Canyon Strive - Fox Float X vs. DPX2

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

De Canyon Strive had in de modeljaren 2015 t/m 2017 een variant die was uitgevoerd met de Fox Float X (2016&2017 de Float X Evol), welke rechtop gemonteerd werd zoals te zien in onderstaande foto:

Afbeelding

Echter de nieuwe 2018 modellen komen met de Fox DPX2, welke ondersteboven gemonteerd word:

Afbeelding

Ik kan me voorstellen dat ze deze liever ondersteboven monteren om de problemen met clearance voor de bidon te vergroten, aangezien dit op de S en M maten heel krap aan kwam (Ik kon op mijn Strive in maat S mijn huidige bidons niet kwijt iig vanwege de Float X).

Echter toen ik ernaar vroeg wat de reden was voor het ondersteboven monteren gaven zij mij de volgende reactie:
"De Float DPX2 demper is de opvolger van de Float X en wordt ondersteboven gemonteerd aangezien deze anders niet in het frame past, FOX heeft de eyelet iets aangepast van deze demper."

Dit vond ik toch best vreemd aangezien ik eerder had gelezen dat de DPX2 juist op verscheidene manieren smaller/kleiner was gemaakt juist om in meer frames te passen en problemen met bidon-clearance te voorkomen. Zie hieronder de verkleining van het eyelet gebied:
Afbeelding

Zoals te zien is is de omvang van de piggyback en eyelet in grootte verminderd, maar over wijzigingen aan het eyelet kan ik niks vinden. Daarom vind ik het vreemd dat de DPX2 niet meer rechtop in het frame zou passen. Hierover heb ik navraag gedaan bij een Fox dealer/importeur maar kreeg ik slechts ontwijkende antwoorden.

Iemand een idee waarom/wat er aan de eyelets zelf veranderd is dat deze niet meer rechtop in het frame zou passen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tenzij er met dit type Fox iets heel speciaals aan de hand is kan hij zowel rechtop als op z'n kop gemonteerd worden, dat geldt in principe voor alle dempers.
De enige reden waarom dat niet zou gaan is inderdaad als een bepaalde framevorm de beperking is...

Maar waarom is het belangrijk voor je?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

kermit schreef:De enige reden waarom dat niet zou gaan is inderdaad als een bepaalde framevorm de beperking is...
Precies, maar dit vond ik vreemd omdat de grotere, lompere FloatX wel rechtovereind paste, maar de kleinere DPX2 blijbkaar niet..
kermit schreef: Maar waarom is het belangrijk voor je?
Niet perse belangrijk, vroeg het me gewoon af. Daarnaast vind ik ondersteboven gemonteerde shocks er esthetisch wat minder uitzien ;)
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

iemand nog idee'en waarom dit niet zou kunnen?
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Gevoelsmatig heb ik ook altijd het idee dat er minder vuil op de manchet kan liggen als de demper rechtop is gemonteerd ipv ondersteboven.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

lksurf schreef:Gevoelsmatig heb ik ook altijd het idee dat er minder vuil op de manchet kan liggen als de demper rechtop is gemonteerd ipv ondersteboven.
Ik deel het gevoel, al heb ik er bij mijn vorige Scott Genius nooit problemen mee gehad. Het wint je wel een hoop bidonruimte. Maar dat moet je maar net nodig hebben (rijd zelf met een pack in plaats van bidon)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crasstest schreef:iemand nog idee'en waarom dit niet zou kunnen?
Framevorm is het enige antwoord.



Je zou nog iets vaags als 'ongeveerde massa' in de groep kunnen gooien. Maar dat verschil is hooguit een argument in 1 of andere wereldbeker waar 0,3 seconde tussen nr. 1 en 2 ligt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Lars TB schreef:
Crasstest schreef:iemand nog idee'en waarom dit niet zou kunnen?
Framevorm is het enige antwoord.
Toch kan ik dit moeilijk geloven in dit specifieke geval, aangezien de DPX2 op geen enkele plek breder/groter is dan de FloatX. Op veel plekken zijn ze gelijk, maar op bepaalde plekken is de DPX2 smaller/kleiner
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Zolang je er geen gaat kopen zou ik me er totaal geen zorgen om maken.
Ga je dat wel doen dan ook niet.
Plaats reactie