Herhaaldelijk speling op Isospeed decoupler

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik heb wat problemen met de Isospeed decoupler van mijn Trek. Het is een mtb (Procaliber), maar qua design en werking is de decoupler gelijk aan deze op de wegfietsen van Trek. Ik heb mijn fiets nu bijna exact een jaar. Op het einde van vorig jaar begon er zich speling te ontwikkelen op de decoupler. De staande buis kon ik van voor naar achter bewegen, tijdens afdalingen maakte dit ook een rammelend lawaai. In het tussenseizoen heb ik de decoupler dan maar eens uit elkaar gehaald en de lagers er uit geklopt. Het bleek dat in één van de lagers een kogeltje zich doorheen de rubberen afdichting naar buiten had gewerkt. Nieuwe lagers er ingestoken en de speling was verdwenen. Het viel me plots ook terug op dat de decoupler veel beter werkte. Maar nu zijn we drie ritten ver en heb ik opnieuw speling (met ook een verminderde werking van de decoupler). Beide lagertjes en de as er tussen in zijn nieuw. De fiets heeft ook geen abnormale impacten of valpartijen ondergaan. Ondertussen hebben er toch redelijk wat Trek fietsen een decoupler, echter vind ik niets op internet van andere gebruikers die last hebben van speling op hun decoupler. Iemand een idee of dit eigen is aan het systeem, of dat er toch wel echt iets mis moet zijn bij mij? Momenteel is de decoupler eerder een last dan een plus voor mij
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat zei de dealer erover? Het hoort sowieso niet natuurlijk - maar ik weet eerlijk gezegd niet of het een systeem is dat bedoeld is voor regulier onderhoud. Ik zou hebben ingeschat dat dit een "fit & forget" onderdeeltje zou zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

* zip *
Laatst gewijzigd door Beastie Berend op wo 13 november 2019, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat ik zou doen, als je de eerste eigenaar bent en hem van een dealer vandaan hebt, daar eerst even naar terug gaan. De eerste keer had je dat m.i. ook kunnen doen - feitelijk was het onderdeel kapot, zoals je het beschrijft, en dat zou dan onder garantie hebben kunnen vallen.

Begrijp me goed, ik ben zeker voor zoveel mogelijk zelf doen aan je fiets, maar er zijn zaken die een dealer ook mag afhandelen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De dealer is inderdaad een logische oplossing. Ik heb de fiets van iemand over gekocht, garantie bij Trek staat wel op mijn naam geregistreerd. Fiets is aangekocht bij Mantel en ik woon zelf in Vlaanderen. De reden waarom ik zelf op zoektocht ga is omdat ik hem niet te lang kwijt wil, ik rij er bijna elk weekend een wedstrijd mee, en niet dat ik er niet mee kan fietsen nu. Ik heb het probleem via mail voorgelegd bij Mantel en zij zijn zo vriendelijk geweest mij nieuwe lagers in coulance op te sturen. Hiermee was het probleem dus tijdelijk verholpen, maar niet voor lang.. De lagers zitten recht in het frame, aandraaimoment van de boutjes is correct via momentsleutel. Er zijn maar twee manieren waarop er speling kan ontstaan: de aansluiting tussen de lagers en de middenas is niet nauw genoeg, of er zit speling tussen de middenas en de opening in de staande buis van het frame waarheen deze doorgaat. Ik hoop niet dat het dit laatste is..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hm, ik snap je... dan kan ik niet anders dan je succes wensen...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Als ik jou was zou ik er toch voor kiezen je frame te laten inspecteren. Straks rij je alles aan gort en kun je garantie op je buik schuiven omdat je nalatig bent geweest.

Er zal een reden geweest zijn dat je bij Mantel hebt gekocht maar zij zullen je vast goed willen helpen.
Shit happens
Plaats reactie