fox 34 GRIP speling op bushing

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
noutic
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 20:00

Bij mijn praktisch nieuwe fox vork ontdekte ik enige speling aan de demper zijde ter hoogte van de bushing.

Dit is het duidelijkst merkbaar wanneer ik mijn fiets rustig heen en weer beweeg met de voorrem ingedrukt.
Ik dacht eerst dat mijn balhoofd los zat, maar dat is absoluut niet het geval!

Gezien ik duidelijk verschil merk tussen demper en luchtzijde lijkt het me dat er iets niet klopt. Zou dit een garantiegeval zijn?
Volgens mij zijn er meer forumleden die deze vork aangeschaft hebben tijdens de Fox deal op BC.
Wellicht iemand met dezelfde ervaring? Of andere inzichten?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En je verwart het niet met de speling van je remblokjes?

Daarbij heeft iedere vork wel een fractie speling en als het inderdaad wel in de poot/poten zit is de vraag of dit buiten de toleranties ligt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
noutic
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 20:00

Het is duidelijk voelbaar, zelfs hoorbaar rond de bushing. Het is ook aanwezig wanneer ik de vork licht belast. Dat baart me opzicht wel zorgen.

Ik kan me voorstellen dat er altijd wat speling op zit en het is dan maar de vraag of het überhaupt kwaad kan.

Ik wacht het nog even af en hoop op wat vergelijking van iemand die ook deze vork gekocht heeft :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het echt zo is, dan moet je aanspraak maken op garantie, je schrijft tenslotte dat de vork nog praktisch nieuw is.
Lastig te beoordelen via internet, maar jij constateert speling op de rechter bushing, voelbaar en hoorbaar.
Dat lijkt mij niet gebruikelijk bij een (bijna) nieuwe vork.
Bovendien zou je speling als gevolg van slijtage eerder aan de linkerkant (voorrem) verwachten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
noutic
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 13 juli 2015, 20:00

De speling lijkt van de draadbus (waar je dus de as in vastdraaid) af te komen. :o

Deze zit los in zijn behuizing met behoorlijk wat speling, en gelockt met een lipje. Waarschijnlijk heeft dit op een of andere manier niet helemaal lekker gezeten.
Na het eerst goed vastzetten van de as, en daarna pas het borgplaatje vast te zetten leek het verholpen.

Inderdaad nog wat speling merkbaar van de remblokjes.

Annyway, Nog even niet terug voor garantie iig
Bedankt voor het meedenken Lars TB en ThaSingleTrackMastah :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die moer hoort in een positie te staan zodanig dat de snelspanhendel of net voor de vork omhoog wijst, of net onder de vorkpoot naar achteren wijst. Uiteraard moet hij dan ook precies strak genoeg staan (en guess what, dat staat ook in de manual omschreven ;-)).

Omdat er altijd sprake van kleine tolerantieverschillen is bij vorken en naven kun je op die manier (eenmalig per wiel) de juiste afstelling doen. Ik heb aardig wat 15mm steekasvorken gehad van verschillende merken en ik vind het Fox systeem absoluut het meest gebruiksvriendelijk (iig fijner als Manitou, DT Swiss, X-Fusion, Rock Shox oude type, die met dat dunne opstaande randje).

Dat lipje is er alleen om ervoor te zorgen dat de moer er niet uit kan vallen als je de as eruit hebt, zodra je de snelspanner aantrekt zit die moer vanzelf vast.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

In dit filmpje is te zien hoe je die losse moer kan afstellen. Is wel het laatste stukje van de film.
https://www.youtube.com/watch?v=tX6VpXTT-qg" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie