specialized Brain-demper en de winterkou

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik wist al (zelf meegemaakt) dat er remmen waren die niet tegen de vrieskou konden, maar nu ook dempers ?
Wordt die zooi alleen in Californië ontworpen en getest :~
Of zit er ergens een heel klein CYA stickertje op ?
De Trek fabriek staat in Wisconsin, misschien dat die re:activ demper daarom prima werkt in de kou :wink:
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Maar de laatste demper was al kaduuk voor dat ie in mijn schuur aangekomen was. Zat kapot in de verpakking bij een warme LBS.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik gewoon net pech heb met die dempers. :(
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

deefdeef schreef:Maar de laatste demper was al kaduuk voor dat ie in mijn schuur aangekomen was. Zat kapot in de verpakking bij een warme LBS.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik gewoon net pech heb met die dempers. :(
Die heeft waarschijnlijk onderweg in een koude bestelbus gelegen ;)

Ik leef met je mee. Ooit zo'n ellende meegemaakt met m'n Giant.
Toen 6 dempers in zeer korte tijd "versleten" totdat ze(Giant) eindelijk met een demper kwamen die wel heel bleef.
Die was ontwikkeld voor de modellen van het nieuwe modeljaar, maar nadat ik had gedreigd de koop ongedaan te maken kreeg ik het verbeterde model.
Waar het om gaat, je zit niet te wachten op dit soort ellende na aanschaf van een nieuwe fiets en zeker niet wanneer het er alle schijn van heeft dat het chronisch is.
Vervelende bijkomstigheid is nog dat het altijd kapot gaat op het meest ongunstige moment, bijv. op vakantie in de Alpen, of in de Ardennen 30km van de auto verwijderd. Het gebeurt zelden bij de fietsenmaker op de stoep.

Wat doet de fietsenmaker om jou mobiel te houden?
Krijg je een fatsoenlijke leenfiets, of bouwen ze telkens on-the-fly een nieuwe demper in ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Tot nu heb ik geluk en hadden ze steeds een nieuwe demper in huis. En die wordt direct ingebouwd, terwijl ik wacht met een kopje koffie.

Nu rijdt ik met die nieuwe, defecte demper rond. Dit gaat redelijk goed, alleen werkt de brain niet en wipt de fiets naar mijn gevoel behoorlijk, maar da's beter dan niks. :)
Als er geen andere demper geweest zou zijn, dan had ik een leenfiets mee kunnen krijgen. Wat dat betreft denken ze wel met mee en heb ik niks te klagen over de service. Dat is ook de reden dat ik daar heen ga, terwijl er een ook een dealer om de hoek zit in Uden.

En ik heb gelukkig nog mijn oude hardtail in de schuur staan, mochten de leenfietsen op zijn. Dan moet ik alleen even haast maken met het eindelijk in elkaar zetten van de naaf en body. :)
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

En is de nieuwe al binnen?
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Komt morgen binnen. Er was wat vertraging in de levering, want schijnbaar heeft specialized weer wat intern veranderd aan de brain. Hopelijk zagen nu ook wel in dat het nog steeds pet is met die brain.

Ze hadden al ooit eens een membraam vervangen, was te dun.
En nu zouden ze na uitgebreide testen nog weer wat veranderd hebben aan het binnenwerk. Degene die kon vertellen wat er nu precies veranderd was, was toevallig net bezig met een andere klant.
Ik hoop vrijdag te kunnen vertellen wat er nu weer aangpast is.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Helaas zijn de nieuwe, aangepaste dempers niet geleverd vandaag.
Om mij toch weer te kunnen laten fietsen hebben ze in plaats daarvan nu een spiksplinternieuwe, ongebruikte demper in mijn fiets gezet. Deze zou het gewoonlijk een jaar moeten kunnen volhoudem

Hopen dat deze het wel een jaar volhoudt (of binnen 3 maanden kapot gaat), want de garantie geldt maar tot de aankoopdatum van mijn fiets en dat is ergens begin juli geweest.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik denk dat je wel van een wat langere levensduur uit mag gaan dan een jaar voor een demper, ongeacht de oorspronkelijke garantie termijn. Ik lees dit (en eerdere verhalen over braindempers) echt met kromme tenen. Als ik een fiets meer dan drie keer in korte tijd zou moeten laten staan voor hetzelfde euvel dan zou ik geneigd zijn de koop ongedaan te maken, hoe vervelend dat ook is voor de dealer (die er op zich ook niets aan kan doen).

Gewoon even uit nieuwsgierigheid dus, hoe veel problemen heb je nu met die demper(s) gehad?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ik heb ook op korte termijn 3x een brain gehad, echter was dit de oude "ziekte" met de kantelende ring in de demper. deze is verbreedt zodat ie niet meer om kan wippen...
Nadat ik er een goede in gekregen heb geen problemen meer gehad, ook niet bij vorst.
Rijd toch echt met alle temperaturen en omstandigheden...

Ook ik ben gezegend met een dealer die een sublieme service levert. Mijn brain gaf de geest de laatste dag voor een marathon... gebeld en inderdaad ook een fonkelnieuwe erin gezet gekregen... dat was er 1 met modificatie en deze blijft goed!
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Na een klein half jaar hoorde ik zuigende geluiden uit mijn demper komen. Deze is toen onder garantie vervangen. Deze nieuwe demper ging na een maand al weer stuk. De tweede vervangende demper was ook al snel kapot, na 1 of 2 ritten dacht ik. De derder kwam al kapot uit de verpakking. En dan zit nu de vierde demper er op.

Dat omwippende ringetje zit nu inderdaad in alle nieuwe/geservicede dempers.
Maar ze hebben nu blijkbaar nog weer wat aangepast aan het binnenwerk, omdat er nog teveel klachten bleven.

Dus ik ben wel blij met deze nieuwe demper en deze zal hopenlijk ook gewoon een jaar meegaan tot aan de servicebeurt (specialized geeft gewoon garantie als je elk jaar je demper een service-beurt geeft). Maar mijn gevoel zegt dat ik toch liever dat nieuwe binnenwerk had gehad, want ze hebben dat niet voor niks aangepast.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

Ik moet woensdag voor een nieuwe demper.
Dan ook de lagers in de achterbrug vervangen.
Heeft iemand een idee wat de kosten daarvan zijn :-?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

deefdeef schreef:
Hopen dat deze het wel een jaar volhoudt (of binnen 3 maanden kapot gaat), want de garantie geldt maar tot de aankoopdatum van mijn fiets en dat is ergens begin juli geweest.
Wat een vreemde redenatie. Als er een nieuwe cq gereviseerde demper in komt dan staat de garantietermijn van die demper toch los van de algehele garantie van de fiets?
Laatst gewijzigd door Dice Oldskool op vr 2 maart 2018, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

bonkie schreef:Ik moet woensdag voor een nieuwe demper.
Dan ook de lagers in de achterbrug vervangen.
Heeft iemand een idee wat de kosten daarvan zijn :-?
Lagers op zich zullen wel meevallen.
Uurloon daarentegen......

Afbeelding
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

bonkie schreef:Heeft iemand een idee wat de kosten daarvan zijn :-?
De dealer?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

bonkie schreef:Ik moet woensdag voor een nieuwe demper.
Dan ook de lagers in de achterbrug vervangen.
Heeft iemand een idee wat de kosten daarvan zijn :-?
Enkel de lagers is 120 euro, zonder werkuren.
Plaats reactie