achterderailleur niet goed ingesteld of toch iets anders?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Swiffer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 maart 2018, 16:50

Heey mensen,

Ik ben redelijk nieuw in de mountainbike wereld als het gaat om onderhoud. Ik liet het voorheen door een vriend hier in de omgeving maar die is nu te ver gaan wonen voor mij. Nu komt het op mij neer.

nu ben ik wel zo ver gekomen dat het van de achter derailleur komt. hij lijkt erop dat het wilt overschakelen terwijl het eigenlijk niet moet.

Het is ontstaan nadat ik hem op het station had laten staan. toen ik terug kwam van mijn werk was het dus aanwezig... (ik heb twee bikes. eentje gebruik ik voor dagelijks gebruik en is dus niet high end (degene met de mankement))

Ik hoop dat jullie mij kunnen aansturen wat nou het probleem zou kunnen zijn.

(Sorry dat er soms grammatica fouten zijn)

Groetjes,
Swiffer
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik neem aan dat de boel ratelt, want dat vermeldt je niet... .

De oorzaak linkt alsof de fiets een tik heeft gehad. Dan kan het zijn dat de derailleur of de pat (waar de derailleur aan het frame zit) iets verbogen is. Dit zou dan recht gebogen moeten worden en zonder ervaring kun je daar maar beter niet aan beginnen. Maar als het minimaal is, dan kan het dat je het op kunt lossen door de derailleur te verstellen. Achterop de derailleur zit een stelknop, waar de buitenkabel in gaat. Kijk op het bovenste derailleurwieltje onder het tandwiel staat en zo niet, ga aan de knop draaien. Draai je naar het wiel, dan verschuift de derailleur naar binnen. Draai je naar buiten (met de klok mee), dan gaat de derailleur ook naar buiten. Een kwart slag per keer moet al effect op kunnen leveren. Dus draai een heel klein stukje en ga meteen even proef rijden.


Voordat je hier aan begint, loop even de kabels na van de schakelaar tot aan de derailleur. Kijk of de buitenkabel overal goed in de houders valt, daar waar de buitenkabel onderbroken is. En ook de schakelaar of de derailleur in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Swiffer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 maart 2018, 16:50

Lars TB schreef:Ik neem aan dat de boel ratelt, want dat vermeldt je niet... .

De oorzaak linkt alsof de fiets een tik heeft gehad. Dan kan het zijn dat de derailleur of de pat (waar de derailleur aan het frame zit) iets verbogen is. Dit zou dan recht gebogen moeten worden en zonder ervaring kun je daar maar beter niet aan beginnen. Maar als het minimaal is, dan kan het dat je het op kunt lossen door de derailleur te verstellen. Achterop de derailleur zit een stelknop, waar de buitenkabel in gaat. Kijk op het bovenste derailleurwieltje onder het tandwiel staat en zo niet, ga aan de knop draaien. Draai je naar het wiel, dan verschuift de derailleur naar binnen. Draai je naar buiten (met de klok mee), dan gaat de derailleur ook naar buiten. Een kwart slag per keer moet al effect op kunnen leveren. Dus draai een heel klein stukje en ga meteen even proef rijden.


Voordat je hier aan begint, loop even de kabels na van de schakelaar tot aan de derailleur. Kijk of de buitenkabel overal goed in de houders valt, daar waar de buitenkabel onderbroken is. En ook de schakelaar of de derailleur in.
Thanks ik zal even naar de beide situaties kijken.
Swiffer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 maart 2018, 16:50

het is inderdaad iets verbogen. het is nu opgelost door hem te verstellen. maar ik denk als het weer gebeurt dat het wel afgelopen is. bedankt voor je hulp ik heb ook gelijk de kabels en de sleeve vervangen
Plaats reactie