Kettinglijn 1x11 Boost crank op standaard naaf (pics inside)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2948
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

di 23 januari 2018, 19:20

Hallo allemaal,

vanmiddag mijn fiets weer wezen opbouwen.
Heb een XT Boost crank icm Saint Hollowtech 2 BB (73mm) met een standaard DT 350 naaf (135mm) en SRAM 10-42 cassette.

Aan de drive side zit een spacer van 2.5mm, dat moet van Shimano bij een 73mm frame.
De spacer kan er ook niet tussenuit want dan is de kunstof koker te lang.

Hieronder de foto's van mijn aandrijflijn.
Beginnend met het middelste kransje achter en de andere foto's van de lichtste versnelling.

Wat denken jullie, te schuin of niet?
Persoonlijk lijkt het mee te vallen op het middelste kransje maar hij loopt wel iets schuin.

Ik zou die 2,5mm ring weg kunnen laten en dan de plastic koker inkorten en aan elkaar tapen, wat is wijsheid? :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Locatie: Niner 'RIP9'

di 23 januari 2018, 19:24

Spacer weglaten, dan is toch de as te lang?
Spacer naar de andere kant zou volgens mij wel kunnen, maar of het daarvan veel beter wordt?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2948
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

di 23 januari 2018, 19:29

Haha dat is waar ook dan is de as te lang, even niet aan gedacht.
Spacer aan de andere kant zou dan wel moeten werken?

Boost is 3mm offset dus met 2,5mm eraf compenseert dat bijna alles?

Persoonlijk vind ik het nu niet heel veel schuiner lopen dan de 1x11 X01 SRAM setup op mijn andere fiets.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Locatie: Niner 'RIP9'

di 23 januari 2018, 20:32

Proberen waard lijkt me.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2948
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

di 23 januari 2018, 21:59

Ik heb hem idd naar de andere kant gezet.
Het maakt weinig uit, maar beter iets dan niets.
Ik denk dat het wel oke is zo, kettinglijn op het middelste kransje is zo goed als recht.
Gebruikersavatar
Nerobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: zo 17 april 2016, 12:03
Locatie: Antidote CarbonJack
Contacteer:

do 25 januari 2018, 16:17

Mijn vraag is.
Heb je specifiek voor een boost Crankset gekozen?
Je kunt de crankset ook 3mm shims tussen crank en chainring geven. Dan loopt je kettinglijn weer zoals het "hoort"
It’s a Szytech thing. You wouldn’t understand..
- Antidote - DMR - EVIL - Hope - NS-Bikes -
Szytech - Bikes done different
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2948
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

do 25 januari 2018, 20:34

Nope had het crankstel liggen van een fiets die weg gaat en boost was.
Bedankt voor de tip, eerst maar een keer mee gaan fietsen.
Gebruikersavatar
R&DY
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Locatie: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

vr 26 januari 2018, 17:20

De dat je dit setje nodig hebt.
Heb ik destijds ook nodig gehad bij ombouw van 2x10 naar 1x11

Afbeelding

https://www.bike24.com/p2133357.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie