Extreem piepende remmen verhelpen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Wat nog niet genoemd is en denk ik ook niet het geval is hier zijn remblokjes die initieel wat speling hebben en daardoor rond afslijten. Daar gaan ze na een tijdje van piepen. Afvlakken met een goede vijl doet wonderen.

Zoals gezegd niet het geval hier denk ik men altijd handig voor het 'archief' later.
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

First: Ik bedacht mij dat ik het topic moest checken, en wow wat een reacties! Bedankt voor zover!
Elvander schreef:Beter dan op de beschreven manier kan volgens mijn niet dus je doet dan dus niets verkeerd.
Ander soort blokjes proberen?
Bij mijn formula r1 remmen geven organische blokjes een heel ander geluid dan gesinterde blokjes.
En de originele formula schijven geven overigens ook een heel ander geluid dan de shimano xt ice gevallen die er nu op zitten. De formula's geven een soort "vettig" geluid (geen idee hoe anders te omschrijven) en de shimano's geven een slepend geluid dat neigt naar piepen, met organische blokjes beter.
De formula's zijn beduidend stiller, maar heb ik alleen in 160mm en wilde over naar groter.
Standaard blokjes zijn organisch. Misschien dat gesinterd beter zou zijn? Kan mij voorstellen dat die blokjes minder vuiligheid opnemen of kan ik dat mis hebben?
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Poging tot beantwoorden van de vele suggesties:

Ik moet zeggen dat het met zout erger geworden is, maar het gepiep volgens mij niet persé met zout begonnen is. (ik fiets al zolang met dit gepiep....)

Schijf: Wat zou er mis kunnen zijn met een schijf? Ik kreeg van iemand een tip om 'm licht op te schuren, maar neem aan dat een schijf toch niet te glad kan zijn of iets dergelijks? Omwisselen met mountainbike is een interessante, maar die zijn 6-gaats en geen centerlock.

Afstellen remklauw: hier moet ik nog eens goed naar kijken. Omdat ik denk dat het piepen er al was voor het zout zou dit een plausibele oorzaak kunnen zijn

Kettingspray: Riemaandrijving, kettingspray is overbodig.

Vuil remzuiger: een optie die ik serieus ga bekijken. Zie een hoop opspattend vuil, zou heel goed het piepen kunnen verklaren. Deze optie lijkt mij heel logisch aangezien het schoonmaken/verwisselen van blokjes niet hielp. (nieuwe blokjes piepten gelijk). Dat zou dus zeker hierdoor kunnen komen.

@kaptein iglo: verglaasd door zout: eerlijk gezegd nog nooit zulke gladde remblokjes gezien als van deze fiets. Of dat door pekel komt durf ik niet te zeggen, maar vraag mij wel af wat het effect hiervan is.
Opschuren hielp niet, dus zou zeggen dat dat het niet is. Overigens heb ik nog wel remkracht, maar iets minder, en ik gebruik het meeste niet i.v.m. dat ik niet altijd oorbescherming bij mij heb...

losse klinknagels centerlock schijven: Hier moet ik naar kijken, interessante optie. Hierover gesproken: een adapter met 6-gaats schijven, zou dat beter zijn, of hoeft dat niets uit te maken?

Spaakspanning: fiets nieuw gekocht, hier moet ik ook eens naar kijken!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Interessant; hier exact hetzelfde probleem op mijn Canyon Commuter. Zelfde remmen geloof ik die erg verglaasd voelen, slecht remmen en herrie maken. Nooit eerder gehad op mountainbikes en niets lijkt te helpen. Ook ik heb het gevoel dat er iets gebeurt qua tribologie ten gevolge van pekel, ander vuil, remschijf die nooit heet wordt.....

Het oppervlak van de betreffende remschijf voelt wel veel gladder/meer gepolijst dan ik gewend ben van andere remmen. Dit was overigens al toen ze nieuw waren.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

We may be on to something here... maar waarom zou het bij auto’s niet gebeuren...? Ande materialen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

DuReal schreef:Interessant; hier exact hetzelfde probleem op mijn Canyon Commuter. Zelfde remmen geloof ik die erg verglaasd voelen, slecht remmen en herrie maken. Nooit eerder gehad op mountainbikes en niets lijkt te helpen. Ook ik heb het gevoel dat er iets gebeurt qua tribologie ten gevolge van pekel, ander vuil, remschijf die nooit heet wordt.....

Het oppervlak van de betreffende remschijf voelt wel veel gladder/meer gepolijst dan ik gewend ben van andere remmen. Dit was overigens al toen ze nieuw waren.
Oef, het lijkt er op dat ik niet de enige ben.

Probleem is dus inderdaad dat niets lijkt te helpen, dacht dat ik van m'n mountainbikes wel alle trucjes kende, die kan ik ook prima piepvrij houden.
Gladdere remschijf klinkt interessant, iemand gaf dus idd al de tip om die op te schuren.

@Kapitein Iglo, vermoed dat materialen wel anders zijn dan bij auto's.

Wat ik dan weer apart vind: ik zie om mij heen mensen met schijfremmen fietsen die niet piepen, hoe doen zij dat dan?
En wat anders, ombouwen naar velgremmen? Liever niet, ben ik geen fan van. Vond de remkracht van de schijven juist geweldig, ideaal in een drukke stad voor noodstops.
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

ik ben nog steeds heel benieuwd naar het Dreft op de remblokken stukje, zijn er hoer mensen die hoier ervaringn mee hebben of weten waar het vandaan komt????

ik snap dat het ontvettend werkt maar zeep is ook glad, en ik kan me herinnereren dat ik nadat ik mn fiets ff snel met Dasty had schoongemaakt (zonder de wielen eruit te halen) ik de volgende rit ook zeker het eerste half uur met piepende remmen reed..

Wat is de basis van het Dreft verhaal??
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

IK heb ooit mijn (goedkope) shimano schijfremmen verandert in AVID. Constant piepen, en als het dan weg was en er kwam weer een druppel water voorbij of een poetsbeurt dan piepten ze gelijk weer.
Schijven terug gezet naar Shimano, piepen weg. Alleen sporadisch nog bij nat weer, maar na een paar keer remmen is het over.
Ik heb de remblokken gelijk gelaten, resin Shimano B01S.

Ik denk dat materiaal, grofheid/gladheid er zeker toe doen.

Piepen is heel snel bewegen van blokken en schijf, dat hoor je. De blokken of de schijf dansen in de remklauw. Dikkere remschijven, stijvere remschijven zullen anders reageren (ik verwacht minder) dan dunne. Blokjes horen bij de remklauw, dus die wijzig je niet zomaar.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

?
Voor iedere remklauw zijn er verschillende soorten blokjes te koop.
Origineel of aftermarket
Dus andere blokjes is de eenvoudigste wijziging.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Inderdaad, die variatie kun je maken.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

XXXL schreef:ik ben nog steeds heel benieuwd naar het Dreft op de remblokken stukje, zijn er hoer mensen die hoier ervaringn mee hebben of weten waar het vandaan komt????

ik snap dat het ontvettend werkt maar zeep is ook glad, en ik kan me herinnereren dat ik nadat ik mn fiets ff snel met Dasty had schoongemaakt (zonder de wielen eruit te halen) ik de volgende rit ook zeker het eerste half uur met piepende remmen reed..

Wat is de basis van het Dreft verhaal??
Ik doe er dreft op, dan schuur je de blokjes over elkaar heen, onder een zacht lopende kraan.
Dit herhaal je iets van 2 keer ofzo, totdat je blokjes er schoon uitzien.
Dan spoel je ze goed af, zodat de dreft er af is.
Met deze schoonmaak methode krijg ik er altijd veel vuil af, en geen last van gepiep (ok, in mountainbike dan).

Het dreft werkt ontvettend, zou vuil eruit moeten "trekken"
Goed afspoelen is idd wel belangrijk.
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

Ik doe er dreft op, dan schuur je de blokjes over elkaar heen, onder een zacht lopende kraan.
Dit herhaal je iets van 2 keer ofzo, totdat je blokjes er schoon uitzien.
Dan spoel je ze goed af, zodat de dreft er af is.
Met deze schoonmaak methode krijg ik er altijd veel vuil af, en geen last van gepiep (ok, in mountainbike dan).

Het dreft werkt ontvettend, zou vuil eruit moeten "trekken"
Goed afspoelen is idd wel belangrijk.[/quote]

interessant, en dank voor de uitleg, werkt dit dan beter dan afspuiten met remmenreiniger????
ik heb de blokken ook wel met een brander verwarmt, maar nooit enige verbetering gemerkt,
ik ga dit ook maar eens proberen.
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

oh. tweede vraag wat doe je dan met je schijven???
opschuren of ook met dreft??
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb mn schijven wel eens opgeschuurd met de schuurmachine.
Dat ging prima, maar dat waren platte stalen schijven, geen centerlock.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

XXXL schreef:oh. tweede vraag wat doe je dan met je schijven???
opschuren of ook met dreft??
Schijven alleen nog maar schoon gemaakt met remmenreiniger.
De blokjes met dreft schoonmaken alleen gedaan als ze echt vies waren, heb er zelf positieve ervaringen mee, maar misschien dat je met remmenreiniger hetzelfde effect bereikt.
Plaats reactie