Nee, XT kan ook metal aan.
Die organic only schijven zijn de goedkoopste Shimano's, en daar zou ik ook nog best metal mee durven gebruiken, zeker voor een kortere periode.
remschijf krom
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Na wat Km's gemaakt met de nieuwe voorschijf en Ali remblokjes , gaat alles weer soepel.Echt verschil tussen de 203mm en 180mm schijf merk ik niet echt , maar ben geen racefreak .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- All rounder
- Berichten: 78
- Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
- Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)
Bij het minste of geringste kan je schijf al krom gaan. Mijn ervaring is dat als ze 'krom' gaan en aanlopen door een val, harde stoot, nieuwe blokjes etc. je ze met de hand of met een baco (onvet) prima kunt corrigeren. Als ze door hitte krom zijn gegaan dan wordt het erg lastig.Snelle Buffer schreef:Na wat Km's gemaakt met de nieuwe voorschijf en Ali remblokjes , gaat alles weer soepel.Echt verschil tussen de 203mm en 180mm schijf merk ik niet echt , maar ben geen racefreak .
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Het vermoeden is dat ik ergens tegenaan heb gestaan tijdens transport , maar blijft gissen , rechtbuigen heb ik wel geprobeerd ,maar na een avondje hield ik het voor gezien , dus maar de makkelijke manier gezocht, door een nieuwe schijf te halen ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Eerst de schijf zelf even bekijken, op een glasplaat leggen laat meestal wel zien of hij krom is.
Is de schijf iets krom is hij vaak wel te richten als hij gemonteerd is. Met een schone/vetvrije Bahco en wat Fingerspitzelgefühl kom je een heel end.
Bij een zesbouts schijf:
- check voor montage of het aanlegvlak op de naaf en de schijf 100% schoon zijn.
- alle boutjes erin draaien, maar net niet vast (de schijf moet nog te bewegen zijn).
- terwijl je met één hand de schijf "rechtsom draait" en vasthoudt met de andere hand de boutjes in een kruislings patroon handvast draaien.
- daarna de boutjes wederom in een kruispatroon op het juiste moment vastdraaien. Heb je geen momentsleutel, probeer ze dan op gevoel even vast de draaien.
Door het "rechtsom draaien" zorg je dat de schijf vast aanligt tegen de boutjes in de richting van de remkracht, dit kan irritante geluiden bij het remmen (= trillingen) voorkomen.
Door het gelijkmatig vastdraaien van de boutjes voorkom je zoveel mogelijk spanning in de schijf, waardoor de kans op kromtrekken verminderd wordt.
Is dit allemaal heel belangrijk vraag je je wellicht af?
Misschien niet, maar als je toch sleutelt kun je het net zo goed zo perfect mogelijk doen toch?
Is de schijf iets krom is hij vaak wel te richten als hij gemonteerd is. Met een schone/vetvrije Bahco en wat Fingerspitzelgefühl kom je een heel end.
Bij een zesbouts schijf:
- check voor montage of het aanlegvlak op de naaf en de schijf 100% schoon zijn.
- alle boutjes erin draaien, maar net niet vast (de schijf moet nog te bewegen zijn).
- terwijl je met één hand de schijf "rechtsom draait" en vasthoudt met de andere hand de boutjes in een kruislings patroon handvast draaien.
- daarna de boutjes wederom in een kruispatroon op het juiste moment vastdraaien. Heb je geen momentsleutel, probeer ze dan op gevoel even vast de draaien.
Door het "rechtsom draaien" zorg je dat de schijf vast aanligt tegen de boutjes in de richting van de remkracht, dit kan irritante geluiden bij het remmen (= trillingen) voorkomen.
Door het gelijkmatig vastdraaien van de boutjes voorkom je zoveel mogelijk spanning in de schijf, waardoor de kans op kromtrekken verminderd wordt.
Is dit allemaal heel belangrijk vraag je je wellicht af?
Misschien niet, maar als je toch sleutelt kun je het net zo goed zo perfect mogelijk doen toch?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Na nu 2 keer met mijn nieuwe Spectral gefietst te hebben loopt mijn voorwiel aan. Soms wel en dan weer niet, het lijk net of er soms iets tussen de remschijf zit en dan weer niet??? Na wat verder onderzoek zie ik dat de remschijf op een punt wat slingert in de remklauw. Nu heb ik al een keer de remklauw wat losser gezet en opnieuw proberen te centreren, hierdoor is het probleem helaas niet verholpen.
Wat denken jullie is de schijf krom, moet ik eerst meer gaan fietsen om nog in te remmen?
Wat denken jullie is de schijf krom, moet ik eerst meer gaan fietsen om nog in te remmen?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Schijf krom, naaf niet vlak, lager kapot?
Is het 6 gaats?
Dan boutjes iets los, schijf tegen de draairichting in duwen en de boutjes kruislings vast draaien.
Want het kan zijn dat de schijf nu onder spanning op de naaf zit.
Oh, staat hier oven al.
Is het 6 gaats?
Dan boutjes iets los, schijf tegen de draairichting in duwen en de boutjes kruislings vast draaien.
Want het kan zijn dat de schijf nu onder spanning op de naaf zit.
Oh, staat hier oven al.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
We praten over een “ nieuwe” fiets, 2 keer op gefietst nieuw uit de doos even ter verduidelijking..?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 18 februari 2021, 22:43 Schijf krom, naaf niet vlak, lager kapot?
Is het 6 gaats?
Dan boutjes iets los, schijf tegen de draairichting in duwen en de boutjes kruislings vast draaien.
Want het kan zijn dat de schijf nu onder spanning op de naaf zit.
Oh, staat hier oven al.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een schijf kan krom raken, bij inpakken of transport.
Een naaf kan een productiefout hebben, een schijf kan verkeerd gemonteerd zijn.
Een naaf kan een productiefout hebben, een schijf kan verkeerd gemonteerd zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.