Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: wo 31 januari 2018, 19:14 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 5 januari 2012, 00:23
Berichten: 2489
http://www.oliehandel.nl/kroon-oil/kroo ... se-patroon
Dit vet gebruik ik. En ik ben het met je eens dat de afdichtingen het probleem zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 31 januari 2018, 22:34 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: vr 16 september 2011, 20:55
Berichten: 115
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR 29
Precies hetzelfde meegemaakt. Zelfs met een gxp keramische versie. Nadat ik weer een lager had versleten in 800km overgestapt naar een slx crank en xt lager en nooit meer problemen. Inmiddels 2 seizoenen en 5000km verder en nog steeds geen problemen. Zelfde lager.

_________________
Better safe than sorry


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 31 januari 2018, 23:31 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 12662
Mijn mountainbike: Is vies
De as van Shimano is ook 24mm ipv 30mm.
Dus er is meer plek voor het lager. Dat kan ook een groot verschil maken.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 1 februari 2018, 01:22 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 5 januari 2012, 00:23
Berichten: 2489
Sram heeft ook versies met 24 mm assen. En zelf maken ze kennelijk geen 30 mm cranks voor 41mm bracketpot, alleen 24mm as in 41 of 30mm in 46. Vandaar dat nieuwe gedoe met 28.99 dub. Zo heb ik het iig begrepen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 1 februari 2018, 13:56 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 15 maart 2017, 11:43
Berichten: 22
Iemand die weet of het trouwens mogelijk is een Shimano pressfit + gxp convertor te gebruiken in combinatie met een Sram gxp crank? Op het eerste zicht wel natuurlijk. Anderzijds, de open ruimte tussen bracket en crank lijkt mij bij Sram veel groter te zijn dan bij Shimano, dus de passing moet wel kloppen natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 1 februari 2018, 17:22 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 3 september 2013, 07:28
Berichten: 34
Volgens mij is dit mogelijk. Hope verkoopt zo'n convertor. Zie link:

https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... XP-p21359/

Geen ervaring mee, maar het lijkt mij het proberen waard.

Iemand wel ervaring met een dergelijke setup?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 3 februari 2018, 16:38 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 12 januari 2006, 19:19
Berichten: 2542
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54
Ik heb zo vaak gereden op mijn racert ging prima. shimano lagers met hope adapter. C bear gebruikt ook een adapter

De sram lagers zijn echt bral, dat is 1, de ceramische sram lagers zijn zowaar nog slechter.
Daarna is een goede passing vaak de boosdoener.

Voel gaat het het lager als het nog niet gemonteerd is. Monteer het daarna, loopt het dan slechter dan is de passing van je frame te klein of scheef. En dat is nogal eens het geval.

Pers de lagers er met beleid in rustig en let op dat het recht gebeurt!
Vol de lagers met vet als ze neiuw zijn, in de meeste zit voor mtb gebruik te weinig vet.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 11 februari 2018, 14:14 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: do 10 juni 2010, 23:16
Berichten: 760
Mijn mountainbike: FRM 10HP
Hier een goedkope converter, zo heb je meer opties...

https://nl.aliexpress.com/item/ZTTO-MTB-Mountain-Road-Bike-BB-Axis-Bottom-Brackets-Wave-Washer-For-SRAM-GXP-24-22mm/32829995236.html


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 12 februari 2018, 08:14 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 februari 2009, 16:59
Berichten: 903
Mijn mountainbike: SingleBe Guaraná
ak-77 schreef:
Ik heb net een Acros lager voor Shimano besteld, met mooi afgedichte hoekcontactlagers. Nog niet gemonteerd dus ik kan je geen ervaringen geven maar het ziet er netter uit qua afdichting dan de Shimano's die ik hiervoor had. Ik zie dat ze ook nog een GXP voor 92 mm in de sale hebben. https://shop.acros.de/12165/pressfit-in ... ad-rot-gxp . Geen idee of dit de juiste maat is voor jou, wat is de bb shell diameter?


