Lagers Cannondale

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Hoi,weet iemand welke lagers ik nodig heb voor mijn bottom bracket Cannondale fsi uit 2016 , ze kraken nu enorm ! volgens Cannondale de KP 197 ,maar er zullen toch wel goede vervangers zijn ? het zijn BB 30 PF 30 lagers kan ze niet echt vinden ! vast bedankt voor de moeite.


Gr Erik
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

/edit.. volgens mij heb ik bb30 en jij pf30, dus onderstaande is slechts deels van toepassing
Heb je een carbon of aluminium frame, de info die even snel kan vinden is dat de alu directe bb30 lagers heeft en de carbon frames pf30, (met extra schaal)


Ik zit met hetzelfde met een fsi 1 alloy 2017. Ik vermoed dat het opnieuw plaatsen van de lagers, met vet of loctite 640 of 641 het kraken gaat verhelpen , de lagers zelf lijken nog soepel te draaien.
Crank puller heb ik al, press setje komt als het goed is morgen, dan aan de slag. In principe is bb30 niet bedoeld om na verwijderen weer terug te plaatsen, maar ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dat wel gaat lukken, anders kan je volgens mij elke 6806 lager plaatsen (46mm buiten dia, 30 mm binnen, 7 mm dik).

Enduro schijnt goed te zijn, maar het kraken komt voor zover ik weet dus niet van slechte lagers, maar slechte montage (of gewoon door het gebrekkige design van bb30)
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Prulleman schreef:/edit.. volgens mij heb ik bb30 en jij pf30, dus onderstaande is slechts deels van toepassing
Heb je een carbon of aluminium frame, de info die even snel kan vinden is dat de alu directe bb30 lagers heeft en de carbon frames pf30, (met extra schaal)


Ik zit met hetzelfde met een fsi 1 alloy 2017. Ik vermoed dat het opnieuw plaatsen van de lagers, met vet of loctite 640 of 641 het kraken gaat verhelpen , de lagers zelf lijken nog soepel te draaien.
Crank puller heb ik al, press setje komt als het goed is morgen, dan aan de slag. In principe is bb30 niet bedoeld om na verwijderen weer terug te plaatsen, maar ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dat wel gaat lukken, anders kan je volgens mij elke 6806 lager plaatsen (46mm buiten dia, 30 mm binnen, 7 mm dik).

Enduro schijnt goed te zijn, maar het kraken komt voor zover ik weet dus niet van slechte lagers, maar slechte montage (of gewoon door het gebrekkige design van bb30)

Ik heb een Carbon frame !
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

PF30 is niets anders dan een BB30 met een extra adapter.
Eigenlijk vergelijkbaar met de oude buitenboord lagers. Die waren ook niet bedoeld om nieuwe lagers in te zetten, maar het gebeurt wel. (Geen garantie op succes)

Zelf vond ik dit wel een verhelderend verhaal:

https://www.mantel.com/blog/trapassen-e ... vervangen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik ook een Cannondale (Trigger Carbon) Als je het mij vraagt worden de PF lagers hier zonder tussenas in geperst, dus in de "trapas" lengte niet van belang.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

bij mij zat het gekraak uiteindelijk ik in de kettingblad bevestiging.. ik weet niet wat voor cranks je hebt, maar bij mijn SI crank met direct mount kettingblad heb je een speciaal tooltje nodig om te lockring los te draaien. De zooi schoongemaakt en opnieuw ingevet en de kraak is weg :)
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Prulleman schreef:bij mij zat het gekraak uiteindelijk ik in de kettingblad bevestiging.. ik weet niet wat voor cranks je hebt, maar bij mijn SI crank met direct mount kettingblad heb je een speciaal tooltje nodig om te lockring los te draaien. De zooi schoongemaakt en opnieuw ingevet en de kraak is weg :)
Ja heb dezelfde si crank ga het tooltje bestellen ook handig met blad wisselen !
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://r2-bike.com/Leonardi-Racing-BB3 ... werkzeug_1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://r2-bike.com/Leonardi-Racing-Wer ... m-Spider_1" onclick="window.open(this.href);return false;

ik had ze daar besteld, niet orgineel, maar wel wat goedkoper, en werkt prima
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Prulleman schreef:https://r2-bike.com/Leonardi-Racing-BB3 ... werkzeug_1
https://r2-bike.com/Leonardi-Racing-Wer ... m-Spider_1" onclick="window.open(this.href);return false;

ik had ze daar besteld, niet orgineel, maar wel wat goedkoper, en werkt prima
Dank je ga hem bestellen .
Plaats reactie