Demperpassing Trek Fuel EX

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
Gerardvv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

do 10 mei 2018, 14:10

Beste bikers,

De Fuel EX9 uit 2010 van mijn zoon, afgelopen herfst gekocht, bleek achterstallig onderhoud te hebben. We hebben nu vork en demper laten reviseren (€ :o ) en de lagers van de achtervering laten vervangen. Omdat dit op verschillende adressen is gebeurd moeten we het zelf weer in elkaar zetten. Maar nu krijgen we de demper met de bussen aan de onderkant niet meer tussen de opening (het deel van de achterbrug dat voorbij het draaipunt en de zadelbuis aan de voorkant doorloopt). Als we de oude bussen opmeten en de nieuwe (geleverd bij de demper-revisie) zijn ze even breed (40 mm). Kan het zijn dat we daar veel kracht bij moeten gebruiken, of moeten we misschien de moeren wat lossen bij het draaipunt boven de trapas? Of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Graag jullie advies en ervaring!
Gerardvv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

do 10 mei 2018, 22:07

Nog niemand met een helder idee? Het is natuurlijk ook wel weer en de tijd van het jaar om op de bike te zitten, en niet achter de PC :wink: maar dat willen wij natuurlijk ook :roll: Nog een kleine aanvulling: ik meet ca 39 mm ruimte tussen de bevestigingspunten...
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

do 10 mei 2018, 23:08

Waarschijnlijk kan je de bussen nog een fractie dieper in het demperoog persen? Bv heel voorzichtig tussen een bankschroef.
Gerardvv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

do 10 mei 2018, 23:22

Nee dat zal niet gaan: ter vervanging van de twee oude bussen kregen we twee buitenbusjes met één doorlopende binnenbus. Maar de oude zijn strak tegen elkaar samen ook precies 40 mm dus die konden er ook niet verder in.
Ik begin te vrezen dat de achterbrug te strak is aangetrokken (of vulringen mist?) bij het draaipunt/lager boven de trapas. Maar daar vlak achter zit nog een stevige dwarsverbinding, dus kan dat dan eigenlijk wel?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

do 10 mei 2018, 23:58

Als je vulringen tussen de achterbrug vergeten bent hoop ik dat het nog goed komt..

Bij een >2016 FuelEX zit er aan weerskanten een vulring van 2mm. Als je die al zou vergeten en je draait de achterbrugbout goed vast trek je zeker de twee uiteinden naar elkaar toe. In het slechtste geval sloop je je achterbrug (dat deel is een gietstuk), en er komt een enorme spanning op de bout.

Maar zoals gezegt: bij een >2016, hoe het bij de voorgaande Fuel zit weet ik niet. Ff zoeken op fiches van Trek en je weet meer.
Laatst gewijzigd door Ertje op za 12 mei 2018, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

vr 11 mei 2018, 00:17

Nog ff gekeken, verschil met de nieuwere Fuel is dat de lagers bij de 2010 in de brug geperst worden.
Maar de vulringen moeten er wel tussen, deze zijn 3mm dik dus bij montage bijna niet te vergeten lijkt me.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ertje op vr 11 mei 2018, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerardvv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

vr 11 mei 2018, 00:26

De lagers zijn bij een specialist vervangen waar we veel vertrouwen in hebben (maar is geen Trekdealer). Als ik zo kijk zie ik in gemonteerde toestand zeker geen ruimte voor vulringen van 3 mm... Of moet het uit elkaar om dat te zien?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

vr 11 mei 2018, 00:33

Het gaat dus om nr14 in de bovenstaande afbeelding.

Als je die niet monteert trek je bij aandraaien van nr7 gegarandeerd de hele zooi krom óf je blijft een enorme zijdelingse speling zitten.
Gerardvv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

vr 11 mei 2018, 00:47

We hebben net nr 7 ietsje losgedraaid en toen ging de demper ertussen. Om te zien of het soepel werkt danwel speling heeft zullen we eerst alles verder moeten monteren.
Nr 14 lijkt aanwezig, al kunnen we niet zien hoe dik (zit deels in de achterbrug of is zeker geen 3 mm).
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

vr 11 mei 2018, 01:05

Met onderdelen van de vering is het beste alles vast te draaien met een momentsleutel, het is allemaal alu spul dus beetje voorzichtigheid is wel op z'n plaats :wink:

Wat ook zou kunnen dat de lagers niet ver genoeg in de brug geperst zijn.
Gerardvv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

vr 11 mei 2018, 01:16

We hebben hier geen serieuze momentsleutel, maar op nr 7 staat 28-34 Nm. Dat is knap vast denk ik dus die hebben we weer strak aangedraaid...
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Locatie: Giant Trance (A1)

vr 11 mei 2018, 07:00

Gerardvv schreef:We hebben hier geen serieuze momentsleutel, maar op nr 7 staat 28-34 Nm. Dat is knap vast denk ik dus die hebben we weer strak aangedraaid...
Die ringetjes (19, 12 en 14) moeten er tussen anders zit alles tegen elkaar en draait er niks. Tenminste dat is bij mijn Giant Trance het geval. Laatst alles uit elkaar gehaald om de lagers te vervangen. Als die ringen er niet tussen zitten ga je de speling die overblijft aantrekken en gaat alles krom. Dan kan ik me voorstellen dat je dan een demper er niet ertussen krijgt.

Met bussen in de demper ogen geen ervaring. De mijne is 'naakt' te monteren en Trunion mounted.
Gerardvv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

vr 11 mei 2018, 22:32

Update: zoals gezegd kregen we de demper ertussen na het wat 'lossen' van het draaipunt boven de trapas. Alles weer aangedraaid en vandaag verder gemonteerd en alles werkt soepel en spelingsvrij :-D Die kracht (28-34 Nm) is kennelijk zo groot dat dat alles net (bijna) een mm samendrukt als die demperbus er niet tussen zit. Heb vandaag ook de monteur nog gesproken en die wist zich de dikke ringen te herinneren en gaf aan dat die ertussen moeten zitten, anders draait het niet meer of je hebt heel veel speling, of inderdaad sneuvelt zelfs de achterbrug. Dank voor het meedenken! :-q
Plaats reactie