BR-M506 naar XT en 180mm naar 203mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Hi, ik loop even vast, hoop dat jullie kunnen helpen.

Ik heb onlangs een Cube Stereo C:62 29 Race gekocht. Bedoeling is ook 2x per jaar naar het buitenland, oa. Alpen en Duitsland. Standaard zitten er op de Cube Shimano BR-M506 remmen met 180mm remschijven. Opzich heb ik wel vertrouwen in de BR's, maar de remschijven vind ik sowieso te klein. Echter heb ik toevallig ook nog een mooie set Shimano XT M8000 remmen liggen. Ik wil dus het leifst 2 dingen doen:

1. De BR's vervangen door de XT's

De remmen voor zijn geen probleem en zou ik zo om kunnen zetten. Achter is een uitdaging aangezien de kabels door het frame lopen. Ook zijn de kabels van de XT set net te kort voor de Cube, dus die kan ik niet in zn geheel overzetten. Ik heb dus bedacht om de kabels te laten zitten en alleen de remhendel en klauw te vervangen. De remhendel is geen probleem, dat heb ik vaker los gehad. Dat kan met wat beleid zonder bleeden.

Echter de klauw is een ander verhaal. Ik stuit namelijk op 2 verschillende aansluitingen:

De BR-M506:
Afbeelding

En de XT:
Afbeelding

Ik heb al gezien dat als je een nieuwe kabel koopt voor XT dat het banjo einde erbij komt: https://www.youtube.com/watch?v=NFNfas2hlGU" onclick="window.open(this.href);return false;

Hebben jullie een idee of ik dit los kan halen en een losse banjo op die andere kabel kan monteren?

2. 180mm naar 203mm

Om minder snel overhitte remmen te krijgen wil ik de 180mm remschijven vervangen door 203mm. Zowel voor als achter. De remklauw zal dan ook 2cm omhoog moeten. Is dit dan wat ik voor zowel de fork als het frame nodig heb:

https://www.bikester.nl/shimano-schijfr ... 11123450:s" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanks alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Achter heb je niet zo'n grote schijf nodig. Als je goed remt ren je voornamenlijk met de voorrem, deze remt het beste af doordat er naarmate je meer remt er meer druk op het voorwiel komt en daardoor een hogere wrijving ontstaat onder het voorwiel, maar daardoor heb je juist minder druk en wrijving op het achterwiel en zal deze ook sneller blokkeren, daar heb je geen grotere schijf achter voor nodig.
Er zijn voor shimano speciale bleeding kits, kosten een paar tientjes en met youtube erbij is het eigenlijk een fluitje van een cent. Dus gewoon de componenten op de oude kabel zetten nieuwe busjes erop en ontluchten, doe dit wel met het speciale kunstof remblokje zodat er geen olie op de remschijven en blokjes kan komen
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Maar kan ik die banjo dus losmaken en wisselen? Zo ja, hoe dan?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

SM-BH90 (XT) VS SM-BH59 (Deore)

Verschillende remleidingen. Buitendiameter is gelijk, binnendiameter verschilt. In hoeverre je ze kunt omwisselen geen idee maar ik zou de voorgeschreven leiding monteren.
Laatst gewijzigd door Dice Oldskool op zo 11 februari 2018, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bij Shimano zit de banjo op de leiding gekrompen, dat wordt hem dus niet.
Aftermarket zijn er wel kits te vinden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, die krimp-passing krijg je zelf nooit (veilig) voor elkaar.
Dus een nieuwe leiding kopen als je die XT erop wilt. Oude niet weggooien, want die is nog ruim lang genoeg voor een voorrem ;-) (En misschien ook wel voor een ander frame).

Er zijn ook merken met leidingen en losse aansluitkits (bv Goodridge), maar dan ben je veel meer geld kwijt.

Vwb die inwendige diameter, ik heb beide types door elkaar gebruikt en dat is volgens mij geen probleem. In principe kun je dus elke Shimano leiding met aan een kant een banjo bestellen.
De buitendiameter van beide leidingen is hetzelfde en daarmee de olive (knelring) ook, maar de insert uiteraard niet. Dus let op dat je de juiste insert bij de juiste leiding besteld!
De oude inserts zijn messingkleurig en voor de "dunne" leidingen, de nieuwe zilverkleurig en iets groter van diameter.

Achter een 203mm schijf is imo ook niet nodig. Op sommige frames past het niet eens, of mag het niet van de fabrikant. Dus als je het toch persé wilt, check dat eerst even.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt de nieuwe leiding toch mbv de oude door het frame trekken (en duwen!).
Van onder af.
De banjo zit op de leiding gekneld, dus die moet je niet proberen los te halen.

Je kan wel de leiding en remklauw laten zitten en alleen de XT hendel monteren.
(maar da's eigenlijk maar half werk)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Sjoerd001 schreef: 2. 180mm naar 203mm

Om minder snel overhitte remmen te krijgen wil ik de 180mm remschijven vervangen door 203mm. Zowel voor als achter. De remklauw zal dan ook 2cm omhoog moeten. Is dit dan wat ik voor zowel de fork als het frame nodig heb:

https://www.bikester.nl/shimano-schijfr ... 11123450:s" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanks alvast voor het meedenken!
Over het nut van 180 naar 203 hebben anderen meer verstand van dan ik. Maar volgens mij maak je een denkfout dat als je van 180 naar 203 je remklauw 2 cm hoger komt.
Dan rem je volgens mij helemaal niet meer. De diameter word 2 cm groter, dat is 1 cm aan de onderkant en 1 cm aan de bovenkant. Je gaat dus maar 1 cm hoger.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Klopt ;) even niet bij nagedacht.

Of het achter veel nut heeft kan ik niet uit ervaring zeggen, wel weet ik dat bij een ritje Alpen mijn beide 180mm remmen redelijk overhit raakten. Het gaat me dus niet om meer remkracht maar om meer buffer te hebben en dus niet zo hard te hoeven knijpen. Ik weeg 100kg, dus die remmen hebben wel wat te verduren.

Maare voor uitdaging 1, andere kabel is dus de enige optie... Dat is wel jammer, dat is net even wat meer werk. Even over peinzen :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je XT klauwen hebt kun je ook de blokjes met koelvinnen gebruiken, zeker doen.
En iig achter dan metal blokjes nemen, die kunnen meer hitte aan dan organic.

Zeker met 100kg zijn grote schijven een goed idee, maar wat ik al zei: check eerst of je achter wel een 203 mag en/of kunt monteren. Voor is zelden een probleem, vrijwel iedere moderne vork van een beetje kwaliteit mag dat hebben.

Enne, een remleiding en een remkabel zijn twee heel verschillende dingen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog iets, niet alle frames hebben ruimte voor een 203 schijf in de achterbrug.
Maar 180 met koelvinnen op de blokjes gaat ook goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Het zijn mijn eigen foto's, dus er zitten inderdaad blokjes met koelvinnen in ;)

Ik zal de check doen of het mag/kan. Ik zou niet weten waar en hoe ik dat kan checken, dus heb ik Cube maar een mailtje gestuurd. Geen idee of ze mee kunnen helpen. Jullie en idee waar ik dit kan vinden of checken?

Dan nog een vraag, ben voor die remschijven aan het kijken en die gaan van ongeveer een tientje naar 5 tientjes per stuk. Zelf dacht ik dat XT schijven een mooie combi zou zijn. Dan heb je de RT76 en RT86. Ik gok oud en nieuw model. Waarbij ik bij de RT86 duidelijk ICE TECH zie staan. Jullie een tip voor welke ik het beste kan nemen?

Vanavond ga ik even de remkabel remleiding in real life passen. Anders bestel ik een kabeltje leidingtje mee ;)
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Pff, vanuit Cube wordt nu aangegeven dat:
Only brake disc rotors with the same maximum diameter as the original rotors that were mounted to that specific model, series and year are authorised. This applies to both the front and rear brakes, even if the fork manufacturer specifies compatibility with larger rotors.
Daar kom ik dus geen stap verder mee...
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Aii... mn shifters zijn I-Spec-II. Ik kan ze dus helemaal niet vastmaken aan mn normale M8000 XT remmen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Sjoerd001 schreef:Aii... mn shifters zijn I-Spec-II. Ik kan ze dus helemaal niet vastmaken aan mn normale M8000 XT remmen.
de M8000 is net als de andere huidige versies (M7000 en M9000) toch standaard ispec-ii compatible, of niet?
Plaats reactie