"Sponzige" magura mts remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
LievensBikes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 maart 2017, 16:01

Hi!

Ik heb onlangs een scott scale gekocht. Fraaie fiets waar ik erg blij mee ben. De fiets remt echter wat traag. Het voelt wat sponzig aan. Ik heb Magura MTS remmen met magura QM-6. De schijven en remblokken zijn nieuw. Mijn gevoel zegt dat ik de remmen moet ontluchten. Welke (betaalbare) set dien ik hiervoor aan te schaffen?

Ik vond deze how-to al. Is deze ook geschikt voor mijn magura MTS? https://www.youtube.com/watch?v=8wahvmtKnG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij voorbaat dank voor jullie reactie,

Bas
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik had ook een set sponzige Magura MTS. Enige oplossing in mijn ogen was het aanschaffen van een set Shimano XT's
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Had dit probleem ook op mijn specialized epic, eerst nieuwe originele remblokjes gemonteerd maar het gevoel bleef.

Toen deze remblokken besteld:

https://cyclewear.eu/swissstop-organic- ... gLoRPD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Sindsdien zeer tevreden over de remkracht, het voelt veel directer aan en het remt super.

Het sponzige gevoel is bij mij weg in ieder geval.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freekenstein schreef:Ik had ook een set sponzige Magura MTS. Enige oplossing in mijn ogen was het aanschaffen van een set Shimano XT's
Enige goede antwoord...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zelf heb ik de Magura MT6 gehad, maar was er ook niet tevreden over. Nu in bezit van een shimano xt set wat een verschil qua remkracht is dat zeg.

Mijn advies zou ook zijn om een slx of xt set te kopen.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

mijn mt4 set was ook sponzig. Na andere kabels, ontluchten en nog een keer ontluchten werkt 't erg goed (maar of dit nu aan te raden is...)
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Idem, heb ook afscheid genomen en XT gemonteerd.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoewel Magura al jaren ervaring heeft, slurpen de remhendels bij het loslaten nog steeds miniscule luchtbelletjes naar binnen.
Na tig keer remmen mag je weer opnieuw ontluchten.
En dit proces verergert, waardoor de tussenpozen steeds korter worden!
Merkwaardig dat de Duitse ingenieurs dat niet weten op te lossen.
Ik heb de moed al een paar jaar geleden opgegeven, maar het probleem leeft voort.

Deore, SLX of XT, kies maar wat het beste bij je portemonnee past.
Als het om een nieuwe fiets gaat kan de verkoper misschien een leuke korting geven op een nieuw setje Shimano's.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

rij al 2 jaar MT 7 no problemo hier
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed voor jou (niet lullig bedoeld).
Dat was ook ongeveer de periode dat mijn hendels het goed bleven doen...
Gelukkig gaven ze toen 5 jaar garantie op lekken :) en viel het aanzuigen van lucht daar ook onder.
Geluk bij een ongeluk.
Maar ik heb liever goede remmen met waardeloze garantie, dan waardeloze remmen met goede garantie.

Kortom 2 fietsvakanties laten verpesten door deze ellende.
Ik zou het allang vergeten zijn, ware het niet dat ditzelfde probleem telkens terug komt op het forum.
(en dan zijn we weer terug bij mn vorige post)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

vind het toch raar ons fietsclubje daar rijd 90% met magura en hoor nooit klachten, oude en nieuw modellen
de oude modellen zijn krengen om te ontluchten dat hoor ik wel maar als ze eenmaal ontlucht zijn dan zijn ze ok

ik vond de Shimano xt nou juist niet echt betrouwbaar had daar juist regelmatig lekkages mee
maar gelukkig heeft ieder zijn eigen ervaring en voorkeur
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ontluchten wordt véél makkelijker door een echte nippel in de klauw waar je gewoon een slang op aan kan sluiten (zoals shimano heeft). Bij magura moet je een schroef eruit halen wat altijd een moment oplevert dat er toch een luchtbel in 't systeem kan komen.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

ThaSingleTrackMastah schreef:Goed voor jou (niet lullig bedoeld).
Dat was ook ongeveer de periode dat mijn hendels het goed bleven doen...
Gelukkig gaven ze toen 5 jaar garantie op lekken :) en viel het aanzuigen van lucht daar ook onder.
Geluk bij een ongeluk.
Maar ik heb liever goede remmen met waardeloze garantie, dan waardeloze remmen met goede garantie.

Kortom 2 fietsvakanties laten verpesten door deze ellende.
Ik zou het allang vergeten zijn, ware het niet dat ditzelfde probleem telkens terug komt op het forum.
(en dan zijn we weer terug bij mn vorige post)
Bij mij gaat het ook al 3 jaar goed ;-) Wel na 2 1/2 jaar een keer moeten ontluchten, benieuwd of ze goed blijven. Gaat om een set MTS Next (2015) trouwens.

Zijn jouw mindere ervaringen ook met de MTx Next reeks? Heb altijd begrepen van mijn LBS dat de die minder problemen kennen.
Laatst gewijzigd door gerbenvl op wo 21 februari 2018, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is bij Magura al 15 jaar hetzelfde liedje, maar het zou kunnen dat ze het probleem inmiddels/eindelijk hebben opgelost. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Heb zelf ook anderhalf jaar geleden mijn MT6 remmen (op mijn Canyon) weg gedaan.... Vond ze ook te sponzig, voelde gewoon niet goed aan! Moest regelmatig de remmen ontluchten... Best klote omdat Magura best mooie remmen maakt! Heb meteen bij verkoop van mijn Niner, de Hope remmen erop gezet. Deze heb ik ook al wat jaren maar blijven top!! Laatst nog zelf de remmen een beurtje gegeven en van nieuwe rubbers voorzien!

hopelijk zijn de sores van Magura opgelost...... en zo niet...vervangen die hap :-q
Plaats reactie