Lichter of zwaarder rijden bij 1x12 aandrijving

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Ik rij momenteel een wat oudere Cannondale Scalpel. Deze heeft 3x9 versnellingen. Binnenkort wil ik een nieuwe fiets aanschaffen die voorzien is van een 1x12 aandrijving (Canyon Spectral 8.0 CF). Deze fiets heeft een 32 tands voorblad.
Heb het niet precies uitgerekend, maar het lijkt erop dat de verzetten nu redelijk aan gaan sluiten (met natuurlijk wat meer ruimte tussen de versnellingen bij de 1x12). Mijn vraag is de volgende:
Wat nu als ik toch lichter (steil buitenland) of zwaarder (gewoon stoempen in de polder) wil rijden?
Kan ik een 30/28 of een 34/36 voorblad aanschaffen en die zomaar omwisselen? Moet ik de ketting inkorten of langer maken? Ik heb dit nog niet met google kunnen achterhalen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Met een ander blad zal je niet de ideale ketting lengte hebben, en of het gaat werken is ook nog afhankelijk van hoeveel invloed je achtervering heeft op de ketting lengte.. Dit zal je dus specifiek voor jou fiets moeten uitproberen.
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Normaal rij ik met een 34 en als er veel geklommen moet worden dan vervang ik die door een (ovale) 30. De ketting hoeft dan niet te worden aangepast. Heel misschien als je ketting al erg lang is dat er een schakeltje uit moet, maar dat hoeft dan niet terug als je terugwisselt.

Bernard
Experience comes with the amount of equipment ruined.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

de SRAM XG-1275 Eagle, 12s casette gemonteerd op de die canyon heeft een bereik van 10tot50 met een 32tands blad verwacht ik niet dat je kleiner wil. misschien heuvel af of met veel wind in de rug op kunnen schakelen. op deze site kun je het mooi zien: http://www.ritzelrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
verder kun je wel wisselen van bladen zonder je ketting te veranderen maar dan mag het verschil niet te groot zijn.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Wat Joen zegt, die 32-50 tandwielverhouding is echt al ontiegelijk licht. Nog lichter en je staat stil.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Van een Scalpel naar een Spectral is een grote overgang. Ga je de Spectral hier rijden, of echt in de bergen, met hele lange steile klimmen?
32T is zeker voor hier prima, Alpen met hele steile lange klimmen is 30T wel fijn. Die stap van 32T naar 30T zul je waarschijnlijk wel redden icm je huidige ketting. Nog een stap kleiner, naar 28T, dan wordt de ketting misschien te slap, dan een schakel eruit halen. Dat wordt wel ultra-licht.

(En met een Spectral wil je natuurlijk niet stoempen in de polder, voor je het weet post je Spectral ergens een #Metoo, wel een beetje lief zijn voor je bike, he :winkie: !).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Dank voor de reacties tot dusver. Het is de bedoeling om met de Spectral ook zo nu en dan een buitenlands tripje te maken. Ik ga eerst kijken hoe de 32 bevalt. Voor gebruik in NL zou dit prima moeten zijn.
Kleiner zou dus zonder al te veel problemen moeten kunnen. Als ik groter wil dan is een nieuwe ketting misschien handiger. Overigens schijnt het sowieso wel handig te zijn om twee kettingen te hebben. Tenminste, dat idee krijg ik van sommige mensen op dit forum :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is op zich wel beter om de slijtage te verdelen over meer dan een ketting.
Zo gaan je cassette en voorbladen ook langer mee.

Maar dat werkt alleen als je de kettingen even veel gebruikt, dus niet als je de ene alleen tijdens de fietsvakantie gebruikt en de rest van het jaar met de andere rijdt. Dan zou je beter twee sets kunnen gebruiken, dus een ketting/cassette/voorblad voor de bergen en een set voor thuis.
Dan kun je ook de kettinglengte voor beide setups optimaal maken (hoewel het met twee tandjes meer of minder voor niet zo'n vaart zal lopen met een andere kettinglengte verwacht ik, maar dat is makkelijk genoeg uit te proberen).

