Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 februari 2018, 18:58 
Mountainbiker
Mountainbiker
Betreft een Cube Acid met 26" wielen en met een FSA balhoofdset.

Ik had al een vermoeden dat de lagers niet meer al te best waren, demontage van vandaag bevestigde dat.
Zie ook de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paar vragen:
- de lagers zullen nieuw moeten, de lagerschalen (conus) zoals op de vorkbuis moet ook nieuw, maar moeten de cups in het balhoofd ook nieuw? Deze zagen er nog redelijk uit. Of worden deze altijd vervangen met nieuwe lagers en cups? Anders kan ik bijv. enkel de vork mee naar de fietsenzaak meenemen om daar een nieuwe conus op de voorvorkbuis te laten zetten. De overige montage kan ik zelf wel.
- wat zullen zo ongeveer de kosten zijn als je alles laat vervangen bij een fietsenzaak (dus ook de cups in het balhoofd)?
- zijn er nog opties om het balhoofd te upgraden naar een set met industrielagers ipv de losse kogelringen?

De cups hadden overigens een binnendiameter (waar de kogelring in loopt) van 40,3mm).
Verder weet ik niet welke set dit is.

gr. Bram

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 februari 2018, 19:44 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Ik zou er een compleet nieuw balhoofd inzetten, dit soort lagers zijn niet bijster duurzaam. Wel dan gaan voor iets met industrielagers, die kan je dan ook makkelijker vervangen in de toekomst.
Zoiets: https://www.mantel.com/ritchey-comp-zer ... Ejc3RhcnQ1

Hg

patientZERO

Gravelgrinder

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: zo 11 februari 2018, 19:51 
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is vies
Als je het lekker makkelijk en low cost wilt doen, dan kan je nieuwe losse kogeltjes kopen en die in de kooi klikken. Of beter nog, zonder kooi, rondom vol -1 kogeltje.
Veel watervast vet er tussen en dan werkt het weer even.
Geen echte upgrade, maar je kunt weer ff vooruit.

Hou je van je fiets en wil je er nog veel plezier mee beleven, dan koop je voor een paar tientjes een balhoofd met industrie lagers.
FSA heeft hele redelijke middenklassers voor weinig, maar ook KCNC, Ritchey en CaneCreek zijn prima.
Let dan op dat ze een crownrace hebben die is ingezaagd, dat is makkelijk monteren.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: zo 11 februari 2018, 21:45 
Mountainbiker
Mountainbiker
suravida schreef:
Ik zou er een compleet nieuw balhoofd inzetten, dit soort lagers zijn niet bijster duurzaam. Wel dan gaan voor iets met industrielagers, die kan je dan ook makkelijker vervangen in de toekomst.
Zoiets: https://www.mantel.com/ritchey-comp-zer ... Ejc3RhcnQ1

Dat is zeker niet duur zeg! En dit past ook in het Cube Acid frame (weet eigenlijk niet of daar vaste cups in zitten).

Zeker het geld waard om hierbij dan gelijk een upgrade te doen.
Alleen even bekijken hoe ik de conus op de vorkpen vervang, maar de rest moet te doen zijn.

gr. Bram

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 11 februari 2018, 23:10 
All rounder
All rounder
Voor de conus op de vork zet je een oud mes in de 'spleet' tussen comus en kroon en dan tik je voorzichtig rond met een hamer tot de spleet groot genoeg is voor een grote platte schroevendraaier waarmee je hem verder loswrikt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 12 februari 2018, 09:57 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
maatchen schreef:
Voor de conus op de vork zet je een oud mes in de 'spleet' tussen comus en kroon en dan tik je voorzichtig rond met een hamer tot de spleet groot genoeg is voor een grote platte schroevendraaier waarmee je hem verder loswrikt.

Dank voor de tip, dit moet wel lukken.

Ik ben pas eind van de week weer bij de fiets.
Zijn de cups van dit frame inderdaad vervangbaar zodat ik de set van bijv. Ritchey kan monteren (https://www.mantel.com/ritchey-comp-zer ... Ejc3RhcnQ1)?

gr. Bram

Profiel  

Antwoord op onderwerp