Spaken uit je voorwiel remmen..!?
-
- Moderator
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Je tekst slaat op radiaal gespaakte wielen. En dit voorwiel is half radiaal gespaakt. Kan dus remkrachten doorgeven omdat een kwart van de spaken tangentiaal aan de spaakcirkel ligt in de juiste richting. Het zou fijner zijn als de helft deze functie zou hebben, maar hierin is S een beetje doorgeschoten. Maar deze constructie kan wel.
Laatst gewijzigd door baron062 op do 10 mei 2018, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar je bent ook verre van duidelijk... .Mario070 schreef:Het gaat om de verschillende krachten, de aandrijf kracht en dan ook de remkracht zijn 2 verschillende krachten en hoe het wiel gespaakt is doe er nu ff niet toe.
Je maakt er een raadplaatje van, waar Baron het gewoon breed naar fietswielen (voor én achter dus) trekt.
Om de bovenste quote maar even aan te pakken: ja, het zijn 2 verschillende krachten en het doet er enorm toe hoe een wiel gespaakt is wil je die krachten op de juiste plaats aan laten komen. Dat betekent voor het achterwiel dat de spaken die de aandrijfkrachten doorgeven een andere kant op staan dan de spaken die de remkracht doorgeven. En in beide gevallen is dat niet radiaal.
Het voorwiel heeft meestal geen aandrijving, maar voor de balans zou het goed uitkomen dat ook daar de spaken die de remkracht doorgeven een evenredig aantal spaken heeft dat de andere kant op gaat (hoewel er genoeg spaakpatronen zijn die die balans op een andere manier bewerkstelligen).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
het zijn juist exact dezelfde krachten, en het spaakpatroon is heel belangrijk.Mario070 schreef:Het gaat om de verschillende krachten, de aandrijf kracht en dan ook de remkracht zijn 2 verschillende krachten en hoe het wiel gespaakt is doe er nu ff niet toe.
Vorsprung durch Pedantik.