Sram guide R sponzig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje over mijn Sram guide R remmen. Ik heb ongeveer 1.5 maand geleden een trek remedy 8 gekocht waar deze remmen op gemonteerd zitten. De fiets remde heel goed en reageerde al als ik de remhendel een klein stukje in kneep. Nadat ik naar bikepark Winterberg was geweest kan ik de remhendels bijna tot het stuur intrekken. Dit heb ik ook altijd al gehad als ik een downhill fiets huurde. Aan het begin van de dag reageert de remhendel vrijwel direct, en aan het einde van de dag trek je de remhendel bijna tot het stuur. Nu was mijn vraag hoe ik de remmen weer zo kan krijgen dat ze zoals aan het begin bijna meteen reageren zodat ik ze niet meteen tot aan het stuur trek.

Ik heb naar mijn brake pads gekeken en deze zijn wel aan vervanging toe. Zou het probleem te verhelpen zijn als ik de brake pads vervang of zouden de remmen nu eigenlijk meteen al ontlucht moeten worden wil ik dat ze weer een beetje zo aanvoelen als aan het begin?

Ik ben benieuwd naar de reacties!
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Vervang eerst je remblokjes maar eens. Als die op zijn scheelt dat ook aardig wat in de slag die de remhendel kan maken.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Remblokjes vervangen. Enige manier om voor versleten remblokjes te compenseren is een remset met stroke adjust zoals de guide RS(C)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

op de guide r zit reach adjust, draaiknopje waarmee je de afstand tussen de hendel en je stuur verandert.
wanneer je de hendel verder van je stuur zet komt het aangrijpmoment ook naar buiten.
dit is geen optimale oplossing, maar maakt het probleem iets minder.

wat waarschijnlijk de oorzaak is, is dat je teveel remt en daardoor je remolie kookt, dit zorgt voor de lucht in het systeem.
remblokken met koelvinnen zorgen dat het minder snel opwarmt.
als je nog geen 200mm. remschijven hebt, kan dat ook nog winst opleveren.
maar uiteindelijk is het enige dat echt werkt om minder (slepend) te remmen.

in de Guide remmen zit DOT olie deze trekt vocht aan waardoor het kookpunt van de olie lager wordt.
dus ook wanneer de fiets voornamelijk stil heeft gestaan is het nodig regelmatig de olie te verversen.

met een snelle "leverbleed" haal je de lucht eruit (maar ververs je de olie niet)
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Bedankt voor de antwoorden! Ik krijg de remblokjes vandaag of morgen binnen dus hopelijk verhelpt dat grotendeels het probleem. Anders de andere dingen gaan proberen :-q
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Plaats reactie