Is het echt zo makkelijk? Harde Shimano remmen zonder gedoe?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik moet er ook eens aan, mijn shimano remmen doen het nog goed maar in het begin van de rit een paar keer pompen voor ik druk heb. Omdat ik deze remmen nog nooit ontlucht heb maar eens olie besteld en ondertussen even filmpjes bekijken.

Nu kwam ik veel goede bleedvideo's tegen maar ook deze:

https://www.youtube.com/watch?v=NxxWQ4lFHio&t=194s

Nu is mijn vraag, kan dit werken? zonder bleedblock en zonder het weghalen van de bestaande blokjes?

Zou het leven wel heel makkelijk maken :bier:
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Shimano remmen zijn allemaal makkelijk te doen en wat je op dat filmpje ziet heb ik ook wel vaker gedaan en het kan zeker werken. Heb laatst nog even wat olie erbij gedaan (slx remmen) en wat luchtbellen verwijderd en heb enkel deze methode gebruikt en ze zijn weer als nieuw.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Maar heb je dan geen problemen met te veel olie als je nieuwe blokjes wilt plaatsen?
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Krijg je niet een ander bijtpunt als je dit filmpje volgt zonder bleedblock.

Als je het bleedblock elke keer gebruikt, heb je altijd dezelfde hoeveelheid olie in het systeem.
Als je het altijd op de manier uit heb filmpje doet heb je ook altijd dezelfde hoeveelheid olie in het systeem, maar dan is je bijtpunt waarschijnlijk wel eerder dan met bleedblock, omdat er meer olie in zit.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nee, je moet onderscheid maken tussen reservoir en systeem. Op het moment dat je de remhendel gebruikt zijn het reservoir en remsysteem niet meer met elkaar verbonden.

Bijtpunt is veel meer afhankelijk van een goed afgestelde remklauw en in hoever je blokjes/ zuigers worden terug getrokken in de remklauw na het remmen. Het strakker aanvoelen bij meermaals remmen komt doordat er steeds vloeistof wordt toegevoegd in het systeem. (blokjes zijn nog niet terug en er wordt vloeistof toegevoegd via het zo genoemde compensatie gaatje in je remhandel.) Zodra je de hendel langer loslaat komt het oude drukpunt weer terug.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Tinnieman schreef:Maar heb je dan geen problemen met te veel olie als je nieuwe blokjes wilt plaatsen?
Inbus schroefje loshalen op de remhendel en rustig de zuigertjes terug drukken. Overtollige vloeistof loopt er dan gewoon uit.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

wist dat het werkte maar kende de technische uitleg over reservoir en systeem niet echt.
Mooi duidelijk verwoord @Real Epic
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Real Epic '89 schreef:Het strakker aanvoelen bij meermaals remmen komt doordat er steeds vloeistof wordt toegevoegd in het systeem. (blokjes zijn nog niet terug en er wordt vloeistof toegevoegd via het zo genoemde compensatie gaatje in je remhandel.)
Klinkt vaag en ik vraag mij af of dit klopt. Ik heb het iig nog nooit aan den lijve ondervonden. Heb jij zulke langzame remmen dan? Misschien doel je erop dat deze vlieger wel opgaat bij remmen waar lucht in het systeem zit...?

Terug on topic:

paar keer pompen voor druk is reden om de boel te onluchten en te kijken of je niet ergens een lek(je) hebt. En daarnaast: Shimano remmen zijn altijd redelijk zacht toch?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Afbeelding

Ga je helaas niet oplossen door ontluchten. (We praten nog steeds over het bijtpunt...)

Minerale olie heeft de neiging om dikker te worden als het ouder wordt. Door dit te vervangen en je remklauw goed schoon te maken los je meestal het probleem op. Alleen een beetje ontluchten lost je het probleem niet op.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Filipperen zoals in dit flmpje kan werken, hangt af van waar de lucht zit.
Omdat je niet in je rem kunt kijken weet je t niet zeker...
Gelukkig zijn Shimano remmen eenvoudig te ontluchten, maak je niet druk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Mooi systeempje..ding kost nog geen 5 euro, ga ik proberen!
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

https://vimeo.com/263563335

Ik zou zeggen dat het werkt!
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Tinnieman schreef:https://vimeo.com/263563335

Ik zou zeggen dat het werkt!
:-q
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Haha goed gefixt Tinnie.. eventuele 'overdruk' na het plaatsen van verse remblokjes zou kunnen, maar dan kun je (mits nog steeds geen lucht in de leiding) de bleednippel aan de remklauw even losdraaien, 2 druppeltjes olie eruit laten lopen, en dan weer dicht draaien.
______Honzo ______ Jake______ Unit
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi :-q
Hoort dat laatste stukje vh filmpje ook bij de procedure ? :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie