Disc brake mount adapter

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
maartenb85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 12 april 2018, 11:32

Even een vraagje... Ik had gezien dat de ringtjes die bij de postmount gebruikt worden om de rem op de postmount zaten gebroken waren, dus ik heb een nieuwe post mount gekocht voor voor en achter. Echter zijn ze vandaag binnnen gekomen maar de set voor achter (zie ook internet Afbeelding

Heeft de ringetjes er niet bij zitten. Moet je die los kopen of heb je die niet meer nodig... De postmount voor voor heeft ze er wel bij zitten

Afbeelding
Ik hoop dat iemand bekend is met die probleempje
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb de afbeeldingen even zichtbaar gemaakt.

Dit zijn twee verschillende adapters. De ene is een IS/PM, die je gebruikt op een PM remklauw op een IS mount te monteren en de tweede is een PM/PM die je gebruikt om een grotere schijf te kunnen monteren op een PM mount.

Dat verklaart ook het verschil in bouten en ringen, de IS/PM monteer je zijdelings en vlak, die verstel je dus niet meer. Het fine-tunen van de klauw doe je met de bouten van de klauw. Bij de PM/PM adapter monteer je klauw en adapter met dezelfde bouten, vandaar de verstelmogelijkheid met bijgeleverde ringen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk(er) voor je is ;)
maartenb85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 12 april 2018, 11:32

Bedankt voor het zichtbaar maken en bedankt voor je reactie. Ja dit verklaard. Verklaard alleen niet waarom mijn remmen / post mount (IS) achter ook met al die poespas waren vast gemaakt. Ik ga achter dan ook gewoon zonder doen zoals jij adviseerd. Bedankt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je Avid/Sram remmen?
Die hebben die ringen altijd, boven en onder., hoort bij de rem.
Je kan dienringen van een V-brake remblokje gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartenb85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 12 april 2018, 11:32

Ik had avid / elixer. Die heb ik vervangen voor slx BR M7000. Gaat het dan goed?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan kan je de ringen weglaten, behalve voor.
Daar moeten ze tussen de kop vd bout en de remklauw
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit vast een papiertje bij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartenb85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 12 april 2018, 11:32

Hij remt, loopt niet aan en piept niet... Lijkt me een succes :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zitten die ringen op de goede plek ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartenb85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 12 april 2018, 11:32

Ik meende het. Ze doe het prima
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op deze manier?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartenb85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 12 april 2018, 11:32

Ja dit herken ik volledig!

Alleen achter werkt het natuurlijk wat anders. Voor achter zitten de "lange schroeven" die aan de rem aan de mount vast maken er niet bij. Alleen de schroeven die de mount aan het frame vast maken. Daarom heb ik die nog wel gewoon vast gezet met mijn oude schroeven en ringetjes (plus wat ringetjes van voor die ik niet meer nodig had, omdat die achter gebroken waren). Maar volgens mij zit alles top.

Bedankt voor de tips / adviezen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het zit allemaal ook goed als je kunt zien dat je blokjes het hele remdeel van de schijf meepakt.
Remmen te hoog dan steken de blokjes uit tov de schijf.
Remmen te laag dan steekt de schijf uit tov de blokjes.
Bij de meeste remmen is dit goed te zien.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

AfbeeldingDe reden dat bij deze adapter de hol/bol ringen erbij zitten is omdat anders de bout op buiging wordt belast. Zonder deze ringen ligt de kop van de bout niet 100% vlak aan op de rem, dus worden de bouten "schuin" belast. Dit komt omdat de adapter aan de ene kant dikker is dan aan de andere kant waardoor de rem schuin komt te staan ten opzichte van de nokken op de vork.
(Waarschijnlijk zijn de bouten ook te lang als je de ringen niet gebruikt, maar dat even terzijde).

Op de adapter zoals je achter gebruikt komt de boutkop perfect haaks op de rem, dan heb je de hol/bol ringen niet nodig.

Avid doet het anders, die monteren de ringen zodanig (aan beide kanten van de rem) dat de hele rem "gekanteld" kan worden om eventuele niet perfect rechte (dus schuine) remnokken op een frame of vork te kunnen compenseren. Omdat je daar ook ringen tussen adapter en rem hebt zitten zijn die daar wel op aangepast, andere merken niet.

De betere adapter voor je 180mm voorrem is onderstaande, daar zit de adapter met twee bouten op de vork die je verder nooit meer los hoeft te maken. En de rem zelf zit met twee andere bouten op de adapter, die moeten heel soms even los om de boel te kunnen centreren.
Op deze manier loop je minder risico om de draad in je (relatief zachte want magnesium) voorvork te strippen.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maartenb85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 12 april 2018, 11:32

Ik zal morgen proberen om een foto van voor en achter up te loaden zodat je het kan zien.
Plaats reactie