BR-M506 naar XT en 180mm naar 203mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sjoerd001 schreef:Pff, vanuit Cube wordt nu aangegeven dat:
Only brake disc rotors with the same maximum diameter as the original rotors that were mounted to that specific model, series and year are authorised. This applies to both the front and rear brakes, even if the fork manufacturer specifies compatibility with larger rotors.
Daar kom ik dus geen stap verder mee...
Voor zou ik me daar niets van aantrekken, als de specs van de vorkfabrikant aangeven dat 203mm geen probleem is gewoon doen.
Achter zou je in principe wel met een 180mm schijf toe moeten kunnen. Vaak geeft een fietsfabrikant wel aan wat de max. diameter is, maar Cube dus niet?
180mm als max. is wel vrij gebruikelijk voor niet-downhill frames.

Die Icetech rotors bestaan uit drie lagen, een alu kern en stalen remvlakken. Idee is uiteraard om de hitte zo goed mogelijk af te voeren. De Saint rotors gaan nog een stapje verder, daar steekt de kern aan de binnenkant uit om het koelende oppervlak nog verder te vergroten. Zijn de duurste Shimano schijven dacht ik, maar misschien toch de moeite waard?

Deze dus:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Kan het zo snel niet vinden of het mag volgens Fox. Het is een Fox 34 Rhythm, 2-Position Sweep-Adjust GRIP damper, 140mm.

http://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=690" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat dat bij SC Forks (?) het maximum 180mm is.

Die Saint schijven zien er goed uit, zal eens gaan afwegen zodra ik weet wat ik ga doen ermee. Wel irritant dat die XT remmen er niet op kunnen ivm die Shifters die erop geschroefd zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met die i-spec zaken kan ik je niet adviseren, ik rijd zelf met gripshifters en heb me daarom totaal niet verdiept in die materie.

Maar een Fox 34er mag gewoon een 203mm schijf hebben, dat is geen probleem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Thanks, dacht ik al wel, maar het is wat lastig (onmogelijk) zoeken op die FOX site...

Qua shifter en rem combi, ik kan het wel verduidelijken, na wat zoekwerk onder andere deze site gevonden. Hieronder mijn situatie en wat ik nodig heb:

XT M8000 remhendel:
Afbeelding

Rood omcirkeld is waar bij I-SPEC-B een gat zit waar je via de shifter een inbus in kan draaien zodat het vastzit. Nu zit er geen gat maar een plastic plaat aan de binnenkant van de klem (zie je ook op de foto).

XT SL-M8000 I-SPEC-B shifter:
Afbeelding

Rood omcirkeld is de ophanging van I-SPEC-B zoals ik hem dus heb. Hierdoor gaat de inbus, die dan weer via het gat in de remhendel klem vast wordt gedraaid. Dit gaat dus niet in de klem van de M8000 passen. Wat ik nodig heb is:

XT-SL-M8000 I-SPEC-II shifter:
Afbeelding

En dit lijkt een adapter te zijn die ik kan gebruiken:
Afbeelding

De bovenstaande heb ik (nog) nergens kunnen vinden. De grote vraag is dan dus, zijn hier überhaupt plaatjes/adapters voor te krijgen. Na wat speurwerk kom ik wel wat tegen, maar dat is voor SRAM. Ik heb dit bedrijf in ieder geval de vraag gesteld.

Effe makkelijk de remmen omzetten wordt het niet, de vraag is dus of ik al die moeite wil doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die i-spec adapters die je zoekt heeft Shimano voor XT (SLX XTR?).
Vaak een beugel plus deksel vd shifter.
Wel ff zoeken wie ze kan/wil leveren...
https://www.bike-components.de/de/Shima ... II-p45861/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/de/Shima ... -I-p57478/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Helaas kom ik met alleen de beugel voor een I-SPEC-II niet verder; de ophanging heeft Shimano ook veranderd (van liggend naar opstaand). Ik heb dus iets nodig zoals in het laatste plaatje te zien is; die zilveren adapter op die SLX schakelaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat jij wil.
Maar volgens mij begrijpen we elkaar niet.
Plaats eens wat foto's van wat je nu hebt.
Liefst ff losgeschroefd van je fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

ThaSingleTrackMastah schreef:Wat jij wil.
Maar volgens mij begrijpen we elkaar niet.
Plaats eens wat foto's van wat je nu hebt.
Liefst ff losgeschroefd van je fiets.
Hmm, interessant, die adapter in jouw link, lijkt op wat ik nodig heb. Na navraag blijkt het helaas 1 onderdeel te zijn. Dat zilveren zit dus vast aan de afdekplaat (waarschijnlijk in een soort van rails zodat het heen en weer kan). Geen idee of dit los kan.

Mijn situatie staat in de post hierboven, hier nog eens:

Ik heb deze XT M8000 remhendel:
Afbeelding

Rood omcirkeld is waar bij I-SPEC-B een gat zit waar je via de shifter een inbus in kan draaien zodat het vastzit. Nu zit er geen gat maar een plastic plaat aan de binnenkant van de klem (zie je ook op de foto).

Ik heb deze XT SL-M8000 I-SPEC-B shifter:
Afbeelding

Rood omcirkeld is de ophanging van I-SPEC-B zoals ik hem dus heb. Hierdoor gaat de inbus, die dan weer via het gat in de remhendel klem vast wordt gedraaid. Dit gaat dus niet in de klem van de M8000 passen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je twijfels hebt of zo’n adapter gaat passen op jouw shifter, dan koop je toch gewoon een nieuwe shifter, die wel op je remhendel past? Of een shifter met een ouderwetse klemband ?
De verkeerde shifter verkoop je 2e hands. Het prijs erschil is niet veel vroter dan de prijs van een adapter.
Problemsolvers is een leuk merk, maar hun beugeltjes zijn vaak een dure oplossing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Heb nu voor weinahg een set SLX shifters gekocht, eens zien of die SLX Spec II ophanging past in de XT shifter. Evt. zet ik dan die Spec B op de SLX en knal ik die in de sale. Als het niet past, stuur ik die SLX shifters weer terug :)
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Even een update en een vraag.

De XT remmen zijn gemonteerd! Heb de shifters inderdaad gekocht met I-SPEC-II en alleen het bovenste kapje verwisseld. Ze staan te koop :) De remleiding achter heb ik in zn geheel vervangen. Was wat gepruts om hem door het frame te krijgen, maar met een dun 'hulp'draadje is ging het eigenlijk vrij makkelijk. Remmen daarna weer gebleed en ze remmen erg goed. Next upgrade zijn de schijven.

Heb 2x RT81 203mm gekocht. En... de bijbehorende adapters. althans dacht ik volgens deze tabel. Heb dus een 160mm PM op mn vork, dus had ik de SM-MA-F203P/P nodig voor voor. Achter heb ik 180mm direct mount, dus heb ik volgens de tabel de SM-MA-F180P/P2 nodig. Dat was mooi, want die zat al op mn fiets (om de 160mm mount op mn vork om te zetten naar 180mm).

Voor gaat het vlekkeloos, dat is monteren en het draait na goed centreren soepel zonder aanlopen. Achter werkt het niet mee. Ik heb die adapter erop gezet maar het wiel blijft aanlopen. Logisch beredeneerd lijkt mij de SM-MA-F180P/P2 ook niet de juist. Immers het geeft een effect van +20mm (160 -> 180), maar ik heb +23mm nodig (180 -> 203). Heb al van alles geprobeerd: cilinders terug geduwd, adapter beide kanten geprobeerd, ringetjes ertussen (om +3mm te realiseren), maar hij lijkt schuin te zitten ofzo. Althans als ik de boutjes nog niets eens ver erin heb gedraaid, zit de gehele klauw al klem op de schijf.

Jullie een idee welke adapter ik nodig heb? Of wat er misgaat? Ik zal zsm. proberen goede foto's te maken.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Voor een 203mm schijf heb je denk ik inderdaad +23mm nodig, bijvoorbeeld deze: http://www.wiggle.nl/shimano-xtr-schijf ... m-naar-pm/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Op de pagina kom ik uit bij de SM-MA-F180P/P2 die ik al heb. Wel zie ik in de pulldown dat ik er ook 1 voor 203mm rotors kan bestellen. Die bedoel je? Ik zie niet of het nummer dan ook wijzigt, maw heb er niet zoveel vertrouwen in. Ik zal even contact met Wiggle opnemen. Lijkt inderdaad wel een optie te zijn.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Nou met Wiggle chat kom ik nergens. Kan het zijn dat dit niet bestaat en dat het klopt wat Cube aangeeft qua ondersteuning?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van een topic op mtbr haal ik dat er twee 203 adapters zijn, een voor 160pm nokken en een voor 180pm nokken.
De SM-MA-F203P/P adapter is voor de 160pm nokken, jij zou volgens dat topic de SM-MA-F203P/PM nodig hebben. Dus met een "M" achteraan.
De enige twijfel die ik een beetje hou is de "F" in de type aanduiding, die staat in principe voor "front".

Let wel, ik geef dus geen garanties ;-)
Overigens denk ik nog steeds dat je met een 180 schijf achter ook wel uit de voeten zou moeten kunnen, zeker met koelvinblokjes en zo'n Icetech schijf. Bovendien blijf je dan binnen de garantievoorwaarden van je Cube.

SM-MA-F203P/P:
Afbeelding

SM-MA-F203P/PM:
Afbeelding
De hol-bolringetjes moeten bij dit type adapter onder de boutkop, om te voorkomen dat je de bouten op buiging belast. Dus niet onder de remklauw zoals bij Avid remmen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie