Blue Threadlocker voor vastzetten kettingbladboutjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

Hallo,

weet iemand waar ik blue threadlocker kan halen? het is voor vastzetten kettingbladboutjes. Ik heb hem voor zondag nodig, mantel heeft hem niet (zegt niet veel).

gebruiken jullie dit ook? of iets dergelijks?

groet,

Macpele
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou dat alleen gebruiken als je de ervaring hebt dat ze loskomen. Normaal gesproken blijven ze prima zitten zonder, en in dat geval zou ik dan ook slechts wat montagepasta gebruiken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Loctite 243 moet je hebben, dat is medium sterkte (blauwe) schroefdraadborgmiddel.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Automaterialenzaak, best wat geld voor een klein flesje, waar je toch lang mee doet. Ook te gebruiken voor boutjes voor remschijven.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

alle bouwmarkten hebben loctite
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blauwe Loctite kan/mag/is we selink, maar het is niet nodig.
Als je ze vastzet met het voorgeschreven moment, dan komen ze echt niet los.
Het is torx 30 of inbus 5. Beide sleutels geven meestal wel genoeg feeling om de zaak ook zonder momentsleutel vast te zetten. Momentsleutel gebruik ik zelf hier eigenlijk nooit voor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Toch een klein beetje voorzichtigheid toepassen: in mijn "moderne" SLX M7000 crank wordt het bladboutje rechtstreeks in het aluminium van de crank geschroefd. Het ziet er mooi uit, misschien, maar is toch minder degelijk dan twee boutjes die door een gat in de crank gaan. Voor je het weet zet je het boutje te vast, en draait je draad kapot. Bij één van de vier boutjes is dat bij mij een heel klein beetje gebeurd, daarvoor heb ik toen loctite aangeschaft - voor als-ie los zou lopen. Nooit gebeurd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als ik zie hoe moeilijk die boutjes sowieso weer los komen vaak, zou ik eerder een montage pasta gebruiken dan loctite.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

iedereen bedankt. ik heb toch voor montage pasta gekozen. ik check alle bouten toch regelmatig.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Kapitein Iglo schreef:Toch een klein beetje voorzichtigheid toepassen: in mijn "moderne" SLX M7000 crank wordt het bladboutje rechtstreeks in het aluminium van de crank geschroefd. Het ziet er mooi uit, misschien, maar is toch minder degelijk dan twee boutjes die door een gat in de crank gaan. Voor je het weet zet je het boutje te vast, en draait je draad kapot. Bij één van de vier boutjes is dat bij mij een heel klein beetje gebeurd, daarvoor heb ik toen loctite aangeschaft - voor als-ie los zou lopen. Nooit gebeurd.
Aargh. Rechtstreeks uit het handboek: "Gewichtsbesparing, zo moet het dus niet."

Meer on topic: bison lock bond is bij diverse DHZ-zaken en bouwmarkten verkrijgbaar en doet het ook. Loctite 243 is de industry standard.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedere keer als ik iets van Bison gebruik heb ik naderhand spijt dat ik niet iets van Henkel heb gebruikt.
En Loctite is van... Henkel.
Tot zover deze commerciele boodschap.

Het is gelukkig een flinke draad (M12?) dus het valt niet meteen uit elkaar na 2x los en vast draaien.
Maar idd, vroeger kon je het bladboutje en busje gewoon vervangen.
Telkens goed schoonmaken en nieuw montagevet gebruiken is wel aan te bevelen.
Zoals MacReal zegt, het zit na stevige montage en paar maanden echt muurvast, geen borgmiddel nodig, eerder anti-seize.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

nooit locktite op je blad boutjes
is een ramp zo vast als die dingen gaan zitten
vooral die van alu kun je dan gaan uit boren
omdat je die koppen verrot draai
kopervet dr aan of antiseize
zoals al gezegd
ik heb zelf een pot van finishline staan
t
love is in the air time
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ak-77 schreef:
Kapitein Iglo schreef:Toch een klein beetje voorzichtigheid toepassen: in mijn "moderne" SLX M7000 crank wordt het bladboutje rechtstreeks in het aluminium van de crank geschroefd. Het ziet er mooi uit, misschien, maar is toch minder degelijk dan twee boutjes die door een gat in de crank gaan. Voor je het weet zet je het boutje te vast, en draait je draad kapot. Bij één van de vier boutjes is dat bij mij een heel klein beetje gebeurd, daarvoor heb ik toen loctite aangeschaft - voor als-ie los zou lopen. Nooit gebeurd.
Aargh. Rechtstreeks uit het handboek: "Gewichtsbesparing, zo moet het dus niet."

Meer on topic: bison lock bond is bij diverse DHZ-zaken en bouwmarkten verkrijgbaar en doet het ook. Loctite 243 is de industry standard.
Tsja, ik heb het nooit begrepen, die 96 asymmetrische BCD en die bevestiging ín de crank. Maar goed, het ziet er wel mooi uit :tong :-?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie