Kettinglengte Sram Eagle

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Beste mensen,

Ik weet dat als je de ketting bij een Sram 1x11 setup op maat maakt, je voor je kettingblad 1 stap groter en 1 stap kleiner kunt. Maak je de ketting bijvoorbeeld op maat met een 32 t kettingblad, dan kun je met diezelfde ketting ook een 30 t en een 34 t kettingblad rijden.

Weet iemand of het bovenstaande voor Sram Eagle (1x12 dus) ook geldt?

Thanks
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Roy1980 schreef:Ik weet dat als je de ketting bij een Sram 1x11 setup op maat maakt, je voor je kettingblad 1 stap groter en 1 stap kleiner kunt.
Ik zou daar toch maar niet zo zeker van zijn.
Vorsprung durch Pedantik.
v_schultinge

Alien schreef:
Roy1980 schreef:Ik weet dat als je de ketting bij een Sram 1x11 setup op maat maakt, je voor je kettingblad 1 stap groter en 1 stap kleiner kunt.
Ik zou daar toch maar niet zo zeker van zijn.
Dat geeft Sram zelf aan, dus lijkt mij prima kunnen als zij dat zeggen.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik heb een aantal gebruiksaanwijzingen van SRAM Eagle bekeken maar daar lees ik niets over 2 tandjes meer of minder. Dus daar vanuit gaande zou ik het niet doen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik zou dat gewoon doen, het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat dat met de eagle niet kan en met de "gewone" wel.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik denk dat het in de praktijk met een hardtail prima kan, en met een FS zit je wellicht eerder net over de grens, en is het dus afhankelijk van het veersysteem
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

Ik kort mijn ketting in op een 34t blad voor en daarmee wissel ik tussen een 32t een 36t en een ovale 34t rotor blad en heb nergens problemen mee.
Dus zak maar zegge
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Prulleman schreef:Ik denk dat het in de praktijk met een hardtail prima kan, en met een FS zit je wellicht eerder net over de grens, en is het dus afhankelijk van het veersysteem
Dat zou dan niet uit moeten maken omdat je bij het bepalen van de kettinglengte rekening houdt met de veerweg.
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Update: ik ben met dezelfde ketting van een 32t naar een 34t gegaan. Werkt perfect!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

KleinPalomino schreef:
Prulleman schreef:Ik denk dat het in de praktijk met een hardtail prima kan, en met een FS zit je wellicht eerder net over de grens, en is het dus afhankelijk van het veersysteem
Dat zou dan niet uit moeten maken omdat je bij het bepalen van de kettinglengte rekening houdt met de veerweg.
Ja, en waar je met een hardtail dus wat speling hebt voor een groot of kleiner voorblad.. heb je met een FS die speling (mogelijk) nodig voor je vering (chain growth) en kan je dus (mogelijk) niet OOK nog eens een ander blad steken. Misschien kan het wel hoor, niet alle systemen hebben evenveel of weinig chain growth, maar je zal em maar op em 32T hebben afgemeten en vervolgens zonder de travel te testen een 34T gaan rijden, dan kan je dus je complete derri of pad eraf trekken.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Als je de gebruiksaanwijziging leest zie je dat je bij het inkorten een andere maatstaf hanteert. M.i. dus om beide te compenseren (veerweg & ander blad).
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Waarom zou je met Eagle een 32 blad willen rijden??
Een 75% helling proberen op te fietsen?
34 tands erop is perfect, kun je alles mee aan..iedereen.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

carlosvdk68 schreef:Waarom zou je met Eagle een 32 blad willen rijden??
Een 75% helling proberen op te fietsen?
34 tands erop is perfect, kun je alles mee aan..iedereen.
Dat is zeeeer discutabel.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

carlosvdk68 schreef:Waarom zou je met Eagle een 32 blad willen rijden??
Een 75% helling proberen op te fietsen?
34 tands erop is perfect, kun je alles mee aan..iedereen.
Misschien omdat je gewoon lekker relaxed omhoog wil fietsen, energie wil sparen voor de afdaling en geen superman-Lycra racecape hebt :roll:
vd week ff bij Spaarnwoude gereden en op een paar stijle klimmetjes vond ik 32-50 best fijn en voor mijn vriendin met dezelfde set-up een must om boven te komen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie