Met het opbouwen van mijn MTB een jaar geleden heb ik heel wat boutjes vervangen door titanium.
Zo ook mijn zadelbevesting op mijn 2-bouts zadelpen.
De laatste paar maanden heb ik dat de boutjes los gaan zitten ook al draai ik ze stevig aan.
Heeft iemand ook dergelijke titanium gerelateerde ervaringen ?
Ik kan mij voorstellen dat omdat titanium flexibel en rekbaarder is dat door mijn gewicht bijv achterop het zadel dat de voorste bout waar dan de kracht op komt te staan iets uitrekt, de spanning van de achterste bout vermindert en deze zo een beetje kan lossen.
Als dit maar vaak genoeg gebeurt zit je zadel op een geven moment een beetje los.
Zo heb ik al een paar keer de bouten al weer ruim een slag kunnen aandraaien.
Ik kan natuurlijk ook de originele stalen bouten er weer in draaien om te zien of het probleem verdwijnt maar daar heb ik nu geen zin in met deze kou
Geen titanium bouten voor zadelbevesting op zadelpen ?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17
Ik zou ze toch maar omwisselen voordat ze op het verkeerde moment breken en je een beetje dubieus op je zadelpen terecht komt.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De betere staal legeringen zijn sterker dan de betere titanium legeringen.
Als er staal in zat had dat misschien een bedoeling, en is dat niet alleen gedaan omdat staal goedkoper is dan Ti.
Als er staal in zat had dat misschien een bedoeling, en is dat niet alleen gedaan omdat staal goedkoper is dan Ti.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kijk eerst maar eens of het door rek of door losdraaien komt. Even de boutkop met nagellak oid markeren. Maar mijn inziens een verkeerde manier om gewicht te besparen.
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Het ging mij niet zozeer om de gewichtsbesparing .. ik rij met een stalen frame van 2,5 kg
Maar de bouten zijn gewoon mooier om te zien.
Op mijn vorige mountainbike had ik dat de stalen bouten hier en daar toch wat lelijker werden of zelfs roestvorming lieten zien.
Ik zal bovenstaande tips eens uitvoeren
Is voor mij puur cosmetisch ... zoek de verschillen:
Maar de bouten zijn gewoon mooier om te zien.
Op mijn vorige mountainbike had ik dat de stalen bouten hier en daar toch wat lelijker werden of zelfs roestvorming lieten zien.
Ik zal bovenstaande tips eens uitvoeren
Is voor mij puur cosmetisch ... zoek de verschillen:
Klopt maar dit is in dit geval volledig afhankelijk van de boutklasse. Zo is een titanium grade 5 bout sterker dan een standaard 8.8 of 10.9 stalen bout. Maar dat is niet relevant want dit is een stijfheids gerelateerd probleem; de sterkte van de bout is vooralsnog afdoende. Het lijkt mij wel aannemelijk dat de lagere stijfheid (110 vs 210 GPa) invloed heeft op de voorspanning. De lagere wrijvingscoëfficiënt van ti op alu speelt ook vast een rol al is dit wel weer voordelig voor de voorspanning... hmmm..ThaSingleTrackMastah schreef:De betere staal legeringen zijn sterker dan de betere titanium legeringen.
Je zou een Nord Lock ring onder de boutkop kunnen monteren.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Weten welke Ti legering er is gebruikt ?DuReal schreef:Klopt maar dit is in dit geval volledig afhankelijk van de boutklasse. Zo is een titanium grade 5 bout sterker dan een standaard 8.8 of 10.9 stalen bout. Maar dat is niet relevant want dit is een stijfheids gerelateerd probleem; de sterkte van de bout is vooralsnog afdoende. Het lijkt mij wel aannemelijk dat de lagere stijfheid (110 vs 210 GPa) invloed heeft op de voorspanning. De lagere wrijvingscoëfficiënt van ti op alu speelt ook vast een rol al is dit wel weer voordelig voor de voorspanning... hmmm..ThaSingleTrackMastah schreef:De betere staal legeringen zijn sterker dan de betere titanium legeringen.
Je zou een Nord Lock ring onder de boutkop kunnen monteren.
Is het schroefdraad gerold of gesneden ?
Het supporten van een slechte beslissing is nooit een goed idee.
Ik zou het moeten opzoeken, maar ik weet mij te herinneren dat bijv. Thomson heel nadrukkelijk vermeldt dat je alleen hun stalen boutjes mag gebruiken, vanwege de extreem hoge treksterkte van die boutjes.
Dat kan je natuurlijk zien als een CYA-policy, maar ik denk dat er ook een kern van waarheid in zit.
Overigens vind ik het ook een lelijk gezicht, roestplekken op de boutjes van mn stuurpen.
Zou fijn zijn als alle fatsoenlijke fabrikanten hier boutjes zouden toepassen die sterk genoeg zijn en niet oxideren.
Dat moet af fabriek toch kunnen voor minder dan 5€.
Ik zweet als een otter en er valt dus altijd wel een druppel zweet op zo'n boutje.
Bij een zadelpen zie ik dat probleem niet zo, letterlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Mijn zadelpen houd al jaren op alu bouten, wel max rijders gewicht 80 kg, daarboven zat er standaard staal in. Ti moet makkelijk de krachten houden, dat is geen enkel probleem. Ik zou locktite gebruiken tegen het losdraaien.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Vaak komt dit door het gebruik van het gereedschap en niet door het materiaal.ThaSingleTrackMastah schreef:
Overigens vind ik het ook een lelijk gezicht, roestplekken op de boutjes van mn stuurpen.
Zou fijn zijn als alle fatsoenlijke fabrikanten hier boutjes zouden toepassen die sterk genoeg zijn en niet oxideren.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4333
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Dat is ook de reden dat ik tita bouten heb in kleur van het onderdeel.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat tita breekt, dat doet het echt is, het is zo taai, de meeste stalen bouten breken eerder.
Tita rekt wel iets meer. Sowieso zou ik loctite doen op bouten met 8nm of minder.
En ook je remmen die worden ook nog warm.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat tita breekt, dat doet het echt is, het is zo taai, de meeste stalen bouten breken eerder.
Tita rekt wel iets meer. Sowieso zou ik loctite doen op bouten met 8nm of minder.
En ook je remmen die worden ook nog warm.
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Ik zal er binnenkort wat loctite op smeren bij mijn zadelbevestiging, heb het nog niet in huis.
Bij mijn remmen geen problemen maar heb er ook nog geen Alpen afdalingen mee gedaan.
Maar het staat wel mooier
Bij mijn remmen geen problemen maar heb er ook nog geen Alpen afdalingen mee gedaan.
Maar het staat wel mooier