Hoekcontactlagers zijn sowieso beter voor naven en trapassen. De krachtverdeling is veel beter als bij gewone kogel- en rollagers.

_________________
http://www.cdkbikes.nl
SingleBe Guaraná 2.0
SingleBe Guaraná


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 18 februari 2018, 15:24 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: za 4 januari 2014, 20:51
Berichten: 131
Mijn mountainbike: Specialized Carve Expert 29"
Ik heb zelf ook 3 van die GPX-lagers kapot gereden en in zeer korte tijd. Hope lagers gemonteerd en nooit meer problemen gehad... Nooit meer Sram lagers voor mij, zijn in mijn optiek gewoon bagger..


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 18 februari 2018, 16:37 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 17 januari 2006, 18:51
Berichten: 515
Corke schreef:
Hoekcontactlagers zijn sowieso beter voor naven en trapassen. De krachtverdeling is veel beter als bij gewone kogel- en rollagers.


Dat is theoretisch zeker waar. Al vraag ik me echter af of je er in de praktijk iets (langere levensduur) van gaat merken: het dominerende faalmechanisme bij fietslagers is altijd de inwerking van vocht en vuil terwijl de belasting in vergelijking met andere lagertoepassingen laag is. Betere afdichtingen; dat zou echt een verbetering geven!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 18 februari 2018, 17:26 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 februari 2009, 16:59
Berichten: 903
Mijn mountainbike: SingleBe Guaraná
DuReal schreef:
Corke schreef:
Hoekcontactlagers zijn sowieso beter voor naven en trapassen. De krachtverdeling is veel beter als bij gewone kogel- en rollagers.


Dat is theoretisch zeker waar. Al vraag ik me echter af of je er in de praktijk iets (langere levensduur) van gaat merken: het dominerende faalmechanisme bij fietslagers is altijd de inwerking van vocht en vuil terwijl de belasting in vergelijking met andere lagertoepassingen laag is. Betere afdichtingen; dat zou echt een verbetering geven!

Laat ik het dan anders zeggen. Onder dezelfde omstandigheden zijn hoekcontactlagers beter.
Ze faan in de praktijk ook echt langer mee.

_________________
http://www.cdkbikes.nl
SingleBe Guaraná 2.0
SingleBe Guaraná


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 18 februari 2018, 20:38 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 12 januari 2006, 19:19
Berichten: 2542
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54
Ik vul mijn nieuwe lagers altijd met extra vet en vet op de buitenkant van het lager, dat scheelt wel.
Doe nu toch zo,n 8k met mijn BB30 lagers van Phil wood, goed (maar dure) lagers.

Sram lagers (FSA) is echt troep, zelf de ceramische variant bij mijn red groep waren op een racer naar 3k korrelig terwijl de C bear gewoon ruim 15k meegaan.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 februari 2018, 08:27 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 februari 2009, 16:59
Berichten: 903
Mijn mountainbike: SingleBe Guaraná
ThaSingleTrackMastah schreef:
De as van Shimano is ook 24mm ipv 30mm.
Dus er is meer plek voor het lager. Dat kan ook een groot verschil maken.


Precies. Maakt veel verschil.

_________________
http://www.cdkbikes.nl
SingleBe Guaraná 2.0
SingleBe Guaraná


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 19 februari 2018, 23:52 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 23 januari 2018, 22:05
Berichten: 13
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2
Cube-Elite schreef:
Ik vul mijn nieuwe lagers altijd met extra vet en vet op de buitenkant van het lager, dat scheelt wel.
Doe nu toch zo,n 8k met mijn BB30 lagers van Phil wood, goed (maar dure) lagers.

Sram lagers (FSA) is echt troep, zelf de ceramische variant bij mijn red groep waren op een racer naar 3k korrelig terwijl de C bear gewoon ruim 15k meegaan.

Hoe kom je bij de lagers? Crank eraf draaien en kun je dan die stofkapjes/lagerafdichtingen er zo uit halen of uit pulken?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: FJP, johan_v, Kelvin_ en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: