DOT 5.1 Remvloeistof

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dutch schreef:Dan rijden wij anders auto denk ik, kan mij toch al heel wat keren herinneren dat de remmen er rokend en kokend onder gestaan hebben, niet voor niets dat ik jaarlijks bij de oliebeurt oom de remvloeistof meeneem.
Fiets idem, vaker dan eens roken de blokjes onderaan heerlijk toen we stil stonden na een lange stijle afdaling.
Blij dat ik dus ook hier vaker ververs. Waarschijnlijk ga jij daar pas aan denken als je het gevoel van kokende remmen eens mee mag maken :-q
Geen idee, we zullen allicht verschillend zijn ;) Ik ken jouw auto en jouw rijstijl niet.
Kan ook zijn dat de remmen van mijn auto beter zijn afgestemd op het beoogde gebruik.
Ik weet dat bij mijn auto de remvloeistof eens in de 2 jaar ververst moet worden.
Ik durf te beweren dat veel bikers hun fietsrem eerder moeten ontluchten.
En ik durf ook te beweren dat het meestal niets met verouderde remvloeistof te maken heeft.
De remmen van mn fiets ruiken/roken ook wel eens lekker hoor, maar ik heb geen DOT remmen, dus maak me niet druk om vocht in de remvloeistof.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
jona
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 11:31
Mijn mountainbike: Stanton Slackline 631

DOT vloeistof met water erin geeft vapour lock, maar voor zover ik weet zie je daar aan de buitenkant niets van! Rokende remmen komen van vuil op de schijven en/of van de blokken zelf die wat warm worden. Niets mis mee, zijn ze weer brandschoon :)!

Bij een auto kwestie van niet stil gaan staan na hard remmen, dan koelt het weer wat af. Bij een fiets vaak niets aan te doen, je kunt niet altijd genoeg rijwind creëren. Lekker laten roken (en even lief zijn voor de remmen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jona schreef:DOT vloeistof met water erin geeft vapour lock, maar voor zover ik weet zie je daar aan de buitenkant niets van! Rokende remmen komen van vuil op de schijven en/of van de blokken zelf die wat warm worden. Niets mis mee, zijn ze weer brandschoon :)!

Bij een auto kwestie van niet stil gaan staan na hard remmen, dan koelt het weer wat af. Bij een fiets vaak niets aan te doen, je kunt niet altijd genoeg rijwind creëren. Lekker laten roken (en even lief zijn voor de remmen).
True, maar dan moet je wel eerst je remklauw heter stoken dan 100C en dat lukt in NL bijna nergens.
En dan gaan we er nog van uit dat er puur water in je remklauw zit, in de praktijk is het vaak een mix van DOT en water, dus heb je een hogere temperatuur nodig.
Wil je zuivere DOT laten koken, dan moet je het wel heel bont maken.
Water an sich is geen vapour, dus zolang het water is en geen damp heb je ook geen vapourlock.
Merkwaardige naam trouwens, want als het optreedt is locken wel het laatste wat je remmen doen :roll:

Wat ik bedoel te zeggen, er zijn vaker problemen met remmen dan dat er vapourlock optreedt.
Dus heb je problemen met je remmen, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

Fietsmaat van mij had ooit vapourlock in de Alpen. Was serieus schrikken :o
Het gebeurde gelukkig onderaan de afdaling.
Hij lostte z'n remmen toen hij beneden was. Toen hij wilde remmen om naast ons tot stilstand te komen, kneep hij door z'n remmen heen en reed ons zo voorbij. Doei!
Had het een paar honderd meter eerder gebeurd, dan hadden we er niet om kunnen lachen...
Nu was het eigenlijk wel een suf gezicht :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie