Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 14:10 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 18 mei 2016, 18:01
Berichten: 30
Beste bikers,

De Fuel EX9 uit 2010 van mijn zoon, afgelopen herfst gekocht, bleek achterstallig onderhoud te hebben. We hebben nu vork en demper laten reviseren (€ :o ) en de lagers van de achtervering laten vervangen. Omdat dit op verschillende adressen is gebeurd moeten we het zelf weer in elkaar zetten. Maar nu krijgen we de demper met de bussen aan de onderkant niet meer tussen de opening (het deel van de achterbrug dat voorbij het draaipunt en de zadelbuis aan de voorkant doorloopt). Als we de oude bussen opmeten en de nieuwe (geleverd bij de demper-revisie) zijn ze even breed (40 mm). Kan het zijn dat we daar veel kracht bij moeten gebruiken, of moeten we misschien de moeren wat lossen bij het draaipunt boven de trapas? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Graag jullie advies en ervaring!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 22:07 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 18 mei 2016, 18:01
Berichten: 30
Nog niemand met een helder idee? Het is natuurlijk ook wel weer en de tijd van het jaar om op de bike te zitten, en niet achter de PC :wink: maar dat willen wij natuurlijk ook :roll: Nog een kleine aanvulling: ik meet ca 39 mm ruimte tussen de bevestigingspunten...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 23:08 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: do 27 augustus 2015, 11:27
Berichten: 402
Mijn mountainbike: Fuel EX8 29, Kona Unit
Waarschijnlijk kan je de bussen nog een fractie dieper in het demperoog persen? Bv heel voorzichtig tussen een bankschroef.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 23:22 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 18 mei 2016, 18:01
Berichten: 30
Nee dat zal niet gaan: ter vervanging van de twee oude bussen kregen we twee buitenbusjes met één doorlopende binnenbus. Maar de oude zijn strak tegen elkaar samen ook precies 40 mm dus die konden er ook niet verder in.
Ik begin te vrezen dat de achterbrug te strak is aangetrokken (of vulringen mist?) bij het draaipunt/lager boven de trapas. Maar daar vlak achter zit nog een stevige dwarsverbinding, dus kan dat dan eigenlijk wel?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2018, 23:58 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: do 27 augustus 2015, 11:27
Berichten: 402
Mijn mountainbike: Fuel EX8 29, Kona Unit
Als je vulringen tussen de achterbrug vergeten bent hoop ik dat het nog goed komt..

Bij een >2016 FuelEX zit er aan weerskanten een vulring van 2mm. Als je die al zou vergeten en je draait de achterbrugbout goed vast trek je zeker de twee uiteinden naar elkaar toe. In het slechtste geval sloop je je achterbrug (dat deel is een gietstuk), en er komt een enorme spanning op de bout.

Maar zoals gezegt: bij een >2016, hoe het bij de voorgaande Fuel zit weet ik niet. Ff zoeken op fiches van Trek en je weet meer.


Laatst bijgewerkt door Ertje op za 12 mei 2018, 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 00:17 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: do 27 augustus 2015, 11:27
Berichten: 402
Mijn mountainbike: Fuel EX8 29, Kona Unit
Nog ff gekeken, verschil met de nieuwere Fuel is dat de lagers bij de 2010 in de brug geperst worden.
Maar de vulringen moeten er wel tussen, deze zijn 3mm dik dus bij montage bijna niet te vergeten lijkt me.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Ertje op vr 11 mei 2018, 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 00:26 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 18 mei 2016, 18:01
Berichten: 30
De lagers zijn bij een specialist vervangen waar we veel vertrouwen in hebben (maar is geen Trekdealer). Als ik zo kijk zie ik in gemonteerde toestand zeker geen ruimte voor vulringen van 3 mm... Of moet het uit elkaar om dat te zien?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 00:33 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: do 27 augustus 2015, 11:27
Berichten: 402
Mijn mountainbike: Fuel EX8 29, Kona Unit
Het gaat dus om nr14 in de bovenstaande afbeelding.

Als je die niet monteert trek je bij aandraaien van nr7 gegarandeerd de hele zooi krom óf je blijft een enorme zijdelingse speling zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 00:47 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 18 mei 2016, 18:01
Berichten: 30
We hebben net nr 7 ietsje losgedraaid en toen ging de demper ertussen. Om te zien of het soepel werkt danwel speling heeft zullen we eerst alles verder moeten monteren.
Nr 14 lijkt aanwezig, al kunnen we niet zien hoe dik (zit deels in de achterbrug of is zeker geen 3 mm).


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 01:05 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: do 27 augustus 2015, 11:27
Berichten: 402
Mijn mountainbike: Fuel EX8 29, Kona Unit
Met onderdelen van de vering is het beste alles vast te draaien met een momentsleutel, het is allemaal alu spul dus beetje voorzichtigheid is wel op z'n plaats :wink:

Wat ook zou kunnen dat de lagers niet ver genoeg in de brug geperst zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 01:16 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 18 mei 2016, 18:01
Berichten: 30
We hebben hier geen serieuze momentsleutel, maar op nr 7 staat 28-34 Nm. Dat is knap vast denk ik dus die hebben we weer strak aangedraaid...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 07:00 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 17 november 2017, 09:23
Berichten: 49
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)
Gerardvv schreef:
We hebben hier geen serieuze momentsleutel, maar op nr 7 staat 28-34 Nm. Dat is knap vast denk ik dus die hebben we weer strak aangedraaid...


Die ringetjes (19, 12 en 14) moeten er tussen anders zit alles tegen elkaar en draait er niks. Tenminste dat is bij mijn Giant Trance het geval. Laatst alles uit elkaar gehaald om de lagers te vervangen. Als die ringen er niet tussen zitten ga je de speling die overblijft aantrekken en gaat alles krom. Dan kan ik me voorstellen dat je dan een demper er niet ertussen krijgt.

Met bussen in de demper ogen geen ervaring. De mijne is 'naakt' te monteren en Trunion mounted.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2018, 22:32 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 18 mei 2016, 18:01
Berichten: 30
Update: zoals gezegd kregen we de demper ertussen na het wat 'lossen' van het draaipunt boven de trapas. Alles weer aangedraaid en vandaag verder gemonteerd en alles werkt soepel en spelingsvrij :-D Die kracht (28-34 Nm) is kennelijk zo groot dat dat alles net (bijna) een mm samendrukt als die demperbus er niet tussen zit. Heb vandaag ook de monteur nog gesproken en die wist zich de dikke ringen te herinneren en gaf aan dat die ertussen moeten zitten, anders draait het niet meer of je hebt heel veel speling, of inderdaad sneuvelt zelfs de achterbrug. Dank voor het meedenken! :-q


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: