BR-M506 naar XT en 180mm naar 203mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat een 203 enorme overkill is voor jouw fiets en jouw gebruik.
Met zo'n schijf kan je ongestraft slepend remmend de Rothorn afdalen.
180 achter is echt voldoende.
Die schijf heb je en die adapter heb je.
Maar het is niet wat jij in je hoofd hebt ;)

Als je frame PM 160 is, dan heb je een adapter nodig die van 160 naar 203 gaat.
Geen adapters stapelen!
Ik gok op het bovenste plaatje, ookal is die eigenlijk voor de voorkant.
Het onderste plaatje is een adapter die van 180 naar 203 gaat.
Dat is dus onhandig.
Je moet dan adapters stapelen en omdat de Shimano adapters schuin zijn kom je niet uit met de bouten.
Die ook nog eens te kort zijn, dus het past niet (of net wel en je sloopt je frame).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik denk dat een 203 enorme overkill is voor jouw fiets en jouw gebruik.
Met zo'n schijf kan je ongestraft slepend remmend de Rothorn afdalen.
180 achter is echt voldoende.

Was ook mijn gedachte toen ik het topic doorlas. Nota bene dat remmen best heet mogen worden, dat is helemaal niet erg. Zolang ze niet vreselijk gaan faden (kracht) verliezen is er niet direct een man overboord.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Thanks voor het meedenken. Ik heb dus een 180mm post mount op het frame. Ik heb dus niet die bovenste nodig (160 -> 203). Die heb ik al voor voor, en die past niet achter. Die onderste is het denk ik ja. Die heb ik nu in een 180mm uitvoering en dat past dus niet (is +20 en ik heb +23 nodig). Ik zou dan de 203mm uitvoering moeten bestellen.

Ik ga even op zoek naar een site om die te bestellen.

Ook nog even een reactie op of het nodig is of niet: mijn ervaring zegt van wel. Als ik naar beneden kom zingen mijn beide remmen enorm en merk ik dat de prestaties achteruit gaan. Ik rem zeker niet overdreven veel of slepend, maar toch gebeurt het. Ik weeg 100kg en met bepakking etc. richting de 110kg (ben 2 meter lang). We knallen regelmatig paden in Zwitserland en Frankrijk af waar je gewoon continue tegen het slippen aan moet remmen (dus niet altijd de mooi slingerende tracks). Mijn nieuwe mtb heeft wel betere remschijven en is over het algemeen een verbetering dus wie weet wordt het sowieso minder. Ik denk, ik pak het gewoon goed aan. Er is naar mijn idee geen nadeel namelijk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Behalve dan dat Cube geen garantie meer geeft met zo'n pizzabodem in je achterwiel ;-)

Maar goed, dat is jouw keuze en ik vraag me ook af hoe ze dat zouden kunnen aantonen als je er zelf geen foto's van aanlevert. Hypothetisch verhaal dus, als het heel blijft is er niks aan de hand...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Sjoerd001 schreef:Thanks voor het meedenken. Ik heb dus een 180mm post mount op het frame. Ik heb dus niet die bovenste nodig (160 -> 203). Die heb ik al voor voor, en die past niet achter. Die onderste is het denk ik ja. Die heb ik nu in een 180mm uitvoering en dat past dus niet (is +20 en ik heb +23 nodig). Ik zou dan de 203mm uitvoering moeten bestellen.

Ik ga even op zoek naar een site om die te bestellen.

Ook nog even een reactie op of het nodig is of niet: mijn ervaring zegt van wel. Als ik naar beneden kom zingen mijn beide remmen enorm en merk ik dat de prestaties achteruit gaan. Ik rem zeker niet overdreven veel of slepend, maar toch gebeurt het. Ik weeg 100kg en met bepakking etc. richting de 110kg (ben 2 meter lang). We knallen regelmatig paden in Zwitserland en Frankrijk af waar je gewoon continue tegen het slippen aan moet remmen (dus niet altijd de mooi slingerende tracks). Mijn nieuwe mtb heeft wel betere remschijven en is over het algemeen een verbetering dus wie weet wordt het sowieso minder. Ik denk, ik pak het gewoon goed aan. Er is naar mijn idee geen nadeel namelijk.
Die tweede optie bij Wiggle is denk ik de goede. Anders heeft b-c hem ook: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ors-p6638/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Zo, heb de adapter die hier getipt is op bike discount besteld. Fingers crossed...

(en inderdaad, Cube kan het onmogelijk bewijzen mocht er iets fout gaan. Vraag is denk ik vooral of ik het aandurf, naja ik stap dus liever op een mtb met beter doseerbare remkracht)
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Sjoerd001 schreef:Zo, heb de adapter die hier getipt is op bike discount besteld. Fingers crossed...

(en inderdaad, Cube kan het onmogelijk bewijzen mocht er iets fout gaan. Vraag is denk ik vooral of ik het aandurf, naja ik stap dus liever op een mtb met beter doseerbare remkracht)
Anders zou ik gewoon je 180mm schijf+adapter meenemen naar de Alpen. Als het dan niks is heb je het in een oogwenk aangepast.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Nou heb de 203 adapter binnen. Helaas kreeg ik met geen mogelijkheid het wiel vrij draaiend. Hij bleef maar aanlopen. De klauw werd helemaal naar buiten gedrukt. Volgens mij omdat de direct mount schuin loopt, wordt dat schuine door de adapter doorgetrokken waardoor ie tegen de schijf gaat lopen. Ik zou dus de adapter schuin moeten afvlakken ofzo... Misschien ga ik dat nog eens doen. Voor nu zit de 180mm er weer op.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Dan zou ik misschien eerder het frame eens laten vlakken.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Wat voor een vork heb je?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Sjoerd001 schreef:Nou heb de 203 adapter binnen. Helaas kreeg ik met geen mogelijkheid het wiel vrij draaiend. Hij bleef maar aanlopen. De klauw werd helemaal naar buiten gedrukt. Volgens mij omdat de direct mount schuin loopt, wordt dat schuine door de adapter doorgetrokken waardoor ie tegen de schijf gaat lopen. Ik zou dus de adapter schuin moeten afvlakken ofzo... Misschien ga ik dat nog eens doen. Voor nu zit de 180mm er weer op.

Weet je gelijk waarom Cube er geen garantie op geeft. Het frame is er gewoon niet voor ontworpen. Gewoon die 180 laten zitten, meer dan genoeg remkracht voor achter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hendrikjan schreef:Wat voor een vork heb je?
Het gaat om het achterwiel ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sjoerd001 schreef:Nou heb de 203 adapter binnen. Helaas kreeg ik met geen mogelijkheid het wiel vrij draaiend. Hij bleef maar aanlopen. De klauw werd helemaal naar buiten gedrukt. Volgens mij omdat de direct mount schuin loopt, wordt dat schuine door de adapter doorgetrokken waardoor ie tegen de schijf gaat lopen. Ik zou dus de adapter schuin moeten afvlakken ofzo... Misschien ga ik dat nog eens doen. Voor nu zit de 180mm er weer op.
Dice Oldskool schreef:Weet je gelijk waarom Cube er geen garantie op geeft. Het frame is er gewoon niet voor ontworpen. Gewoon die 180 laten zitten, meer dan genoeg remkracht voor achter.
Lijkt mij een goed plan.
Welke remklauw heb je achter?
Bij SLX/XT/XTR kan je de metalic blokken met koelvin monteren.
(Wel de originele! niet die neppers waar je een plaatje met koelvinnen tussen schuift)
Die kan je enorm mishandelen voordat de zaak heet loopt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

De volhouder wint! Het zit en werkt:

Afbeelding

Afbeelding

Er zat een ring om de achteras heen, die viel er gisteren tussenuit. Ik dacht dat ie aan de derailleur kant eruit viel, maar toen ik hem daar plaatste liep de ketting bij het kleinste tandwiel eraf. Ik dacht dat ik hem toen ook aan de remklauw kant had geprobeerd, maar toen maakte het geen verschil. Toen zonder ring alles terug gemonteerd met de 180mm schijf. Ik kon me niet inhouden en wilde nog eens proberen. Uiteindelijk de ring er weer tussen gedaan, goed kijken en geduldig aandraaien... En ja hoor, zonder aanlopen :P
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

ThaSingleTrackMastah schreef:Lijkt mij een goed plan.
Welke remklauw heb je achter?
Bij SLX/XT/XTR kan je de metalic blokken met koelvin monteren.
(Wel de originele! niet die neppers waar je een plaatje met koelvinnen tussen schuift)
Die kan je enorm mishandelen voordat de zaak heet loopt.
Check, ik heb de XT M8000 remmen, J02A blokjes met koelvinnen. Als dit niet werkt kan ik altijd nog metalen blokjes kopen ja
Plaats reactie