remschijf krom

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, XT kan ook metal aan.
Die organic only schijven zijn de goedkoopste Shimano's, en daar zou ik ook nog best metal mee durven gebruiken, zeker voor een kortere periode.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Na wat Km's gemaakt met de nieuwe voorschijf en Ali remblokjes , gaat alles weer soepel.Echt verschil tussen de 203mm en 180mm schijf merk ik niet echt , maar ben geen racefreak :winkie: . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Snelle Buffer schreef:Na wat Km's gemaakt met de nieuwe voorschijf en Ali remblokjes , gaat alles weer soepel.Echt verschil tussen de 203mm en 180mm schijf merk ik niet echt , maar ben geen racefreak :winkie: . :-q
Bij het minste of geringste kan je schijf al krom gaan. Mijn ervaring is dat als ze 'krom' gaan en aanlopen door een val, harde stoot, nieuwe blokjes etc. je ze met de hand of met een baco (onvet) prima kunt corrigeren. Als ze door hitte krom zijn gegaan dan wordt het erg lastig.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Het vermoeden is dat ik ergens tegenaan heb gestaan tijdens transport , maar blijft gissen , rechtbuigen heb ik wel geprobeerd ,maar na een avondje hield ik het voor gezien , dus maar de makkelijke manier gezocht, door een nieuwe schijf te halen ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Nou heb ik ook een kromme schijf gehad dacht ik en een nieuwe schijf gekocht. Gemonteerd, gefietst en 't lijkt weer krom. Kan het zijn dat de as van het wiel krom is?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerst de schijf zelf even bekijken, op een glasplaat leggen laat meestal wel zien of hij krom is.
Is de schijf iets krom is hij vaak wel te richten als hij gemonteerd is. Met een schone/vetvrije Bahco en wat Fingerspitzelgefühl kom je een heel end.

Bij een zesbouts schijf:
- check voor montage of het aanlegvlak op de naaf en de schijf 100% schoon zijn.
- alle boutjes erin draaien, maar net niet vast (de schijf moet nog te bewegen zijn).
- terwijl je met één hand de schijf "rechtsom draait" en vasthoudt met de andere hand de boutjes in een kruislings patroon handvast draaien.
- daarna de boutjes wederom in een kruispatroon op het juiste moment vastdraaien. Heb je geen momentsleutel, probeer ze dan op gevoel even vast de draaien.

Door het "rechtsom draaien" zorg je dat de schijf vast aanligt tegen de boutjes in de richting van de remkracht, dit kan irritante geluiden bij het remmen (= trillingen) voorkomen.
Door het gelijkmatig vastdraaien van de boutjes voorkom je zoveel mogelijk spanning in de schijf, waardoor de kans op kromtrekken verminderd wordt.

Is dit allemaal heel belangrijk vraag je je wellicht af?
Misschien niet, maar als je toch sleutelt kun je het net zo goed zo perfect mogelijk doen toch? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Afbeelding
15,- en werkt 10x makkelijker als een Baco (voor mij met 2 rechterhanden...als linkshandige)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Na nu 2 keer met mijn nieuwe Spectral gefietst te hebben loopt mijn voorwiel aan. Soms wel en dan weer niet, het lijk net of er soms iets tussen de remschijf zit en dan weer niet??? Na wat verder onderzoek zie ik dat de remschijf op een punt wat slingert in de remklauw. Nu heb ik al een keer de remklauw wat losser gezet en opnieuw proberen te centreren, hierdoor is het probleem helaas niet verholpen.

Wat denken jullie is de schijf krom, moet ik eerst meer gaan fietsen om nog in te remmen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schijf krom, naaf niet vlak, lager kapot?

Is het 6 gaats?
Dan boutjes iets los, schijf tegen de draairichting in duwen en de boutjes kruislings vast draaien.
Want het kan zijn dat de schijf nu onder spanning op de naaf zit.

Oh, staat hier oven al.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 februari 2021, 22:43 Schijf krom, naaf niet vlak, lager kapot?

Is het 6 gaats?
Dan boutjes iets los, schijf tegen de draairichting in duwen en de boutjes kruislings vast draaien.
Want het kan zijn dat de schijf nu onder spanning op de naaf zit.

Oh, staat hier oven al.
We praten over een “ nieuwe” fiets, 2 keer op gefietst nieuw uit de doos even ter verduidelijking..?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een schijf kan krom raken, bij inpakken of transport.
Een naaf kan een productiefout hebben, een schijf kan verkeerd gemonteerd zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Is met Shimano remmen mij ook paar keer gebeurd... Sinds ik met Hope remmen inclusief Hope schijven rij, nooit meer :-q .
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Thx mannen

Alle tips meegenomen en nagekeken.

Baco (vetvrij) op de schijf, beetje buigen en opgelost.

Iets met “ vaak ben je te bang” hahah
Plaats reactie