Sram GXP bottom bracket na een paar tochtjes alweer korzelig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

wo 31 januari 2018, 19:14

http://www.oliehandel.nl/kroon-oil/kroo ... se-patroon" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit vet gebruik ik. En ik ben het met je eens dat de afdichtingen het probleem zijn.
rippie v70
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 16 september 2011, 20:55
Locatie: Specialized Epic FSR 29

wo 31 januari 2018, 22:34

Precies hetzelfde meegemaakt. Zelfs met een gxp keramische versie. Nadat ik weer een lager had versleten in 800km overgestapt naar een slx crank en xt lager en nooit meer problemen. Inmiddels 2 seizoenen en 5000km verder en nog steeds geen problemen. Zelfde lager.
Better safe than sorry
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14308
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

wo 31 januari 2018, 23:31

De as van Shimano is ook 24mm ipv 30mm.
Dus er is meer plek voor het lager. Dat kan ook een groot verschil maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
en even de google ranking boosten, thx
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

do 1 februari 2018, 01:22

Sram heeft ook versies met 24 mm assen. En zelf maken ze kennelijk geen 30 mm cranks voor 41mm bracketpot, alleen 24mm as in 41 of 30mm in 46. Vandaar dat nieuwe gedoe met 28.99 dub. Zo heb ik het iig begrepen.
matthiav
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

do 1 februari 2018, 13:56

Iemand die weet of het trouwens mogelijk is een Shimano pressfit + gxp convertor te gebruiken in combinatie met een Sram gxp crank? Op het eerste zicht wel natuurlijk. Anderzijds, de open ruimte tussen bracket en crank lijkt mij bij Sram veel groter te zijn dan bij Shimano, dus de passing moet wel kloppen natuurlijk.
Onster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 3 september 2013, 07:28

do 1 februari 2018, 17:22

Volgens mij is dit mogelijk. Hope verkoopt zo'n convertor. Zie link:

https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... XP-p21359/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen ervaring mee, maar het lijkt mij het proberen waard.

Iemand wel ervaring met een dergelijke setup?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Locatie: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54

za 3 februari 2018, 16:38

Ik heb zo vaak gereden op mijn racert ging prima. shimano lagers met hope adapter. C bear gebruikt ook een adapter

De sram lagers zijn echt bral, dat is 1, de ceramische sram lagers zijn zowaar nog slechter.
Daarna is een goede passing vaak de boosdoener.

Voel gaat het het lager als het nog niet gemonteerd is. Monteer het daarna, loopt het dan slechter dan is de passing van je frame te klein of scheef. En dat is nogal eens het geval.

Pers de lagers er met beleid in rustig en let op dat het recht gebeurt!
Vol de lagers met vet als ze neiuw zijn, in de meeste zit voor mtb gebruik te weinig vet.
Hoka
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 781
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Locatie: FRM 10HP

zo 11 februari 2018, 14:14

Hier een goedkope converter, zo heb je meer opties...

https://nl.aliexpress.com/item/ZTTO-MTB ... 95236.html
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 925
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Locatie: SingleBe Onyx

ma 12 februari 2018, 08:14

ak-77 schreef:Ik heb net een Acros lager voor Shimano besteld, met mooi afgedichte hoekcontactlagers. Nog niet gemonteerd dus ik kan je geen ervaringen geven maar het ziet er netter uit qua afdichting dan de Shimano's die ik hiervoor had. Ik zie dat ze ook nog een GXP voor 92 mm in de sale hebben. https://shop.acros.de/12165/pressfit-in ... ad-rot-gxp" onclick="window.open(this.href);return false; . Geen idee of dit de juiste maat is voor jou, wat is de bb shell diameter?
Hoekcontactlagers zijn sowieso beter voor naven en trapassen. De krachtverdeling is veel beter als bij gewone kogel- en rollagers.
wst
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 4 januari 2014, 20:51
Locatie: Specialized Carve Expert 29"

zo 18 februari 2018, 15:24

Ik heb zelf ook 3 van die GPX-lagers kapot gereden en in zeer korte tijd. Hope lagers gemonteerd en nooit meer problemen gehad... Nooit meer Sram lagers voor mij, zijn in mijn optiek gewoon bagger..
Gebruikersavatar
DuReal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 564
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

zo 18 februari 2018, 16:37

Corke schreef:Hoekcontactlagers zijn sowieso beter voor naven en trapassen. De krachtverdeling is veel beter als bij gewone kogel- en rollagers.
Dat is theoretisch zeker waar. Al vraag ik me echter af of je er in de praktijk iets (langere levensduur) van gaat merken: het dominerende faalmechanisme bij fietslagers is altijd de inwerking van vocht en vuil terwijl de belasting in vergelijking met andere lagertoepassingen laag is. Betere afdichtingen; dat zou echt een verbetering geven!
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 925
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Locatie: SingleBe Onyx

zo 18 februari 2018, 17:26

DuReal schreef:
Corke schreef:Hoekcontactlagers zijn sowieso beter voor naven en trapassen. De krachtverdeling is veel beter als bij gewone kogel- en rollagers.
Dat is theoretisch zeker waar. Al vraag ik me echter af of je er in de praktijk iets (langere levensduur) van gaat merken: het dominerende faalmechanisme bij fietslagers is altijd de inwerking van vocht en vuil terwijl de belasting in vergelijking met andere lagertoepassingen laag is. Betere afdichtingen; dat zou echt een verbetering geven!
Laat ik het dan anders zeggen. Onder dezelfde omstandigheden zijn hoekcontactlagers beter.
Ze faan in de praktijk ook echt langer mee.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2596
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Locatie: Cannondale F29 carbon 2, Sram XX, hope stealth, notubes crest, acros.54

zo 18 februari 2018, 20:38

Ik vul mijn nieuwe lagers altijd met extra vet en vet op de buitenkant van het lager, dat scheelt wel.
Doe nu toch zo,n 8k met mijn BB30 lagers van Phil wood, goed (maar dure) lagers.

Sram lagers (FSA) is echt troep, zelf de ceramische variant bij mijn red groep waren op een racer naar 3k korrelig terwijl de C bear gewoon ruim 15k meegaan.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 925
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Locatie: SingleBe Onyx

ma 19 februari 2018, 08:27

ThaSingleTrackMastah schreef:De as van Shimano is ook 24mm ipv 30mm.
Dus er is meer plek voor het lager. Dat kan ook een groot verschil maken.
Precies. Maakt veel verschil.
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Locatie: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

ma 19 februari 2018, 23:52

Cube-Elite schreef:Ik vul mijn nieuwe lagers altijd met extra vet en vet op de buitenkant van het lager, dat scheelt wel.
Doe nu toch zo,n 8k met mijn BB30 lagers van Phil wood, goed (maar dure) lagers.

Sram lagers (FSA) is echt troep, zelf de ceramische variant bij mijn red groep waren op een racer naar 3k korrelig terwijl de C bear gewoon ruim 15k meegaan.
Hoe kom je bij de lagers? Crank eraf draaien en kun je dan die stofkapjes/lagerafdichtingen er zo uit halen of uit pulken?
Plaats reactie