Ik moet er ook eens aan, mijn shimano remmen doen het nog goed maar in het begin van de rit een paar keer pompen voor ik druk heb. Omdat ik deze remmen nog nooit ontlucht heb maar eens olie besteld en ondertussen even filmpjes bekijken.
Nu kwam ik veel goede bleedvideo's tegen maar ook deze:
https://www.youtube.com/watch?v=NxxWQ4lFHio&t=194s
Nu is mijn vraag, kan dit werken? zonder bleedblock en zonder het weghalen van de bestaande blokjes?
Zou het leven wel heel makkelijk maken
Is het echt zo makkelijk? Harde Shimano remmen zonder gedoe?
- Tinnieman
- Extreme Biker
- Berichten: 732
- Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
- Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
http://www.strava.com/athletes/1928283
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Shimano remmen zijn allemaal makkelijk te doen en wat je op dat filmpje ziet heb ik ook wel vaker gedaan en het kan zeker werken. Heb laatst nog even wat olie erbij gedaan (slx remmen) en wat luchtbellen verwijderd en heb enkel deze methode gebruikt en ze zijn weer als nieuw.
- Tinnieman
- Extreme Biker
- Berichten: 732
- Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
- Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021
Maar heb je dan geen problemen met te veel olie als je nieuwe blokjes wilt plaatsen?
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
http://www.strava.com/athletes/1928283
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Krijg je niet een ander bijtpunt als je dit filmpje volgt zonder bleedblock.
Als je het bleedblock elke keer gebruikt, heb je altijd dezelfde hoeveelheid olie in het systeem.
Als je het altijd op de manier uit heb filmpje doet heb je ook altijd dezelfde hoeveelheid olie in het systeem, maar dan is je bijtpunt waarschijnlijk wel eerder dan met bleedblock, omdat er meer olie in zit.
Als je het bleedblock elke keer gebruikt, heb je altijd dezelfde hoeveelheid olie in het systeem.
Als je het altijd op de manier uit heb filmpje doet heb je ook altijd dezelfde hoeveelheid olie in het systeem, maar dan is je bijtpunt waarschijnlijk wel eerder dan met bleedblock, omdat er meer olie in zit.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Nee, je moet onderscheid maken tussen reservoir en systeem. Op het moment dat je de remhendel gebruikt zijn het reservoir en remsysteem niet meer met elkaar verbonden.
Bijtpunt is veel meer afhankelijk van een goed afgestelde remklauw en in hoever je blokjes/ zuigers worden terug getrokken in de remklauw na het remmen. Het strakker aanvoelen bij meermaals remmen komt doordat er steeds vloeistof wordt toegevoegd in het systeem. (blokjes zijn nog niet terug en er wordt vloeistof toegevoegd via het zo genoemde compensatie gaatje in je remhandel.) Zodra je de hendel langer loslaat komt het oude drukpunt weer terug.
Bijtpunt is veel meer afhankelijk van een goed afgestelde remklauw en in hoever je blokjes/ zuigers worden terug getrokken in de remklauw na het remmen. Het strakker aanvoelen bij meermaals remmen komt doordat er steeds vloeistof wordt toegevoegd in het systeem. (blokjes zijn nog niet terug en er wordt vloeistof toegevoegd via het zo genoemde compensatie gaatje in je remhandel.) Zodra je de hendel langer loslaat komt het oude drukpunt weer terug.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Inbus schroefje loshalen op de remhendel en rustig de zuigertjes terug drukken. Overtollige vloeistof loopt er dan gewoon uit.Tinnieman schreef:Maar heb je dan geen problemen met te veel olie als je nieuwe blokjes wilt plaatsen?
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
wist dat het werkte maar kende de technische uitleg over reservoir en systeem niet echt.
Mooi duidelijk verwoord @Real Epic
Mooi duidelijk verwoord @Real Epic
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Klinkt vaag en ik vraag mij af of dit klopt. Ik heb het iig nog nooit aan den lijve ondervonden. Heb jij zulke langzame remmen dan? Misschien doel je erop dat deze vlieger wel opgaat bij remmen waar lucht in het systeem zit...?Real Epic '89 schreef:Het strakker aanvoelen bij meermaals remmen komt doordat er steeds vloeistof wordt toegevoegd in het systeem. (blokjes zijn nog niet terug en er wordt vloeistof toegevoegd via het zo genoemde compensatie gaatje in je remhandel.)
Terug on topic:
paar keer pompen voor druk is reden om de boel te onluchten en te kijken of je niet ergens een lek(je) hebt. En daarnaast: Shimano remmen zijn altijd redelijk zacht toch?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Ga je helaas niet oplossen door ontluchten. (We praten nog steeds over het bijtpunt...)
Minerale olie heeft de neiging om dikker te worden als het ouder wordt. Door dit te vervangen en je remklauw goed schoon te maken los je meestal het probleem op. Alleen een beetje ontluchten lost je het probleem niet op.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Filipperen zoals in dit flmpje kan werken, hangt af van waar de lucht zit.
Omdat je niet in je rem kunt kijken weet je t niet zeker...
Gelukkig zijn Shimano remmen eenvoudig te ontluchten, maak je niet druk.
Omdat je niet in je rem kunt kijken weet je t niet zeker...
Gelukkig zijn Shimano remmen eenvoudig te ontluchten, maak je niet druk.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Tinnieman
- Extreme Biker
- Berichten: 732
- Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
- Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
http://www.strava.com/athletes/1928283
- vibemaker
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
- Contacteer:
| Some stuff : Orange Stage EVO 29 | Orange Crush 29 | Project Bamboo |
Haha goed gefixt Tinnie.. eventuele 'overdruk' na het plaatsen van verse remblokjes zou kunnen, maar dan kun je (mits nog steeds geen lucht in de leiding) de bleednippel aan de remklauw even losdraaien, 2 druppeltjes olie eruit laten lopen, en dan weer dicht draaien.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mooi
Hoort dat laatste stukje vh filmpje ook bij de procedure ?
Hoort dat laatste stukje vh filmpje ook bij de procedure ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.