Nieuw lager in wiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Onlangs een nieuwe wielset gekocht bij ChainReactionCycles; de Race Face Turbine R. Na ontvangen eens in de handen rondgedraait om de lagers te testen. Achterwiel draait perfect, het voorwiel daarentegen lijkt een slecht setje lagers gekregen te hebben. Draait niet smooth en je voelt wat 'gritty-ness' als ik het zo kan omschrijven.

Heb weinig goede ervaringen met de CRC klantenservice, maar wel paar dagen terug een mail ervoor naar de klantenservice gestuurd, nog afwachtende op antwoord.

Deze wil ik dus weer terugsturen naar CRC, in Engeland, waar het nagekeken wordt, eventueel vervangen/gerepareerd, en dan weer terug hierheen. Kan me niet voorstellen dat dat geen aantal weken gaat duren. Daarnaast is de wielset als pakket gekocht, dus ik ben bang dat ook weer beide wielen terug moeten en dat niet enkel het voorwiel terug kan.

Nou zat ik te denken of het mogelijk niet handiger is om hier bij een lokale fietsenwinkel/wielenbouwer er een nieuw setje lagers in te laten zetten, omdat dit de nodige tijd en moeite (langdradige klantenservice, verpakken en versturen, etc) kan besparen. Als ik me niet vergis zitten er in de Race Face Vault naven 6092 lagers. Verder 0,0 verstand van. Wat denken jullie, is dit een te duur grapje in tegenstelling tot het laten fixen door CRC?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als het gewoon standaard lagers zijn, dan heb je voor pakweg 20 euro 2 SKF lagers. En ik zou bijna zeggen dat je die zelf ook nog wel monteren kunt. Bij een fietsenmaker zou het pakweg 2 tientjes mogen kosten.

Is wel de snellere oplossing inderdaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Is het echt zo erg dan? wellicht moet je eerst een rondje of wat rijden en wellicht valt het allemaal wel mee.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tinnieman schreef:Is het echt zo erg dan? wellicht moet je eerst een rondje of wat rijden en wellicht valt het allemaal wel mee.
Je zal het met fietsen niet voelen, maar het hoort gewoon allemaal soepel te lopen. Nu heb je verhoogde slijtage.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je het toch niet terugstuurt dan kun je ook de seals eens van de lagers aftrekken en kijken hoeveel vet erin zit. Als het minimaal is dan afvullen met vet, seal terugplaatsen en voelen of het na een paar keer draaien beter voelt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan er gewoon mee rijden lijkt mij.
De lagers zijn niet in orde, maar het wiel zal niet meteen vastlopen.
Dus je moet de lagers wel ooit vervangen en waarschijnlijk een stuk eerder dan gebruikelijk.
Die tijd kan je benutten om een paar nieuwe lagers te bestellen en je te verdiepen in de constructie vd naaf.
Waarschijnlijk is zelf vervangen ook niet heel erg moeilijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik zou ook eerst 1 a 2 ritjes maken. Het kan ook zijn dat de lagers nog een beetje anti-corrossie/conserveringsmiddel bevatten of dat er wat uitgedroogde stukjes in het vet zitten. Dat komt vanzelf goed als je ermee rijdt. Als er echt een probleem is, zal dat zich snel genoeg openbaren en kun je altijd nog claimen.

De RF Vault naven zijn idd met 6902 lagers uitgerust en kosten, net wat Lars zegt, iets van een 10tje. Gelukkig is het je voorwiel anders had je er 4 nodig :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit nog ff te denken, wielen zijn nieuw, dus misschien wil CRC wel een paar lagertjes opsturen.
Is voor hen ook voordeliger dan de hele wielset heen en weer sturen (en de lagers vervangen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

ThaSingleTrackMastah schreef:Zit nog ff te denken, wielen zijn nieuw, dus misschien wil CRC wel een paar lagertjes opsturen.
Is voor hen ook voordeliger dan de hele wielset heen en weer sturen (en de lagers vervangen).
Vandaag EINdelijk antwoord van CRC (na bijna een volle week). Ze willen het wiel in principe terughebben zodat ze het kunnen onderzoeken. Verzenden op eigen kosten, welke mogelijk worden gerefund indien ze het inderdaad als warranty oppakken. En dan ook nog alleen de standaard verzendkosten. Net even rondgezocht; UPS is de enige die een pakket van 70x65x16 uberhaupt aanneemt. Dat kost dan ook 45euro, ga er niet van uit dat dat gelijk is aan de 'standaard' verzendkosten, dus komt er voor mij als klant weer een mooi kostenpotje bovenop.

Daarnaast duurt het vast een eeuwigheid voor ik hem weer terug heb, gezien de snelheid waarop ze uberhaupt een claim beginnen af te handelen.

Ik zal ze terugmailen met het idee of ze niet gewoon nieuwe lagers kunnen sturen anders inderdaad (iemand van de online chat zei dat ze dergelijke dingen wel vaker doen). Zo niet dan stuur ik ze fijn terug voor een geldteruggave (op hun return-formulier staat 'fault' als return-reden) en bestel ik wel een ander paar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook eens ruzie gehad met CRC over verzendkosten.
Was toen een discussie over een verkeerde maat, die wel zo in de tabel stond.
Moraal vh verhaal, ik kreeg een refund, maar was de verzendkosten kwijt (heen en terug).
Toen ik een maand later keek stond er een andere tabel op de site...
(dezelfde tabel die B-C wel op de site had en waarmee ik dus bij B-C passende spullen had besteld.)
Printscreen had ik bewaard, maar ook dat mocht niet baten.
(Sindsdien hoop ik stiekem dat CRC failliet gaat aan de Brexit)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai, had me nog wel zo voorgenomen niet meer zo negatief te zijn...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

ThaSingleTrackMastah schreef:Ook eens ruzie gehad met CRC over verzendkosten.
(Sindsdien hoop ik stiekem dat CRC failliet gaat aan de Brexit)
Mijn klanditie zijn ze ook kwijt.
Niet dat ik veel bij ze bestelde. Pas de drie keer, vorige twee waren enkele jaren gelede, voor ik de betere duitse sites vond ;)
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Als CRC het wiel terug wil hebben voor onderzoek, mogen zij ook de verzendkosten betalen.
Ik zou ipv die 45 euro ff een paar rondjes fietsen en dan evt. zelf een setje nieuwe lagers er in (laten) zetten.
Dan weet je zeker dat het goed is...
Lekker vies is niet bah...
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Dat hoeft niet zo te zijn, als de lager zittingen niet goed in de naaf gemaakt zijn en daardoor de lagers niet lekker lopen helpt een nieuw setje lagers niet zo veel. Kan is groter dat het de lagers zijn, maar bij een nieuw wiel zou ik willen dat het goed loopt...
Don't believe the hype!
Plaats reactie