Shimano XT M8000 achterderrie, medium of lange kooi?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Klopt, vind het alleen jammer dat het zo onduidelijk aangegeven is welke lengte je moet gebruiken.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Baphi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 25 oktober 2017, 20:59

Kapitein Iglo schreef: wo 18 april 2018, 09:11 Mijn kleine bijdrage: ik rij een HT met 11-50 Sunrace 11-speed, gecombineerd met 32T oval vóór. Schakelen gebeurt sindskort dmv een XT medium cage - en dat gaat beter dan met de long cage SLX die ik daarvoor had en verrot reed in een afdaling :).
Het is een "heel" oud topic, maar ik wil mijn 11-42 cassette vervangen door dezelfde Sunrace 11-50 11-speed cassette icm 32T rond vóór (nog aan te passen naar evt 30T of 32T oval) op mijn Nervel AL met XT derrie met long cage. Dat zou dan toch ook gewoon moeten gaan toch??
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naast de capaciteit van een derailleur zit je ook met het grootste kransje dat een derailleur nog aankan.
Een 50 zal niet elke derailleur nog aan kunnen. Maar dat staat als het goed is in de specs van je derailleur, even exacte type nummer in Google gooien ;-)

Het punt is dat er vaak wel net iets meer kan dan een fabrikant aangeeft, dus de specificaties zijn soms wat voorzichtig. "Vaak wel" is echter geen garantie dat het kan.

Je hebt een 8000 long cage (SGS) derailleur?
Shimano geeft een capaciteit van 47 op, en een maximale krans op de cassette van 46. Maar dat is misschien omdat ze zelf geen cassette met 50 tandjes hadden in 11-speed... Past misschien dus best.

De capaciteit is geen probleem: (50-11) + (0) = 39, da's ruim onder de maximale 47.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Medium kan in ieder geval met 11-50
Een long cage zal ook wel werken, maar is langer (ook langer dan je nodig hebt) en komt daardoor dichter bij de grond.
Bij 29" in NL geen probleem.
Maar bij 27.5 (of 26) in de Ardennen of Alpen (rotsen) wordt het krap.
Ook houdt een lange kooi de ketting minder strak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb nu twee fietsen met deze set-up, en dat gaat echt prima. Ik kan me ergens een artikel op Bike-Radar of soortgelijk herinneren, waar ze een test deden met deze cassette: de medium cage schakelde beter dan de long cage. Zou iets te maken hebben dat de long cage specifiek bedoeld was voor 2x-/3x- aandrijvingen, en de medium cage voor 1x. Kan het me niet meer goed voor de geest halen, maar feit is dat het prima werkt!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, derailleurs die specifiek bedoeld zijn voor double of single ring maken blijkbaar een iets andere beweging langs de cassette af.

Vroeger had je dat natuurlijk niet. Ik ben toen ooit van een X9 long cage naar een X0 medium gegaan (op een 9-speed setup met dubbel voor). Theoretisch in twee opzichten een stap vooruit: een duurdere derailleur, en een kortere kooi.
Ik merkte er met schakelen totaal niets van... zelfs het klapperen werd niet wezenlijk minder. De X0 stond wel mooier ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Baphi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 25 oktober 2017, 20:59

Dank voor de snelle feedback. Welke versie derailleur ik heb weet ik niet 100% zeker. Zal zo eens kijken of ik dat kan vinden op de derailleur. Is er ergens een overzicht van de lengtes van de kooien zodat ik het kan verifiëren? De Cassette zit er nu op t.v.v. de 11-42 en de derailleur doet zijn werk (heb wel de positie-stelschroef iets moeten wijzigen, maar da's logisch) in onbelaste toestand. Lijkt dus wel goed te komen.

Ik vind de kettingspanning wel aan de hoge kant nu. Zal zo het aantal schakels nog eens tellen. Zijn er 112 zoals gebruikt met 32T 11-42T setup.

Wel interessant om te lezen dat een medium kooi dus eigenlijk de beste optie zou zijn... Had ik niet verwacht.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het oorspronkelijke artikel van SingleTrackWorld lijkt nu achter een betaalmuur te zitten, maar dit was de conclusie:

“ n our experience, it fits best with a Shimano 1×11 drivetrain and a medium cage derailleur (roughly 8.5cm between the jockey wheel pivots). If you’ve got a long-cage derailleur (roughly 9.5cm between the jockey wheel pivots) then it kinda fits, but it doesn’t work well, and some sort of modification is likely required to get it to work.”
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Baphi schreef: ma 2 augustus 2021, 13:41 Dank voor de snelle feedback. Welke versie derailleur ik heb weet ik niet 100% zeker. Zal zo eens kijken of ik dat kan vinden op de derailleur. Is er ergens een overzicht van de lengtes van de kooien zodat ik het kan verifiëren? De Cassette zit er nu op t.v.v. de 11-42 en de derailleur doet zijn werk (heb wel de positie-stelschroef iets moeten wijzigen, maar da's logisch) in onbelaste toestand. Lijkt dus wel goed te komen.

Ik vind de kettingspanning wel aan de hoge kant nu. Zal zo het aantal schakels nog eens tellen. Zijn er 112 zoals gebruikt met 32T 11-42T setup.

