Spaken uit je voorwiel remmen..!?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
TS is alweer thuis en heeft 2 nieuwe wielsets besteld.
Dus lullen jullie maar lekker verder, shit happens.
Dus lullen jullie maar lekker verder, shit happens.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Prima discussie.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Corke
- Pro Biker
- Berichten: 956
- Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
- Mijn mountainbike: SingleBe Onyx
Dit alles gelezen hebbende:
Als in een wiel bijvoorbeeld de spaken 3 keer zijn gekruist, zijn:
- de binnenspaken de trekspaken bij het remmen, en de buitenspaken zijn dan de trekspaken bij het aandrijven (Bij het voorwiel heb je geen aandrijving, en zijn alleen de binnen- of buitenspaken trekspaken bij het remmen).
of
- de buitenspaken de trekspaken bij het remmen, en de binnenspaken zijn dan de trekspaken bij het aandrijven (achterwiel).
Dit is afhankelijk van hoe ze zijn gespaakt.
Bovenstaande geldt voor schijfremmen. Bij velgremmen zijn de trekspaken bij aandrijving en remmen exact dezelfde spaken.
Een goed gespaakt wiel kan zeker het remmen goed opvangen. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Wielen die goed zijn gespaakt gaan heel wat jaartjes probleemloos mee.
Problemen komen vooral voor bij:
- fabrieksgespaakte wielen die niet tijdens het spaken en voor gebruik worden gestresst.
- wielen met totaal verkeerd spaakpatroon.
- gewoonweg slecht gespaakte wielen, zoals bijvoorbeeld met teveel verschil in spaakspanning.
- wielen die te licht zijn voor het beoogde gebruik of gewicht van de rijder. Laatst iemand over de vloer gehad die 125 kg weegt, en die een Mavic Axium setje in zijn racefiets had met 20 spaken voor, en 20 achter. Zeker achter is dat vragen om problemen en die kwamen er ook.
Als in een wiel bijvoorbeeld de spaken 3 keer zijn gekruist, zijn:
- de binnenspaken de trekspaken bij het remmen, en de buitenspaken zijn dan de trekspaken bij het aandrijven (Bij het voorwiel heb je geen aandrijving, en zijn alleen de binnen- of buitenspaken trekspaken bij het remmen).
of
- de buitenspaken de trekspaken bij het remmen, en de binnenspaken zijn dan de trekspaken bij het aandrijven (achterwiel).
Dit is afhankelijk van hoe ze zijn gespaakt.
Bovenstaande geldt voor schijfremmen. Bij velgremmen zijn de trekspaken bij aandrijving en remmen exact dezelfde spaken.
Een goed gespaakt wiel kan zeker het remmen goed opvangen. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Wielen die goed zijn gespaakt gaan heel wat jaartjes probleemloos mee.
Problemen komen vooral voor bij:
- fabrieksgespaakte wielen die niet tijdens het spaken en voor gebruik worden gestresst.
- wielen met totaal verkeerd spaakpatroon.
- gewoonweg slecht gespaakte wielen, zoals bijvoorbeeld met teveel verschil in spaakspanning.
- wielen die te licht zijn voor het beoogde gebruik of gewicht van de rijder. Laatst iemand over de vloer gehad die 125 kg weegt, en die een Mavic Axium setje in zijn racefiets had met 20 spaken voor, en 20 achter. Zeker achter is dat vragen om problemen en die kwamen er ook.
Laatst gewijzigd door Corke op za 12 mei 2018, 04:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Corke
- Pro Biker
- Berichten: 956
- Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
- Mijn mountainbike: SingleBe Onyx
Nou ja, ik begrijp je reactie. Maar hij is 2 meter groot, niet dik, maar een sterke en zware kerel.sama schreef:Schitterend om te zien hoe een dikzak van 125 kilo nog wat goed probeerd te maken met het gewicht van een fiets
Verder heeft hij de fiets op advies van een zeer grote fietsenwinkel die we allemaal kennen gekocht. Met deze wielen erin. Het gaat hem echt niet om het gewicht. Dat doet 'm niks. Toen zijn achterwiel aan alle kanten begon te zwabberen is hij met de fiets naar mij gekomen.
Ik heb nu een sterke set voor m gespaakt
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Moet dat zo denk je?sama schreef:Schitterend om te zien hoe een dikzak van 125 kilo nog wat goed probeerd te maken met het gewicht van een fiets
“Old, not obsolete”