Extreem piepende remmen verhelpen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Goed, het is geen mountainbike, maar ik weet dat hier veel kennis zit, dus hoop dat het hier mag.

Heb een Cube Travel SL 2016, en daar zitten schijfremmen op: Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (160/160)

Na enkele maanden begonnen deze piepen bij remmen.
Dit heb ik geprobeerd op te lossen met: schoonmaken, blokjes opschuren, nieuwe blokjes.
Dit alles werkte niet, na een aantal keer remmen is het geluid terug.

Nu maken de remmen extreem geluid en ook remkracht is minder. Dit heb ik op mijn mountainbike nog nooit meegemaakt.

Mogelijkheden die ik nog zie:

- Rotors opschuren
- Rotors vervangen
- Remmen vervangen

Is dit een bekend probleem i.v.m. opspattend vuil van de weg (meer dan bij offroad), zou het toch resonantie in het frame zijn?

Graag hoor ik jullie advies hoe ik dit het beste aan zou kunnen pakken, het is best vervelend als iedereen je aanstaart omdat ze denken dat je een noodstop maakt terwijl je gewoon rustig afremt..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik herken dit helaas. Maar in mijn geval was het best extreem - ik gebruikte een MTB voor woonwerkverkeer door weer en wind én in pekel. Met name dat laatste heeft zowel blokken als klauwen als schijven in samenhang op een dusdanige manier aangetast dat er een enorme herrie vanaf kwam, maar ik bijna geen remkracht meer had. Toen ik zo'n beetje alles geprobeerd had - inclusief een ander setje remmen op dezelfde schijven, was ik eraan toe de remmen compleet te vervangen voor een nieuw groepje. Maar uiteindelijk heb ik daarvoor de fiets weggedaan - met melding van het euvel natuurlijk ;).

Kortom, ik weet niet in hoe vaak je je fiets in dergelijke condities hebt gebruikt, maar helaas herken ik de symptomen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Schoonmaken kan op veel manieren.
Wat kan werken:
Schijven schoonmaken met remmenreiniger.
Blokjes uitnemen en de klauw schoonmaken zodat vuil niet meteen terugvalt op de blokken.
Blokjes met vrijwel pure dreft (heel klein beetje water dus) poosje tegen mekaar wrijven, goed naspoelen.
Blokjes terugplaatsen en controleren of de klauw echt recht zit.
Opnieuw inremmen, snelste manier is een stuk fietsen met de rem zachtjes ingedrukt tot je voelt dat deze bij gelijke kracht meer gaat remmen. Als je dat niks vindt dan de gebruikelijke manier doen.
Succes.
Laatst gewijzigd door Elvander op di 20 februari 2018, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Kapitein Iglo schreef:Ik herken dit helaas. Maar in mijn geval was het best extreem - ik gebruikte een MTB voor woonwerkverkeer door weer en wind én in pekel. Met name dat laatste heeft zowel blokken als klauwen als schijven in samenhang op een dusdanige manier aangetast dat er een enorme herrie vanaf kwam, maar ik bijna geen remkracht meer had. Toen ik zo'n beetje alles geprobeerd had - inclusief een ander setje remmen op dezelfde schijven, was ik eraan toe de remmen compleet te vervangen voor een nieuw groepje. Maar uiteindelijk heb ik daarvoor de fiets weggedaan - met melding van het euvel natuurlijk ;).

Kortom, ik weet niet in hoe vaak je je fiets in dergelijke condities hebt gebruikt, maar helaas herken ik de symptomen.
Nou, ik fiets er praktisch dagelijks op. En ja de laatste tijd ligt er veel zout op de weg. Dus de situatie is natuurlijk niet ideaal.
Anderzijds, nieuwe blokjes heb ik na de winter geprobeerd als ik het mij goed herinner, en die gingen op een zelfde manier herrie maken.

Als ik zie hoe de rest van de fiets vies wordt van straatvuil komt er ook veel op de schijven, maar is dit niet op de een of andere manier op te lossen? Voordat ik concludeer dat het daar aan zou liggen ben ik dan wel benieuwd of andere remmen/schijven/blokken zouden kunnen helpen.
Ullrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Giant Terrago 2

Elvander schreef:Schoonmaken kan op veel manieren.
Wat kan werken:
Schijven schoonmaken met remmenreiniger.
Blokjes uitnemen en de klauw schoonmaken zodat vuil niet meteen terugvalt op de blokken.
Blokjes met vrijwel pure dreft (heel klein beetje water dus) poosje tegen mekaar wrijven, goed naspoelen.
blokjes terugplaatsen en controleren of de klauw echt recht zit.
Succes.
Dit is de exacte manier waarop ik het geprobeerd heb (en dit werkt goed bij mijn mountainbikes!)
Nadat ik dit bij de Cube wegfiets had gedaan heb ik 3x hard geremd, en toen was de piep terug...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb ook alles geprobeerd wat Elvander schrijft. Ik kreeg het idee dat er ongeveer op moleculair niveau een structurele verandering gaande was. Ook kan ik me herinneren dat ik steeds minder vrije slag in de hendels had - alsof de seals gingen uitzetten en de zuigers naar buiten werden geduwd. Ontluchten en zuigers terugduwen en de seals met remolie proberen te bewerken had allemaal geen nut.

Om die reden heb ik nu op mijn woon-stationfiets gewoon weer good-old V-brakes en spatborden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ullrich schreef: Anderzijds, nieuwe blokjes heb ik na de winter geprobeerd als ik het mij goed herinner, en die gingen op een zelfde manier herrie maken.
Met name dit was opvallend - alsof er dus ook iets aan de schijven veranderde waardoor blokjes geen grip meer op ze hadden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo drie op een rij... ik heb even m'n SYS van die tijd teruggelezen. Ik had er zelfs al een tweedehands Deoresetje op gezet- had ook geen nut.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=195" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Beter dan op de beschreven manier kan volgens mijn niet dus je doet dan dus niets verkeerd.
Ander soort blokjes proberen?
Bij mijn formula r1 remmen geven organische blokjes een heel ander geluid dan gesinterde blokjes.
En de originele formula schijven geven overigens ook een heel ander geluid dan de shimano xt ice gevallen die er nu op zitten. De formula's geven een soort "vettig" geluid (geen idee hoe anders te omschrijven) en de shimano's geven een slepend geluid dat neigt naar piepen, met organische blokjes beter.
De formula's zijn beduidend stiller, maar heb ik alleen in 160mm en wilde over naar groter.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik heb die BR-M355 en nog een andere M4xx versie ooit gehad op mijn bad boy en daar kwam het ook voor. Vooral bij die M4xx (weet niet meer precies welke). Heb toen goedkoop zo een M355 setje kunnen vinden en euvel kwam na tijdje weer voor. Heb toen andere materiaal blokjes erop gezet en het werd minder maar het lijkt wel alsof het een vaste kwaal is bij die goedkopere shimano remmen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Misschien kun je even de remschijf , of nog beter indien mogelijk, voorwiel uit je mountainbike in je stadsfiets
monteren en testen of het dan nog piept met remmen.
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

Elvander schreef:Schoonmaken kan op veel manieren.
Wat kan werken:
Schijven schoonmaken met remmenreiniger.
Blokjes uitnemen en de klauw schoonmaken zodat vuil niet meteen terugvalt op de blokken.
Blokjes met vrijwel pure dreft (heel klein beetje water dus) poosje tegen mekaar wrijven, goed naspoelen.
Blokjes terugplaatsen en controleren of de klauw echt recht zit.
Opnieuw inremmen, snelste manier is een stuk fietsen met de rem zachtjes ingedrukt tot je voelt dat deze bij gelijke kracht meer gaat remmen. Als je dat niks vindt dan de gebruikelijke manier doen.
Succes.
ik leer graag wat bij,

wat doet het Dreft gedeelte met je remblokken????
kan me in het geheel prima vinden, maar dit kende ik nog niet???

--- on Topic, bij mijn Fiets hielp ook niets, tot ik overging naar 203 voor en 180 achter
ik moet er wel bijzeggen dat ik 110+ kilo ben ---
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Remklauw opnieuw afstellen? Kan zijn dat de zuigers iets blijven hangen en niet meer geheel recht op de schijf komen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Even ter controle er word toch geen ketting spray gebruikt? Das ook een grote veroorzaker van piepende
Remmen
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Klinkt gek wat ik nu zeg: te schone remschijven piepen bij mij ook.
Als ik dat heb , even met een vettige poetsdoek erover en weg.
En de remmen blijven remmen, ondanks het vettige doekje.

Maar goed, een goede regenbui met wat zand erbij schuurt alles weer schoon, als je daarna weer remt. piept-t-weer.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Plaats reactie