Ook met twee sets blijft natuurlijk nog het voordeel van kettingen afwisselen, maar om dat allemaal in een keer aan te schaffen wordt wel wat prijzig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Met 1x12 Eagle is 34 voorblad ideaal, bij echt steile klimmetjes kun je omhoog kruipen en moet je uitkijken dat je niet gaat steigeren en achterover slaat..32 is echt TE klein bij Eagle!
Ik had ook 32 er standaard op zitten (Epic HT) gelijk eraf gegooid..en dat doet iedereen...kijk maar op MP hoeveel 32 Eagle tandwielen (nieuw) te koop staan :wink:
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een beetje rekenen leert dat dit wel meevalt.

Bekijk het anders eens met de Ritzelrechner.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb geen Eagle, maar wel een 28 voor en 46 achter. Fiets blijft gewoon plakken op een steile helling....
Betreft een YT Jeffy 29er van 12 kilo. Erg lekker een lichte versnelling bij lange, technische klimmen vind ik.

En voor de snelheid zit er een 9 tandjes klein om boven de 40 km/h nog te kunnen trappen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Scottie2000 schreef:Ik heb geen Eagle, maar wel een 28 voor en 46 achter. Fiets blijft gewoon plakken op een steile helling....
En voor de snelheid zit er een 9 tandjes klein om boven de 40 km/h nog te kunnen trappen.
Dan heb je dus een 11sp e*thirteen met een bereik van 511%.
De eagle zit op 500%.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Het ging om het idee dat je met een 32 op 50 steil achterover zou vallen.
Nou, dat gebeurd met een 28 op 46 ook niet.

Als ik naar de Eagle zou gaan, kwam er een 30 voor.

Nu kan ik vertragen tot 4 km/h en nog een beetje fatsoenlijke frequentie aanhouden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb dezelfde setup als Scottie2000:
28T (en dan een Oval Black) icm 9-46 = 511% (1x11, E13)
Komt overeen met Eagle 30T icm10-50 = 500% (1x12 Eagle) qua lichtste bereik, de E13 set heeft een iets zwaarder bereik dan de Eagle.

Die 28T heb ik in de Alpen ook echt nodig, voor de langste steile klimmen, zeker bij meerdaagse tochten waarbij je de hele dag onderweg bent. Maar ook hier in Zuid-L vind ik 'm een uitkomst. 30T icm E13 in Zuid-Limburg zou ook nog net kunnen, maar ik heb geen zin in gewisseld. Dus blijft de 28T lekker zitten.

Qua zware verzetten gaat het hard genoeg naar beneden, 'vroeger' ging het met een breder bereik nog wat harder, KOM bergaf rijden op niet technische paden lukt nu niet meer. Op het vlakke wind mee rij ik nu vaak op het zwaarste verzet, soms zou ik nog wel een tandje zwaarder willen, maar... lossen uit een groep hoef ik gelukkig niet. Betreft dan stevig touren, niet wedstrijd rijden. Wedstrijder zal zwaardere verzettenrange (moeten) kiezen.

Als ik naar een Eagle ga zou er in mijn geval ook een 30T voor komen, en weer een Oval.

Ik gebruik altijd deze Gears calculator, ik vind de ratio's bij deze wel handig aflezen:
http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2. ... 5I400I7701" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door aurelius op za 13 januari 2018, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik rijd sinds een paar maanden ook gx Eagle mar heb toch echt een 36 tands blad erop liggen en overweg zelfs een 38 tands. Vind ik ideaal hier in het midden van het land op de UHR.
Mocht ik weer naar Oostenrijk gaan kan er zonder problemen een 34 tands op en denk ik bijna overal boven te komen, eventueel een 32 tands maar dan moet de ketting iets worden ingekort. Ik zou met 30 tandjes voor alleen maar op de kleine kransje achter rijden, zonde van cassette en ketting.
Plaats reactie