Shimano press-fit BB tools te leen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

Wie niet waagt, wie niet wint...

Ik wil de E:i shock onderdelen van mijn bike afhalen ivm een technisch mankement. Hiervoor moet ik echter de bottom bracket verwijderen. Ik heb hier de tools niet voor en deze zijn dusdanig aan de prijs dat ik dit de investering niet waard vind in verhouding tot het verwachte gebruik.

Mijn vraag is dus eigenlijk; wie heeft deze eventueel te leen in de omgeving Zaandam?

Het gaat om een Shimano SM-BB 71-41A press-fit bottom bracket en ik heb de tools nodig om deze er uit te tikken en weer terug te persen.

Fingers crossed! :-q
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Low cost en prima oplossing:

Stuk pijp in de lengte 2x inzagen zodat je dit (veel te dure) gereedschap namaakt:

Afbeelding

Voor het terugplaatsen is dit high-tech precisie montage gereedschap prima geschikt; wel een plankje ertussen:

Afbeelding

Mocht je de ondraagelijke stress van mogelijk scheef slaan niet aankunnen dan is een stuk draadeind met wat ringen en moeren ook een prima oplossing.
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

Thanks voor de tip, ga ik binnenkort eens voorzichtig proberen!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Voor dat draadeind is het wel belangrijk dat je iets hebt met de juiste diameter om te zorgen dat het draadeind niet schreef kan trekken als je de moeren aandraait. Alleen één ring en één moer aan iedere kant werkt minder goed dan de hamer in mijn ervaring. Een kleinere ring, een dop uit de dopsleutelset, houten schijf met gat, kan van alles zijn als het maar de goede diameter heeft.
Give me little bits of / more than I can take
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Bij Parktool betaal je inderdaad ook voor die twee ringen zodat je de bracket lagers er weer recht in kunt persen.
Als je dan een draadstang en twee moeren bij de hornbach haalt ben je voor €50 klaar

Bij BBB krijg je alleen die stang los voor €27

Als je zelf je bottombrackets vervangt als deze versleten zijn ga je de tool toch nog wel vaak genoeg gebruiken?
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ik neem aan dat je 5 euro bedoeld? en dat is al veel
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

€50 voor de set van Parktool + de draadstang bij de Hornbach bedoel ik
Plaats reactie