bottom bracket vraag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

hallo
sinds kort piept onder druk mijn trapas (klinkt als een slecht geoliede ketting). als ik de ketting eraf haal klinkt het wat rauw maar loopt het soepel, verder voel ik ook geen speling.
kan ik hier zonder presfitt gereedschap weer vet in de lagers krijgen (mijn eerste poging had geen succes) of kan ik ze beter vervangen?

er zit nu een bb-mt500-pa lager in en die lijkt mij ook niet van zeer goede kwaliteit (gezien de prijs en Cube).
als ik het lager vervang wil ik graag een verbetering graag tips :winkie: :winkie:

(specs volgens mij) breedte 92mm, trapas diameter 24, lager breedte 41mm, hollowtec2
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het zijn industrielagers begrijp ik? Vaak is het wel mogelijk om de seal tussen de twee lagerschalen te verwijderen, en ze weer vol te blubberen met verse yoghurt. Maar als je het goed wil doen, moet het eigenlijk van twee kanten, maar wel nadat je de oude vetten en troep eruit hebt gehaald met bijv. Remmenreiniger. Als er nog geen speling op zit, en het lager loopt nog soepel kan het imho nog de moeite waard zijn
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, is het die moeite waard? Die MT500 kost 2 tientjes nieuw, dan hoef je ook niet voorzichtig te doen met demonteren.
Lekker doorrijden tot de lente en dan een verse erin. :)
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

TenZNL schreef:Lekker doorrijden tot de lente en dan een verse erin. :)
dat vind ik een goed idee, dank je :-D dan probeer ik hem voor nu nog ff vol te prakken met vet in de hoop dat hij dan stopt met piepen
MTBPatrick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 2 oktober 2016, 08:37
Mijn mountainbike: TREK Procaliber 9.7 2017

en dan een MT800 er in (dat is de XT versie, mogelijk iets meer kwaliteit voor een paar euro meer..)
Plaats reactie