aandraaimomenten fully + loctite

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Mijn Canyon Nerve heeft 4 verschillende scharnierpunten met elk een specifiek aandraaimoment.
Na een onderhoudsbeurt monteer ik de bussen altijd met wat montagepasta, en de moer met loctite.
De door de fabrikant opgegeven aandraaimomenten worden dan ingesteld met de momentsleutel.

Na een aantal ritten wil nog wel eens de scharnierpunten controleren of deze goed vast zitten, maar bemerk dan altijd dat deze veel vaster zitten dan het aandraaimoment. Ik draai ze dan een slag los, en stel ze opnieuw in met de momentsleutel.

Wellicht een domme vraag (die bestaan wel degelijk dus...) maar kan het zijn dat door de zelfs geringe beweging van het full suspension gedeelte de scharnierpunten steeds 'strakker' gaan zitten - of is dit gewoon door het gebruik van de loctite ?
Kan ik er dus vanuit gaan dat een moer vastgezet met loctite en aangedraaid tot een bepaalde Nm waarde deze gewoon behoud, en om deze te controleren (effe los en opnieuw vastzetten) je eerst meer kracht moet uitoefenen om de loctite verbinding te verbreken ?... met als gevolg dat bij het opnieuw aandraaien na het losdraaien de loctite géén werking meer heeft ?

Dus eigenlijk... monteren met loctite - aandraaien en daarna NIET meer tussentijds losmaken/controleren tot een eerst volgende service beurt ? Alleen dan blijft de ingestelde Nm waarde behouden.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Geen domme vraag want er zit een duidelijke oorzaak/gevolg-idee achter je vraag. Dus juist gewoon een pientere vraag :)

Bij een montage zoals jij beschrijft is het moment om de juiste hoeveelheid speling op de verbindingen/kracht op de lagers in te stellen. Maar 6/8/14Nm is never voldoende om erop te vertrouwen dat de moer niet losloopt en de trails af te banjeren. Dus om voldoende wrijving te hebben tussen moer en schroefdraad gebruik je Loctite 243.

Zou je de moer op moment vastzetten zodat hij zonder loctite niet losloopt dat verwacht ik dat je een hardtail hebt. Er staat me iets van bij dat Loctite 243 zijn kracht min of meer behoudt na eenmalig losdraaien maar helemaal zeker weet ik dat niet. Staat op het flesje maar dat heb ik niet paraat ;)
Laatst gewijzigd door RuudRuud op di 20 februari 2018, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Dit komt door de toepassing van Loctite. Door het zogenaamde 'breakaway torque' van de loctite moet je een groter koppel uitoefenen om de bout weer los te krijgen dan waarmee je hem vastdraaide. Zie onderstaande tekst van Loctite (http://na.henkel-adhesives.com/frequent ... -22701.htm" onclick="window.open(this.href);return false;:

"If for example, on the other hand, we torque the assembly down to 100 in lbs, and we use a threadlocker with a breakaway of 50 in lbs, the breakloose value initially on this seated assembly is 150 in lbs (100 + 50). The difference between what you torque this down to (100 in lbs) and what you breakloose at, (150 in lbs) is 50 in lbs and this is referred to as torque augmentation."

Het op moment vastzetten van een boutverbinding dient om voorspanning op de verbinding, en daarmee het lager, te creeren. Het 'extra' moment wat je ervaart ten gevolge van het uitharden van de Loctite brengt heeft echter geen hogere voorspanning op de bout/lagers tot gevolg. Je hoeft de verbinding dus niet weer losser te draaien om de voorspanning gelijk te houden!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik neem aan dat je eventuele speling (van de lagers) niet instelt door die bouten aan te draaien, in dat geval zou Canyon de boel slecht geconstrueerd hebben (en het zijn Duitsers, hé! ;-)). Normaalgesproken zitten er afstandsbussen tussen en zet je de kracht op de binnenringen van de lagers. Met die opbouw kun je "straffeloos" de boel vaster draaien.

Speling die je kan voelen door te los aangetrokken bouten is speling tussen de onderdelen onderling, niet de speling in het lager zelf. De industrielagers die doorgaans in achtervorken gebruikt worden zijn niet instelbaar, als die speling vertonen moeten ze vervangen worden.

Een met Locktite geborgde bout zou gewoon vast moeten blijven zitten op het gebruikte moment, aangenomen dat alles schoon en vetvrij was toen je het aanbracht.
edit: Dureal legt het goed uit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Even offtopic maar wel goed om ook even bij stil te staan.

De momentwaarden bij sleutelen aan een fiets zijn over het algemeen erg laag. Momentsleutels zijn niet altijd goed ingesteld dus je denkt iets met het juiste moment aangedraaid te hebben maar door een onnauwkeurige momentsleutel is dat dus niet zo. Wil je echt zeker zijn dan zal je eens per jaar de sleutel moeten calibreren.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

even aanhaken op deze vraag, is het ook nog zo dat je door het gebruikt van montage vet OF loctite op de draad (of vet op de achterliggende componenten) eerder het moment bereikt?
dus bv met vet op de draad en op je stuur en 10 nm zal een klem minder strak zitten dan helemaal droog?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je bereikt idd eerder het moment. Die wordt namelijk altijd "droog" berekend.

Leuk leesvoer.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Sjonge, dan wordt 'ff een boutje aandraaien' ineens totaal iets anders zeg. (Ik vind het prachtige materie :-D )
Laatst gewijzigd door PaneVino op di 20 februari 2018, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prulleman schreef:dus bv met vet op de draad en op je stuur en 10 nm zal een klem minder strak zitten dan helemaal droog?
Nee, juist strakker.
Met een smeermiddel op de draad hoef je veel minder weerstand te overwinnen, dus je bout zal uiteindelijk veel verder aangetrokken worden voordat je het ingestelde moment bereikt.

Zie ook het plaatje van Bikeboosting:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef:
Prulleman schreef:dus bv met vet op de draad en op je stuur en 10 nm zal een klem minder strak zitten dan helemaal droog?
Nee, juist strakker.
Met een smeermiddel op de draad hoef je veel minder weerstand te overwinnen, dus je bout zal uiteindelijk veel verder aangetrokken worden voordat je het ingestelde moment bereikt.

Zie ook het plaatje van Bikeboosting:
oja, tuurlijk.. :oops:
thanks!

en nog een toevoeging, natte/verse loctite zorgt ook voor smering neem ik aan (wellicht minder dan vet, maar zeker meer dan een droge bout)?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Correct
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als je bang bent dat de boutjes daar losdraaien kun je beter de kop op een bepaalde manier markeren om te kijen dat hij niet losdraait. Evt ff fotootje maken ter referentie.

Op bouten van vrachtwagen wielen zie je ook af en toe van die vlaggetjes.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Wordt de loctite voorgeschreven dan?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Edgecrusher schreef:Wordt de loctite voorgeschreven dan?
243 wordt voor een 2014 model voorgeschreven.
Plaats reactie