Tik bij stilhouden voeten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 januari 2018, 21:40
Mijn mountainbike: Cube Analog

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag lid geworden van het forum en heb een vraag: als ik gewoon trap op mijn fiets (Cube Analog) is er niks aan de hand, maar als ik mijn voeten stil hou hoor ik een vrij harde tik uit mijn fiets komen. Het zit niet in de zadelbuis (staand op de pedalen tikt hij ook). Het is niet de snelle zachte tik die de vrijloop normaal geeft, maar een hardere tik, in een veel lagere frequentie. Kan het zijn dat de vrijloop versleten is?
Ik heb inmiddels een dikke 3600 km op de fiets gereden, grotendeels onverhard door de bossen op de Veluwe. Onlangs heb ik de hele aandrijflijn vervangen door Shimano SLX omdat het originele spul versleten was. De vrijloop heb ik toen nog niet vervangen. Het viel me wel op dat ik de cassette heel licht (0,5mm ofzo) heen en weer kom bewegen.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klinkt inderdaad of het de vrijloop is. Probeer eens een ander achterwiel te lenen om het uit te sluiten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Santtu Pikkarainen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 januari 2018, 21:40
Mijn mountainbike: Cube Analog

Bedankt voor je antwoord. Achterwiel lenen wordt wel een beetje lastig, ik heb niet direct een fietsmaatje ofzo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had ook een tik in de vrijloop (Shimano XT-775), toen ik de cassette er af haalde viel de vrijloop uit elkaar.
De cassette hield alles bij elkaar. De tik die ik voelde/hoorde, waren de kogeltjes die over de scheur in de body rolden.
Tijdens het trappen grijpt de vrijloop vast en was alles stil.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet welke achternaaf je hebt, dus dit hoeft niet precies hetzelfde te zijn.
Maar het klinkt bekend.
Ik heb dit een paar keer meegemaakt ook bij SLX, sindsdien geen Shimano achternaven meer voor mij.
De combinatie 29"wiel, licht verzet, zware rijder is blijkbaar te veel voor deze constructie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Santtu Pikkarainen
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 januari 2018, 21:40
Mijn mountainbike: Cube Analog

Ik heb een Shimano-naaf, maar dan van mindere kwaliteit dan SLX.
Overigens tikt hij alleen in belaste toestand, als ik het achterwiel optil hoor ik hem niet.

Met welke naaf rij jij?
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Santtu Pikkarainen schreef:Het viel me wel op dat ik de cassette heel licht (0,5mm ofzo) heen en weer kom bewegen.
!
Een cassette hoort muurvast op je body te zitten, daar mag zeker geen speling in zitten!
Weet je zeker dat deze speling niet tussen de naaf en de body zit? Cassette demonteren, wiel weer monteren en plaats nemen op de fiets. Zit de tik er dan nog?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nijkerkbiker schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Het viel me wel op dat ik de cassette heel licht (0,5mm ofzo) heen en weer kom bewegen.
!
Een cassette hoort muurvast op je body te zitten, daar mag zeker geen speling in zitten!
Weet je zeker dat deze speling niet tussen de naaf en de body zit? Cassette demonteren, wiel weer monteren en plaats nemen op de fiets. Zit de tik er dan nog?
Nee, een cassette wil meestal een beetje heen en weer gaan ten opzichte van de spaken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie