Wielen spaken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Goede ervaringen met het boek van Roger Musson. Voor die 15 euro is het een zeer goede investering.

Zou je aanraden dat boek er eens op na te slaan. Een van Musson's slotconclusies is "... I know when to stop, I know when the wheel is finished and cannot be improved by spending more time on it, ...". Er is een soort sweet-spot waarbij verder tweaken het wiel niet beter (rechter, spanning gelijker) meer maakt, en het simpelweg 'af' is.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Inhakend op dit topic heb ik nu ook ervaring na het bouwen van enkele sets.

Aardige kwaliteit China naven, DT Swiss Competition spaken en goede Mavic of DT Swiss velgen.
Materiaalkosten zijn dan ca. 200-250 Euro.

Ook gebruik gemaakt van het Musson boek ... inderdaad een schat aan praktische informatie en prettig leesbaar.

Ik heb wel wat gereedschap van X-Tools gekocht en een richtbank zelf gemaakt.
X-Tools is gunstig geprijsd maar werkt verder goed.

Tot nu toe is het zelf bouwen mij goed bevallen en de flexibiliteit in keuze velgen (breedte / gewicht) is alleen mogelijk met een flink duurdere set als je het als complete wielset wilt aanschaffen.

Afbeelding

Afbeelding
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Prima richtbank zo :-q
En geschikt voor alle assen en breedtes zie ik.
Jw heeft net zoiets, en hij knoopt er prachtige wieltjes mee.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik zit met die ghettho style wielrichter (Rogier Musson) toch wel wat te tobben met al die verschillende assen.
'vroeger' had je alleen maar QR maar nu met steekassen in verschillende diameters moet ik die bok toch wel een keertje upgraden zodat deze weer compatibel is met de 'nieuwe' standaarden.
Denk dat ik me bij dat upgraden maar laat inspireren door deze van Park Tool, die heeft gewoon een V-insert waar je elk wiel met elk type as gewoon los inlegt zonder deze vast te zetten:
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor sommige steekasmaten zijn er adapters om ze naar qr om te bouwen (los van de adaptersets die bij een bepaalde naaf horen).
Alleen bij de bredere inbouwmaten zal dat ws niet altijd lukken?

Om een 100/15mm as in een qr vork of richter te kunnen hangen hoef je iig niet meer dan een tientje uit te geven:
https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=12884" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb zelf ook weleens gedacht om wielen te gaan bouwen, maar meestal kun je met goed zoeken voor vergelijkbare prijzen wielsets vinden. En alleen het prutsen trekt me niet zo, het werk moet me wel wat opleveren. Dus het is er nog niet van gekomen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Voor het budget moet je inderdaad niet zelf je wielen gaan spaken, zeker als je de investering in deftig werkmateriaal incalculeert. Wel voor de eindeloze variatie aan wielsets die je nu zelf kan samenstellen, en de kunde om je eigen wielen op elk moment te kunnen herstellen. En voor het zelfde budget zijn ze vaak wel stijver en duurzamer, naar mijn mening. Ik heb lange tijd met een setje Zonda wielen gereden op de racefiets, naar alle tevredenheid. Afgelopen winter voor het eerst een eigen beginners setje samengesteld, met goedkope DT Swiss velgen en Novatec naven. Ben er zeer tevreden van en ze voelen stijver aan dan de Zonda's voor een gelijkaardig gewicht (het spaken aantal ligt dan ook hoger). Het grote voordeel van zelf gespaakte sets vind ik dat je alle onderdelen zelf kiest en dus ook kan vervangen. Vaak zijn ze ook niet zo exotisch en kan je er ten allen tijden vervang onderdelen voor vinden en gemakkelijk zelf herstellen (probeer maar eens een 16H Shimano velg te vinden en te spaken, of een fulcrum spaak te vervangen.. ik spreek nu even in race-termen, niet mtb). Een wiel is per definitie ook nooit afgeschreven, want worst case vervang je een naaf of velg, terwijl fabriekssetjes vaak in de vuilbak terecht komen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Mijn laatste wielset was niet heel erg duur

Voor + achter
DT 350 naven: 200 euro
Ryde Edge 28 velgen: 130 euro
Sapim spaken: 32 euro
Messing nippels: 10 euro

370 euro totaal.

Zijn ze perfect? Nee.
Zijn ze goed genoeg? Ja, zeker!
Heb ik mezelf een paar avonden vermaakt? Natuurlijk!

Heb ik gereedschap meegerekend? Nee natuurlijk niet, als ik dat mee moet rekenen kan ik beter voor alles naar de LBS gaan.

Ik heb laatst deze standaard gekocht als vervanging voor de Tacx-richter. QR klem je met een QR-as vast en voor 12 en 15mm steekassen zitten er asjes bij. Ideaal apparaat voor het stadium waarin ik mezelf nu bevind :P

Afbeelding
Feedback sports
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hé, dat is een leuk standaardje. Waar heb je die gescoord?
kermit schreef:Dus het is er nog niet van gekomen... ;-)
Toch denk ik als je dit een keer gedaan hebt, dat je dan toch wel voelt welke kick dit geeft.
Gewoon puur voor de leuk doen dus.
Doorgaans moet ik me beperken tot redelijk standaard materiaal maar zo af en toe komt er iets met leuke spullen voorbij zoals nu het wielsetje voor de Pyga van my son sama:
Afbeelding

Of de wielset voor een project van mijn andere zoon :winkie: :
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Bike24 voor 80 euro inclusief 15 en 12mm adapters.

https://www.bike24.com/p286422.html" onclick="window.open(this.href);return false;
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb zo eentje liggen. Werkelijk zo goed als nieuw.
Er zitten ook klokjes/metertjes bij voor de fijnafstelling.
Tevens verlengstukken voor fatbikewielen.
Voor de juiste prijs wil ik hem wel wegdoen.

Indien iemand serieuze interesse heeft hoor ik het graag.

Afbeelding
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Mijn houten wielrichter heeft de rechter staander verstelbaar door de sleuven en vleugelmoeren dus kan tot aan fatbike naven kwijt.
Voorwielen kan ik nog met een snelspanner vastzetten maar achterwielen gebruik ik gewoon een draadeind met moeren .. werkt ook prima voor die enkele wielset.
Eventueel brede snelspanners zou ook nog een optie kunnen zijn mocht het vaker voor gaan komen.
Maar de kleine investering aan gereedschap en MDF hout heb ik allang terug verdiend.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De wielen voor mijn laatste projectje hebben me 85 euro gekost. En dan praten we niet over low-end Shimano naafjes maar over een DT voorwiel met straightpull steekas-naaf en een eveneens DT achterwiel met ratchet freewheel :)

Ach, wie weet ga ik het ooit nog wel zelf proberen... maar tot nu toe heb ik die behoefte niet echt gevoeld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik heb ook die houder van Feedback sports, zeer tevreden van. Enkel de dish controleren is soms wat moeilijk met de houder.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Na met succes al enkel wielsets voor op de racefiets gespaakt te hebben, ben ik nu voor het eerst aan een wielset voor de mtb begonnen: Hope Pro 4 naven met DT Swiss XR 391 velgen. Ik ben het voorwiel nu aan het aanspannen, en het valt me op dat 1) de hoogteslagen véél groter zijn dan bij mijn vorige wielen en 2) dat het veel meer moeite kost om deze weg te werken. Zijslagen zijn zeer eenvoudig weg te werken. In het begin dacht ik zelfs even dat de velg niet mooi rond was. Ik heb de stijfheid van de velg (zonder spaken) ook eens getest door ze op de trap te zetten en er langs bovenaf op te duwen. Het kan toch niet zijn dat ik hierbij de velg wat vervormd heb?

Of heeft dit gewoonweg met de ander vorm van de velg te maken? De mtb velg is veel lager dan een velg voor op de wegfiets, waarbij je naast de remrand vaak ook nog eens een hogere velghoogte hebt. Het zou dus misschien ook logisch zijn mocht een velg voor de racefiets meer rigide zijn in de hoogte. Iemand die dit ook al heeft voorgehad?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

matthiav schreef:Ik heb de stijfheid van de velg (zonder spaken) ook eens getest door ze op de trap te zetten en er langs bovenaf op te duwen. Het kan toch niet zijn dat ik hierbij de velg wat vervormd heb?
Snap niet helemaal hoe je daar op die trap met zo'n velg aan het stoeien geweest ben maar ik mag aannemen dat je dit wel met de nodige voorzichtigheid gedaan hebt.
De velgen die ik gespaakt heb zat, af fabriek zeg maar, vrijwel geen tot helemaal geen hoogteslag in.

Hoogteslag check ik meteen nadat ik de nippels na het invlechten aangedraaid heb tot het moment waarop je voelt dat het begin van spanning op de spaken er nog net niet is.
Als er op dat moment een hoogteslagje in zit, krijg je die er met de minste moeite uit.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie