Hoi, zou graag jullie advies willen vragen: wat vinden jullie hiervan: is een beschadiging / knikje in de hydraulische remleiding zoals hieronder aanleiding om deze in te korten of is zo'n knikje echt geen probleem?
Het gaat om een tweedehands fiets die ik net op MP voor mijn vriendin heb gekocht, is voor dagelijks gebruik, zal ca 10 jaar oud zijn. Er zitten Avid Juicy 3 hydraulische schijfremmen op, dus met DOT.
De beschadiging is in de buitenmantel, de metalen binnenmantel lijkt onbeschadigd, de leiding maakt wel een knikje.
Ik ben zelf geen expert met hydrauliek, maar mijn gevoel zegt met remmen "better safe than sorry"
(zou niet graag horen dat bij een noodstop de leiding springt op dit punt), of is dat overdreven voorzichtig in zo'n geval?
Praktische overweging is dat ik verder geen SRAM / DOT spullen voor remmen in huis heb en het kopen daarvan (net als laten inkorten door de LBS) al snel duurder is dan een verse complete ontluchte remset zoals een MT-200
Bedankt voor jullie advies!
PS
Als het remmen met minerale olie waren geweest, dan vond ik het geen probleem om zelf de verder benodigde spullen te kopen en de leiding in te korten met behulp van wat online-instructies en wat geduld
(heb sinds kort een MTB en gravelfiets met hydraulische Shimano-remmen, dus die spullen en vaardigheden komen nog wel een tijd lang van pas en afgelopen jaar ook eindelijk eens mijn Magura velgremmen ontlucht en een leiding ingekort)
Maar om allemaal SRAM-spullen (DOT, aparte bleedkit en aparte olijfjes nodig toch?) te gaan kopen (needledriver heb ik al) voor één paar oude remmen lijkt wat buiten verhouding; de achterrem doet het aardig, maar ook niet briljant.
Voor minder geld (twee tientjes heb je een compleet gemonteerde en ontluchte MT-200 rem met verse blokken, die kan ik dan met dezelfde spullen kan onderhouden als mijn andere Shimano-remmen).
Of kom ik dan weer in een kettingreactie van compatibiliteitsproblemen? (er zitten nu 160mm schijven op de fiets, die zijn ook opgegeven bij de MT-200
Knikje in remleiding, vervangen?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als het nu niet lekt, dan lekt het niet.
Ik denk dat het meevalt.
Je kan om te testen eens heel hard in de rem knijpen, veel harder dan je normaal gesproken zou doen.
Dan merk je vanzelf of het heel blijft.
Stukje zwart tape er omheen draaien voor het gezicht?
Verder zou ik bij vervanging idd voor Shimano gaan. Zou moeten passen.
Ik denk dat het meevalt.
Je kan om te testen eens heel hard in de rem knijpen, veel harder dan je normaal gesproken zou doen.
Dan merk je vanzelf of het heel blijft.
Stukje zwart tape er omheen draaien voor het gezicht?
Verder zou ik bij vervanging idd voor Shimano gaan. Zou moeten passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
We zien de foto's niet (iig ik niet ..)
Hmm dacht dat het goed was gegaan (op mijn andere computer zag ik ze wel), maar googlephotos in forums blijft toch lastig kennelijk.
Hier even via andere fotodienst, werkt dat wel aan jouw kant?
ThxThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 11 januari 2023, 21:57 Je kan om te testen eens heel hard in de rem knijpen, veel harder dan je normaal gesproken zou doen.
Dan merk je vanzelf of het heel blijft.
Knijptest ging goed, ook met harder /langer knijpen dan je bij een noodstop zou doen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
ja zichtbaar nu. Ik volg TSTM. Even testen door goed hard in te drukken. Het lijkt erop alsof de binnenkern niet geraakt is. Je zou ook nog wat vloeibare wax/belag erop kunnen smelten dan zie je het bijna niet meer. Zijn van die staafjes die je ook voor reparatie van ski belag gebruikt.
Mocht je in de buurt van Ede wonen dan kan ik je evt wel helpen
En uhh gezien de fiets gaan er ook geen hele spannende dingen mee gebeuren zoals downhill?
Mocht je in de buurt van Ede wonen dan kan ik je evt wel helpen
En uhh gezien de fiets gaan er ook geen hele spannende dingen mee gebeuren zoals downhill?
Dank je, Hanjo !hanjovdberg schreef: ↑do 12 januari 2023, 01:01 Mocht je in de buurt van Ede wonen dan kan ik je evt wel helpen
Dat hulpaanbod neem ik graag van je aan, lijkt me leuk en leerzaam; ik stuur je een PB.
Woon niet in de buurt van Ede, maar kom graag weer een keer die kant op,
heb de route daar al veel te lang niet niet gefietst en volgens mij zijn er nog wel wat veranderingen in de route waar de kaart kan worden geactualiseerd (-:
Klopt, wordt in het dorp en naar de stad gebruikt, ik krijg mijn vriendin op de fiets niet echt van de verharde paden afEn uhh gezien de fiets gaan er ook geen hele spannende dingen mee gebeuren zoals downhill?
Maar ik moet wel zeggen dat bij dat stadsgebruik het risico op een ongeval -en de kans op een ernstige afloop daarvan - wel groter lijkt dan met het kalme touren dat ik in het bos doe, fijn idee dus als mijn meisje goede remmen op de fiets heeft.
Achterrem doet het ook al een stuk beter na reinigen van de remschijf.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ik ben het niet met TSTM eens. Die remleiding is gewoon beschadigd, en hoewel het erop lijkt dat er op dit moment geen lekkage is is de kans wel groot dat die er komt en dat zal dan altijd op een moment zijn dat het niet uitkomt. Vraag hier 10 bikers of ze op hun eigen bike vrolijk doorrijden met zo'n beschadigde remleiding. Ik weet de antwoorden wel.
Aks je dat een fijn idee vind dan moet je de remleiding vervangen.
- Klitse
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
- Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred
Eens met Dice. Je rem moet het gewoon doen, het is gewoon gevaarlijk als die het niet doet. Ik zou hem dus vervangen of inkorten (als dat kan).Dice Oldskool schreef: ↑do 12 januari 2023, 02:03 Ik ben het niet met TSTM eens. Die remleiding is gewoon beschadigd, en hoewel het erop lijkt dat er op dit moment geen lekkage is is de kans wel groot dat die er komt en dat zal dan altijd op een moment zijn dat het niet uitkomt. Vraag hier 10 bikers of ze op hun eigen bike vrolijk doorrijden met zo'n beschadigde remleiding. Ik weet de antwoorden wel.
Aks je dat een fijn idee vind dan moet je de remleiding vervangen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2488
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Pff een paar euro's voor veiligheid , ik zou geen risico nemen ..,
Liever " safe" dan sorry .
Liever " safe" dan sorry .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 211
- Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
- Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔
Die buitenmantel zit er om twee redenen op.
Eerste ter bescherming, tweede om de leiding zoveel mogelijk te hinderen om uit te zetten.
Dat zou dus kunnen betekenen dat de leiding nu niet lekt maar kán gaan lekken.
Was het mijn eigen fiets dan zou ik dat risico durven nemen, ingeval van verantwoordelijkheid jegens iemand anders? Nope! Ik zou me ernstig schuldig voelen als daardoor iets gebeurd.
Wisselen dus! (Imo)
Eerste ter bescherming, tweede om de leiding zoveel mogelijk te hinderen om uit te zetten.
Dat zou dus kunnen betekenen dat de leiding nu niet lekt maar kán gaan lekken.
Was het mijn eigen fiets dan zou ik dat risico durven nemen, ingeval van verantwoordelijkheid jegens iemand anders? Nope! Ik zou me ernstig schuldig voelen als daardoor iets gebeurd.
Wisselen dus! (Imo)
C’est le ton qui fait la musique!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
Omdat de knik er zit is de kans wel groter dat hij gewoon een keer afscheurt. Als haar tas per ongeluk blijft haken of in een fietsenstalling blijft haken in het stuur van een andere fiets. En dan heb je de DOT olie overal zitten.
is de leiding niet lang genoeg om dat stukje weg te knippen en opnieuw in de lever te monteren? Hij zit op een redelijk gunstig punt.
Een SRAM bleedkit heb ik ook wel te leen. DOT olie kost niks. Dan ben je klaar met alleen een nieuwe 'barb' + olijf en een keertje bleeden. Een SRAM Barb+olijf heb ik waarschijnlijk ook wel over (wel de rode variant, geen idee of die op de oude remmen kan?)
Wel een risico, zeker bij die Avid's en na zoveel jaren, is dat de bleedscrew zo vast zit dat je hem stuk draait. Die dingen zijn gemaakt van peperkoek. Dus misschien voordat je ergens in investeert even heel voorzichtig kijken of je de mini torx op de brake lever in beweging krijgt zonder hem stuk te draaien (kleine torx boven de letters JUICY). Als dat niet lukt zit je sowieso vast aan een nieuwe remset.
is de leiding niet lang genoeg om dat stukje weg te knippen en opnieuw in de lever te monteren? Hij zit op een redelijk gunstig punt.
Een SRAM bleedkit heb ik ook wel te leen. DOT olie kost niks. Dan ben je klaar met alleen een nieuwe 'barb' + olijf en een keertje bleeden. Een SRAM Barb+olijf heb ik waarschijnlijk ook wel over (wel de rode variant, geen idee of die op de oude remmen kan?)
Wel een risico, zeker bij die Avid's en na zoveel jaren, is dat de bleedscrew zo vast zit dat je hem stuk draait. Die dingen zijn gemaakt van peperkoek. Dus misschien voordat je ergens in investeert even heel voorzichtig kijken of je de mini torx op de brake lever in beweging krijgt zonder hem stuk te draaien (kleine torx boven de letters JUICY). Als dat niet lukt zit je sowieso vast aan een nieuwe remset.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Gewoon zsm vervangen. Hier zou ik nooit (lang) mee doorrijden, ja een polderritjes het weekend kan misschien nog wel.
Maar als het fout gaat is het op een moment dat je het niet wilt.
Maar als het fout gaat is het op een moment dat je het niet wilt.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Is vervangen de hele remset niet een idee? Zet er een shimano mt420 setje op aangezien je shimano ook al op je andere fiets hebt. Zie ook https://m.pinkbike.com/news/review-shim ... rakes.html
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Aanbod is al gedaan en TS komt al een keertje langs dus bedankt voor al die reacties