Wel interessant om te lezen dat een medium kooi dus eigenlijk de beste optie zou zijn... Had ik niet verwacht.
De ketting lengte bepaal je door de ketting voor en achter over het grootste tandwiel te leggen, buiten de derailleur om, en dat met 2 (hardtail) tot 4(achtervering) schakels naar boven afronden.
Niet door tellen !

Als je ketting vroeger de juiste lengte had (maar dat weten we niet!) dan kan je uitrekenen hoeveel schakels extra je nu nodig hebt.
Als je voorblad 32t is gebleven (ovaal maakt niet uit), dan gaat het alleen om de cassette.50t - 42t = 8 tandjes verschil.
De ketting gaat ongeveer half rond je tandwiel dus voor die 8 tandjes heb je 4 extra schakels nodig.
Heb je die niet, dan is je ketting TE KORT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Kapitein Iglo schreef: ma 2 augustus 2021, 11:26Ik kan me ergens een artikel op Bike-Radar of soortgelijk herinneren, waar ze een test deden met deze cassette: de medium cage schakelde beter dan de long cage.
Een kortere derailleurkooi schakelt beter dan een lange. Een SIS-derailleur schakelt met het onderste wieltje, en hoe dichter dat op de cassette zit, des te groter de hoek die de ketting maakt, waardoor die makkelijker door het naastliggende kransje wordt opgepakt.
Vorsprung durch Pedantik.
Baphi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 25 oktober 2017, 20:59

Dank voor alle uitgebreide antwoorden en tips! Als ik het zo hoor is de huidige kettinglengte verre van goed, zeker icm deze 11-50 cassette en long cage XT-derailleur:

Afbeelding

De vraag is nu wat te doen. Heb een nieuwe ketting liggen met 118 schakels, dus die kan ik op maat maken volgens de methode van ThaSingleTrackMastah: (De ketting lengte bepaal je door de ketting voor en achter over het grootste tandwiel te leggen, buiten de derailleur om, en dat met 2 (hardtail) tot 4(achtervering) schakels naar boven afronden.)
Dat gaat sowieso gebeuren, maar als ik lees dat een medium cage sowieso beter gaat schakelen dan de huidige long cage dan overweeg ik zelfs om ook de derrie te vervangen... Wat is wijsheid?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Die ketting ziet er qua lengte prima uit. De lengte van de kooi heeft overigens niets met de kettinglengte van doen.

Edit: oh, achtervering… die moet je nog wel even checken…
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En verwacht geen wonderen van een medium t.o.v. een lange kooi derailleur, zoals ik al zei: ik voelde destijds geen enkel verschil. Ik zou deze denk ik gewoon laten zitten, vooropgesteld dat alles goed werkt natuurlijk.

Je moet inderdaad checken of deze kettinglengte over de hele veerweg geen problemen geeft. Dus de demper even leeg laten en voorzichtig de achtervering induwen terwijl de ketting op de 50 ligt. Niet lomp doorduwen bij weerstand ;-)
Bij sommige achterveersystemen is er sprake van "chain growth" als de boel inveert, dat moet de derailleur op kunnen vangen.

Maar als de derailleur de ketting nog goed op spanning houdt als die twee schakeltjes langer is (een smalle en een brede, om verwarring te voorkomen) op de kleinste krans zou dat mijn voorkeur hebben. Hij staat nu wel erg strak naar mijn idee, je hebt dan meteen meer marge om eventuele chain growth op te vangen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Baphi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 25 oktober 2017, 20:59

kermit schreef: di 3 augustus 2021, 12:53 En verwacht geen wonderen van een medium t.o.v. een lange kooi derailleur, zoals ik al zei: ik voelde destijds geen enkel verschil. Ik zou deze denk ik gewoon laten zitten, vooropgesteld dat alles goed werkt natuurlijk.

Je moet inderdaad checken of deze kettinglengte over de hele veerweg geen problemen geeft. Dus de demper even leeg laten en voorzichtig de achtervering induwen terwijl de ketting op de 50 ligt. Niet lomp doorduwen bij weerstand ;-)
Bij sommige achterveersystemen is er sprake van "chain growth" als de boel inveert, dat moet de derailleur op kunnen vangen.

Maar als de derailleur de ketting nog goed op spanning houdt als die twee schakeltjes langer is (een smalle en een brede, om verwarring te voorkomen) op de kleinste krans zou dat mijn voorkeur hebben. Hij staat nu wel erg strak naar mijn idee, je hebt dan meteen meer marge om eventuele chain growth op te vangen.
Ik denk dat je daar een goed punt hebt, want met de originele kettinglengte en lege demper en op de 50t achter zit er nog nauwelijks ruimte voor beweging...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

„Nauwelijks“ is vaag. Kan nét genoeg zijn, kan ook níet genoeg zijn. Gewoon even netjes de kettinglengte bepalen: maximaal ingeveerd en dan over de 50t+2. enneh, voor we die idiote discussie weer gaan moeten voeren: halve schakels bestaan niet. Wel binnen- en buitenschakels; en die tellen allebei gewoon als één.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie