3x10 naar 1x11, correct me if i'm wrong...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik meende voorlopig echt klaar te zijn met upgraden van mijn MTB, maar het begint weer te kriebelen. Op mijn woon-werk-trekkingfiets heb ik een (nieuwe) 3x10 Deore aandrijflijn gebruikt om een goedkope 1x10 te maken met een NW kettingblad. Dat bevalt me zo goed dat ik ook mijn MTB best graag 1x zou maken.

De MTB heeft een 3x10 aandrijflijn (XT met Deore crankstel). Als de (net vervangen) cassette en kettingen op zijn, zou ik graag overstappen naar een 1x11 met een zo groot mogelijk bereik. Ik speel in ieder geval met het idee, maar wil het hier even aan de wijzen voorleggen. Volgens mij heb ik het volgende nodig:

- NW-kettingblad met dezelfde BCD als het middelste blad op het 3x10 Deore crankstel (44,-)
- Cassette (11-50 11sp Sunrace) (55)
- 11sp ketting (3 stuks) (90)
- 11sp derailleur (XT met clutch bevalt me goed in de 10-speed variant) (75)
- 11sp shifter (XT bevalt met goed in de 10-speed variant) (50)
- Eventueel kortere boutjes, maar volgens mij lukt het ook wel met vulringetjes uit de onderdelenbak

55+44+90+75+50 = 313,- als alles nieuw gekocht wordt. Duurt nog even voor ik mijn 10-speed spul versleten heb, dus kan een tijdje speuren naar koopjes.

Een paar aannames:
- het achterwiel is een M8000 (QR), die zou volgens mij een 11 speed cassette moeten pakken
- omdat het een 3x crankstel is, geeft het middelste blad een goede kettinglijn over de hele cassette.

Corrigeer me als ik denkfouten maak. Zijn er logischere oplossingen om dit (groot bereik, 1x) voor elkaar te krijgen? 10-cassettes zijn er voor zover ik zie niet met zulke grote bereiken.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Hiermee zit je inderdaad goed volgens mij.
Wanneer je een dergelijk bereik qua cassette zoekt is Sunrace de betaalbare oplossing. Past ook op een standaard body.
Heel veel goedkoper ga je alleen uit komen wanneer je voor SLX gaat ipv XT denk ik maar dat za slechts een paar tientjes schelen denk ik.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Niet dat je nu weer een 10sp cassette moet kopen maar sunrace heeft 10sp in 11-42 dacht ik dus dat is een redelijk (groot) bereik. Dat is hetzelfde als wat ik heb met mijn 1x11 cassette momenteel. 1x10 zou voor velen in NL voldoende kunnen zijn. Nogmaals zie dit niet als advies want als het niet bevalt ben je duurder uit, is puur een opmerking over het bereik.

Je aannames kloppen wel gewoon.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Bedankt voor de inbreng! XT bevalt me nu erg goed: dubbele upshift, clutch, precisie. Voor die paar tientjes meer...
Qua bereik zit ik er graag ruim in. Ik rij voornamelijk Dorst en UHR, Vooral midden op de cassette met het derde blad, maar wanneer er fel geklommen moet worden kom ik ook gerust terecht op de lichtste verzetten op mijn middenblad (klimheuveltjes Dorst) en heel soms heb ik het kleinste blad nodig als ik mijn dochter in sleep heb.

Mijn doordeweekse ritjes in Oosterhout zouden inderdaad op 1x10 ook moeten lukken.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Ben mij ook aan het oriënteren om naar 1 x 11 te gaan. Ga voorlopig naar 1 x 10 met een Ali voorblad 32 oval voor € 7,-.
Waarom 3 kettingen van 30, - per stuk? KMC x93 van 20,- voldoet ook en als je niet duizenden km per jaar rijdt is een ketting in eerste instantie voldoende. Scheelt 60,- euro.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

De kettingen (prijs) waren een beetje natte vingerwerk. Momenteel rijd ik met 3 kettingen die ik doorwissel. De ervaring leert dat ik dan kettingen en cassette optimaal verslijt. Vooralsnog geen reden om dat beleid aan te passen.
Shimano of KMC ben ik niet helemaal over uit. Ik heb voor 8- en 10-speed beide gebruikt, en meen dat de Shimano wat soepeler loopt. Waarschijnlijk zit me dat tussen de oren, dus KMC misschien weer eens een kans geven.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Plaats reactie