Spaken uit je voorwiel remmen..!?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Hoi,

Ik heb een Specialized Epic S-Work van nu 3-4 jaar oud.. zitten Roval wielen in, zijn niet heel veel gebruikt volgens mij. Heb er XT remmen opgezet, voor zit een 180 Magura remschijf, achter 160. Ben 83kg.

Met de Hel van Groesbeek knalde er 1 spaak uit, weet alleen niet meer of dat tijdens het remmen kwam, maar volgens mij wel. Nu ben ik in Oostenrijk, en pak flinke afdalingen. Nu gaan m'n remmen flink piepen als ze (heel) heet worden, en gevoelsmatig minder goed werken. Klopt dit? En ik voel ook fibraties bij hard remmen. Het voelt gewoon niet heel degelijk / betrouwbaar aan.. gevoelsmatig.

En paar dagen terug tijdens het hard remmen - PANG - spaak gebroken. Dus absoluut niet door hobbels ofzo. Dus naar FM, die draaide er een ander in, en gaf al aan dat ws. het wiel opnieuw gespaakt moet worden. Vandaag tijdens de eerste 100 meter dalen niets aan de hand, toen hete remmen, piepen, PANG PANG, 2 spaken gebroken.

Kan dit alleen komen door slechte spaakspanning / spaken / verslapping van spaak, of zijn er andere oorzaken mogelijk?

Bedankt!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb ook een set Roval wielen staan, niet de duurste in ieder geval, en daar knapten de nippels kapot. Hoor de van mijn LBS dat die wielen daar vaker last van hebben, dus misschien heb je het zelfde probleem.

Ik heb uiteindelijk de wielen in zijn geheel vervangen. Heb ze nu als reserve set staan.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spaken die te slap zijn gespannen breken op den duur.
Als dat het geval is kan de fietsenmaker gelijk hebben.
Verder heeft Specialized een tijd gehad waarbij de alu spaaknippels braken.
Als jouw wiel uit die periode is, dan heeft de fietsenmaker ook gelijk.

Wel even goed overwegen of de naaf en de velg nog wel een 2e leven in zich hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Het klinkt niet alsof het een heel goede wielset is, spaken horen niet te breken. Incidenteel kan het natuurlijk een keer voorkomen, maar hier is meer aan de hand. Het wiel opnieuw spaken zou kunnen helpen, echter moet je dan wel zeker zijn dat je de oorzaak wegneemt. Zijn de spaken de veroorzaker dan vervang je die, zijn de spaakgaten van de naaf (mede) veroorzaker dan kun je al bijna beter naar een nieuwe wielset gaan kijken.

Vibraties tijdens het remmen kunnen door je remblokken veroorzaakt worden, even opschuren helpt vaak al en anders vervangen. Check ook voorvork, balhoofd en wiellagers op speling.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Die Roval wielen hebben vaker problemen. De velgen van de Roval's kunnen geen hoge spaakspanning aan want dan scheuren ze uit. De spaken staan dus niet heel strak aangespannen, waardoor je ook geen stijve wielset krijgt. Gevolg is dat spaken en nippels het op een gegeven moment begeven.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Bedankt voor de reacties.

Het zijn deze.

https://www.stouwdam.nl/fietsen/wielen/ ... t/90/3733/" onclick="window.open(this.href);return false;
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Je kan ook overwegen om dt comp (1,8mm) i.p.v. revolution te laten spaken. 24 spaken van 1,5mm lijkt mij erg marginaal. Ik ben echter geen ervaren wielenbouwer, maar er zijn wel mensen op het forum die hier wat nuttigs over kunnen zeggen.

Heb je trouwens geen control SL in een Sworks?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ ScottSpark: Ik lees net dat de spaakspanning niet hoger mag zijn vanwege de velgen.
Dikkere spaken vragen juist om een hogere spaakspanning, dus dat lost niets op, niet op de lange termijn.

Vibraties bij het remmen kunnen ook worden veroorzaakt door een te lage spaakspanning.

Ik bekijk net het linkje hierboven.
Het voorwiel heeft 24 spaken en is aan 1 kant radiaal gespaakt, dus 12 spaken doen al niet mee met remmen.
Van de 12 gekruiste spaken aan de andere kant doet maar de helft mee met remmen, dus je remt feitelijk maar met 6 spaken...
(een "normaal" wiel met 32 gekruiste spaken remt met 16 spaken)
Ik vermoed ook dat de spaken in die Roval set slechts 2x gekruist zijn, waardoor ze ook nog eens een minder gunstige hoek hebben om de remkracht op te nemen.

Dure rommel dus, die nu je fietsvakantie verprutst.
(en jou in gevaar brengt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

ThaSingleTrackMastah schreef:@ ScottSpark: Ik lees net dat de spaakspanning niet hoger mag zijn vanwege de velgen.
Dikkere spaken vragen juist om een hogere spaakspanning, dus dat lost niets op, niet op de lange termijn.

Vibraties bij het remmen kunnen ook worden veroorzaakt door een te lage spaakspanning.

Ik bekijk net het linkje hierboven.
Het voorwiel heeft 24 spaken en is aan 1 kant radiaal gespaakt, dus 12 spaken doen al niet mee met remmen.
Van de 12 gekruiste spaken aan de andere kant doet maar de helft mee met remmen, dus je remt feitelijk maar met 6 spaken...
(een "normaal" wiel met 32 gekruiste spaken remt met 16 spaken)
Ik vermoed ook dat de spaken in die Roval set slechts 2x gekruist zijn, waardoor ze ook nog eens een minder gunstige hoek hebben om de remkracht op te nemen.

Dure rommel dus, die nu je fietsvakantie verprutst.
(en jou in gevaar brengt)
Inderdaad een heel leuk verhaal dat in die link staat vermeld. Maar ik snap echt niet dat ze de wielen op die manier spaken.
Het wordt er alleen maar slechter door met dat spaakpatroon.
Tja, ik snap het ook weer wel. Qua looks is het supermooi.

Inmiddels al 3 roval sets hier gehad met losse en/of gebroken spaken. Spaken aan de remzijde gaan altijd los.
Eentje met een gescheurde velg, maar dat was dan weer niet de carbon velg.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Als er een spaak gaat en niet omdat er een steen, tak, trapper, ... het wiel inging maar eigenlijk fatigue gerelateerd is dan is wanneer er een breekt wachten tot de rest ook faalt; een gebroken exemplaar vervangen is dan slechts een beetje uitsel.

2) De constructie zoals TSTM beschrijft - heb zelf niet de plaatjes bestudeerd - helpt om een paar gram uit een wiel te halen maar voor de rest? Indien velg & naaf het toelaat (en nog in goede staat zijn) zou ik het in ieder geval nooit weer zo inspaken.

3) Het moment (eigenlijk al gepasseerd) om de reservewielset te pakken om de vakantie te redden, als fietsen tenminste het hoofddoel is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als noodgreep zou je de 6 spaken die de remkracht op zich nemen in 1x kunnen laten vervangen.
Waarschijnlijk zijn dit ook de spaken die nu falen.
Zoals Cheeta al zegt, ze gaan allemaal, kwestie van tijd...

Het wiel anders laten spaken kan niet, de rechterkant vd naaf laat alleen radiaal spaakpatroon toe...
Wielen in orde laten maken en na de vakantie verkopen aan een lichte XC-rijder die alleen in NL fietst ;)
Als dit setje in orde is levert het waarschijnlijk precies genoeg op om een degelijk (maar iets zwaarder) setje aan te schaffen / te laten bouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Ik heb 32 spaken voor en achter ook.. Roval Control, meer staat er niet op. Sorry op tel zo niet direct de juiste link. Is volgens mij normaal gespaakt. Achter 32 spaken.

Pak straks mn racefiets.. ;)
Laatst gewijzigd door Luukvd op za 5 mei 2018, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

DT Swiss nafen zitten er in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus andere wielen als uit je eerdere linkje ?
maar 30 spaken voor ?
Das vreemd (onmogelijk?).

Maakt verder weinig uit, tijd voor andere wielen.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op za 5 mei 2018, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Ja.. Sorry. Was te snel. Denk deze.

https://www.specialized.com/za/en/roval ... n/p/118039" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie