Van L naar XL - nu tintelende handen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Ben van een Centurion L naar een Specialized XL overgestapt (ben 190cm). Zat rechterop op de Centurion en dat stuurde heel lekker vanwege minder gewicht op t stuur, maar ook omdat ik het stuur minder breed had gemaakt (65cm). De Specialized is groter en ik zit meer voorover.

Stuurt voor mn gevoel hoekiger, minder soepel. Ook heb ik tintelende handpalmen na een kwartiertje fietsen. Heb al een stuk van het stuur afgezaagd (nu 68cm) en ga er nog wat vanaf halen tot hij ook 65cm is. Vind die 72cm sturen maar lomp.

Maar dat lost de tintelende palmen niet op.
Zal ik een kortere stem bestellen, zal dat verbetering brengen?

Benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën, dank bij voorbaat!
rammen met die bak
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zou dan wachten met het stuur inkorten want een korte stem en smal stuur is geen goede combi. Daar krijg je een zenuwachtige fiets van. Zijn je remmen ook goed afgesteld zodoende dat je polsen niet continu gebogen zijn? Hoe lang is de stem die er nu op zit?
"This species has amused itself to death"
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Weet ik niet, hoe meet je de stem? Van midden diameter stuurpen naar midden stuurbuis? Remmen heb ik nu lekker staan, check ik nog even dubbel, goede tip.
rammen met die bak
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Wat voor specialized is het? Een epic heeft bijvoorbeeld een ander geo dan een camber of stumpy.

Ik ben zelf 186 en rijd op een specialized camber XL, dus dat zou niet direct een issue moeten zijn
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Als ik dit plaatje volg kom ik op 11,2 cm.
http://i17.tinypic.com/66wff9u.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
rammen met die bak
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

het is deze precies: https://www.specialized.com/nl/nl/stump ... 667-106421" onclick="window.open(this.href);return false;
rammen met die bak
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

ik heb in de tijd op mijn stumpjumper hardtail een kortere stuurpen en een stuur met meer rise geplaatst om rechter op te zitten.
Maar stuur verder inkorten lijkt mijn niet heel logisch
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

ok. korter als in: 5 cm ofzo? i

ets als dit: https://www.futurumshop.nl/pro-frs-mtb- ... -8mm.phtml" onclick="window.open(this.href);return false; , in de 50mm versie?
rammen met die bak
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zelf heb ik ook een andere mtb nu en zit nu ook iets meer voorover, ook omdat ik dat zelf heb gewild iets sportievere zit.....maar deze 2 cm, kan ik je vertellen de eerste rit van 50 km kwam er als een plank hout vanaf en een week spierpijn van m'n kruin tot m'n tenen :lol: :wink: dus niets anders te doen dan rustig opbouwen en langzaam wennen :-D :-q
Ook heb op de stuur hoogte na alle andere geo afstanden en maten zo dicht mogelijk gehouden bij de vorige mtb, ook omdat ik van tevoren wist dat iedere verandering een inpakt heeft :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Huggiedug schreef:ok. korter als in: 5 cm ofzo? i

ets als dit: https://www.futurumshop.nl/pro-frs-mtb- ... -8mm.phtml" onclick="window.open(this.href);return false; , in de 50mm versie?

Je huidige stuurpen zal 100 of 110 mm zijn, ik vermoed 100, maar het kan zijn dat ze op de XL een iets langere monteren. Dat komt dan overeen met jouw 112 mm.

Ik zou niet veel meer dan 20 mm korter gaan, dat is al een enorme stap. Misschien kun je eerst een stuurpen ergens lenen om te proberen.

Daarnaast vraag een langere fiets om iets meer inzet van je lichaam. Je moet de fiets meer 'drukken' in plaats van aan je stuur te draaien. Een breder stuur helpt je daarbij, dus ga ook weer niet te smal met je stuur en probeer jezelf eerst een iets andere rijstijl aan te leren!


Kijk trouwens ook nog even naar de hoogte. Het zou kunnen dat je Specialized aan de voorkant een stuk hoger is dan je vorige fiets. Daardoor zit je juist gestrekt. Terwijl als het stuur iets lager staat, je meer voorover kantelt! Genoeg variabelen om mee te spelen dus!

Dan maken handvatten, bandenspanning en afstelling van de vering ook nog een aardig verschil in of handen gaan tintelen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Even gecheckt op de site van Specialized- tis idd 110mm.

Zou jij ook nog 'spelen' met de rise? BV een 10gr nemen ipv de 6gr die er nu op zit?
rammen met die bak
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Huggiedug schreef:Zou jij ook nog 'spelen' met de rise? BV een 10gr nemen ipv de 6gr die er nu op zit?
Eerst de rest proberen, want dat zijn echt kleine details.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

ok dank. Heb mn oude fiets gemeten van hart zadelpen naar voorkant stem en dat scheelt 3 cm met de nieuwe. Ik ga een stem van 80mm bestellen, dan moet het goedkomen.

Mag ik nog een andere vraag stellen?
Ik heb nu een Rockshox vv ipv een Fox. Volgens mij prima ding, heb hem volgens specificaties op druk gezet (naar mijn gewicht) maar ik vind em te slap. Op Hoge Vuurse klapt ie in die diepe kuipen tot aan de aanslag. Dat lijkt me wat veel. Meer druk erin?
rammen met die bak
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Huggiedug schreef:ok dank. Heb mn oude fiets gemeten van hart zadelpen naar voorkant stem en dat scheelt 3 cm met de nieuwe. Ik ga een stem van 80mm bestellen, dan moet het goedkomen.

Mag ik nog een andere vraag stellen?
Ik heb nu een Rockshox vv ipv een Fox. Volgens mij prima ding, heb hem volgens specificaties op druk gezet (naar mijn gewicht) maar ik vind em te slap. Op Hoge Vuurse klapt ie in die diepe kuipen tot aan de aanslag. Dat lijkt me wat veel. Meer druk erin?
Welke Rockshox vork? Misschien bottomless tokens toevoegen? Hoeveel dag heb je?
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

reba rl zit er op. Sag 25%.
rammen met die bak
Plaats reactie