteren. Voor de cassette heb je een afnemer nodig, waarmee je hem dus afneemt, maar ook vast draait op het wiel. De trapas moet ook in het frame komen met een speciale dop.

Dit zijn de volgende gereedschapsstukken:

cassete lock ring tool (dus ook om vast te draaien)

trapas tool (je hebt verschillende soorten, maar aangezien ik denk dat je een octalink trapas bij deore krijgt zul je waarschijnlijk deze nodig hebben)


Verder heb je nog een duur stukje gereedschap nodig, een balhoofdpers. Deze kost nieuw 40 euro, maar met een beetje handigheid is deze prima zelf te maken! (ik gebruik zelf ook een zelfgemaakte pers, koste me bij de bouwmarkt 1 euro 50 ;) ) Als je dit nodig hebt moet je me maar weer pb'en, dan kan ik het je even uitleggen :-q

Als je dus de trapas en de balhoofdcups gemonteerd hebt moet je voor de vork ook nog wat doen. Bij het balhoofd krijg je een ring die je over de vorkbuis moet schuifen, en met nog een speciaal stuk gereedschap vast moet slaan. Dit dingetje kost niet veel, maar ook deze is met behulp van je plaatselijke bouwmarkt zelf te maken. Het gaat namelijk gewoon om een dikke plastic buis die precies moet passen. Ook hier geef ik je bij interesse meer informatie over ;)

Als de vork dus ook klaar is (met die ring over de vorkbuis, ook wel baseplate genoemd) kun je hem in het frame schuiven met bijbehorende lagers etc. van het balhoofd. De volgorde staat zo goed als altijd in een leuk blaadje die je bij het balhoofd krijgt ;)

Bij het balhoofd krijg je ook een starnut. Een starnut moet je in de vorkbuis slaan zodat je de stuurpen met een bout vast kunt zetten. De starnut ziet er zo uit: klik!. Het is belangrijk dat je deze er recht in slaat! hiervoor bestaat ook een stukje gereedschap, maar die gebruik ik zelf nooit. Het wil namelijk prima als je een beetje geduld hebt en telkens door middel van de bout half in de starnut te draaien een tik erop te geven waardoor je hem er recht in slaat.

als dit ook is gedaan kun je de stuurpen monteren en met de topcap (dat ronde ding van de starnut) vast zetten. (samen met de bouten van de stuurpen natuurlijk ;) )

stuur spreek voor zich natuurlijk :tong

Shifters en remmen vragen wel wat meer moeite, maar dit is ook prima zelf te doen. Bij de shifters krijg je namelijk al kabels die er al in zitten. Het is dus een kwestie van buitenkabels inkorten, op het frame monteren, binnenkabel erdoor heen, en laten uitkomen waar het hoort (bij de achterderrie/voorderrie in het shifter geval, en bij de remmen voor of achterrem). De remmen is een kwestie van monteren, ik neem namelijk aan dat je gewoon v-brakes neemt? beetje afstellen met de remblokken (beetje op gevoel, gaat vaak erg makkelijk) en de remmen vast zetten met de kabel.

Dit is allemaal wel erg simpel, vooral bij de remmen, maar bij de versnellingen is het een stuk moeilijker. Het is namelijk de bedoeling dat de versnellingen afgesteld moeten worden, en dit is met name voor een beginner erg moeilijk. Dit adviseer ik dan ook om door de fietsenmaker te laten doen, die doet dat vast wel even, wellicht gratis ;)

de ketting moet je ook inkorten, hiervoor ben je ook weer een stuk gereedschap nodig. Deze is echter wel noodzakelijk! kettingpons! Hiermee kort je de ketting in, en maak je hem uiteindelijk vast.

Het crankstel is nu ook gewoon een kwestie van over de trapas schuifen, en vastzetten met de bouten die bij de trapas/crankstel horen :-q

dan heb je die fiets wel zo'n beetje gehad, zadel etc. spreekt ook allemaal voor zich, dus het enige wat dan nog moet gebeuren is het afstellen van de versnellingen en het inkorten van de binnenkabels :) (doet de fietsenmaker vast wel bij het afstellen ;) )


Het probleem zal dus met name het gereedschap zijn, kennis moet je gewoon op doen door te proberen, en ik ben dankzij dit forum echt mega veel wijzer geworden, en bij vragen kun je altijd een topic plaatsen op het forum of andere members pb'en (mij, moderators etc.)

Het jammere van het gereedschap is dat het zo duur is... Ik ben namelijk zelf begonnen met een goedkoop gereedschapssetje, dit is wellicht ook wel wat voor jou!: gereedschapsetje!. Hier zit namelijk zo goed als alles in wat je nodig hebt om je fiets te demonteren/monteren. Als je 45 euro wat te veel vind om er extra bij te kopen, pb me dan even dan kijk ik wat ik nog voor oud gereedschap heb. Ik had deze set namelijk ook en heb er veel plezier van gehad, maar ik ben overgestapt op parktool ;)




wellicht kan iemand anders hier nog wat mee :)
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

T'is net een Ikea-handleiding :-?

Graag concrete tips, en niet "monteer de remmen, het kost wat moeite maar dat valt best mee".. En ik zou een beginner in het sleutelen NOOIT aanraden zelf maar even z'n balhoofd te persen met één of ander geknutseld tooltje. Ga daarvoor gewoon naar je LBS. (en nee, hier gaan we in dit topic niet verder over discussieren, als je hieromtrent een zinnige bijdrage hebt stuur je me maar een pb.)

Dan meteen een tip voor het monteren van schijfremcalipers (met name Avid) (/en ook een beetje het centreren):

De Avid's komen met een hele batterij aan ringen, die het mogelijk maken om het spul in alle richtingen uit te lijnen (het is immers uitlijnen). Er wordt vaak gezegd "rem inknijpen en dan vastdraaien, maar dat deed eigenlijk nooit echt lekker de truc, met name door alle ringetjes. Onder de ringetjes zitten holle en dolle ringen (of holle en bolle) en die maken het echt lekker centreren via die weg nou net even wat lastig.

Als je tijdens het inknijpen van de remhandle dit gelijkmatig doet, ofwel heel langzaam inknijpen, en tijdens dit inknijpen een klein beetje morrelt met de caliper totdat de rem helemaal ingeknepen is, zal de caliper beter centreren dan wanneer je het morrelen achterwege laat. Vastdraaien en het wiel even laten draaien of alles echt wel zo lekker ging als hierboven vermeld. Anders even herhalen. Ofzo.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Beaux
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 19 februari 2008, 02:20
Mijn mountainbike: Canyon neuron
Contacteer:

Cassette demonteren en monteren:

Youtube zal youtube niet zijn als er niets iets over cassette demonteren/monteren staat

Bij deze


Demonteren cassette:

http://youtube.com/watch?v=SdTIQ2do41o

Monteren cassette:
http://youtube.com/watch?v=tfKAc-xFmEo
Laatst gewijzigd door Beaux op wo 12 maart 2008, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie