Remmen sponzig na modderige bikepark rit

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In zoverre dat de Guide's het ongeveer even goed lijken te doen op het vlak van betrouwbaarheid als pakweg Deore XT's...

Maar je hebt het mooi verwoord :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 1 september 2023, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

DuReal schreef:Op AliExpress zijn ontluchtingssets vergelijkbaar met die dure te vinden voor de prijs van de goedkope; ik kan de EZ bleed kits aanraden:

https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... +bleed+kit" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de tip! Maar de gemiddelde levertijd van Ali is nu niet persé handig.. remmen zijn toch wel belangrijk ;) Ik wil ze dus gewoon snel weer strak hebben. Maar je hebt me nu wel aan het twijfelen gemaakt, de rondjes die ik normaal gesproken fiets kunnen met een beetje beleid ook met wat minder remmen wel prima :D
ThaSingleTrackMastah schreef:Als ontluchten het probleem oplost, dan moet je je ook afvragen hoe die lucht er in gekomen is.
De remmen zijn nog niet zo oud dat de DOT al vervangen moet worden, dus dat is het ook niet.
Dat houdt mij ook bezig! Het is een best nieuwe fiets, gevoelsmatig zou dit nog niet moeten spelen.
Mario070 schreef:Kijk ff of de blokjes recht zijn afgesleten (in de lengte van de blokjes) dat is meestal de oorzaak van sponzige remmen na het in remmen.
Ik heb de blokken er uit gehad, ze zagen er in eerste intantie prima uit. Ik zal nog eens loeren of ik iets scheefs kan ontdekken.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

MacReal schreef:Als ik opnieuw kocht, zou ik de duurdere kopen. De goedkope zuigen een beetje lucht aan bij het vacuüm trekken van de spuit.

Vergeet trouwens niet, als je een 2017 guide rem hebt, heb je ook dit slangetje nodig.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... el-p43634/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet je zo hoe ik kan herkennen of het een 2017 model betreft? De fiets is van 2017, dus zal halverwege 2016 al zijn samengesteld qua onderdelen. De instructies die ik kan vinden zonder dat slangetje lijken me van toepassing op mijn remmen, maar misschien mis ik iets.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

ThaSingleTrackMastah schreef:Is er iets van gelogen dan ?
:tong
:lol:
na alle verhalen hier heb ik op m'n nieuwe bike maar een setje van een ander merk laten zetten.. je had mij goed bang gemaakt :bier:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bokmaaa schreef:
MacReal schreef:Als ik opnieuw kocht, zou ik de duurdere kopen. De goedkope zuigen een beetje lucht aan bij het vacuüm trekken van de spuit.

Vergeet trouwens niet, als je een 2017 guide rem hebt, heb je ook dit slangetje nodig.
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... el-p43634/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet je zo hoe ik kan herkennen of het een 2017 model betreft? De fiets is van 2017, dus zal halverwege 2016 al zijn samengesteld qua onderdelen. De instructies die ik kan vinden zonder dat slangetje lijken me van toepassing op mijn remmen, maar misschien mis ik iets.
Je kunt het herkennen aan de bleed nippel op de remklauw...

Dit is de "oude" klauw:
Afbeelding

En dit is de nieuwe.
Afbeelding

Je kunt het het makkelijkste zien aan de kant waar de bleed nipple zit.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Bokmaaa schreef: Weet je zo hoe ik kan herkennen of het een 2017 model betreft? De fiets is van 2017, dus zal halverwege 2016 al zijn samengesteld qua onderdelen. De instructies die ik kan vinden zonder dat slangetje lijken me van toepassing op mijn remmen, maar misschien mis ik iets.
ontluchtingsnippel nieuwe model heeft 4mm inbus, oude model heeft schroefdraad (torx schroefje). tevens zit bij 't nieuwe model de nippel aan de binnenkant van de caliper (naar het wiel gericht), bij het oude model aan de buitenkant.
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

oeps, nog niet helemaal wakker. MacReal was me al voor, zelfs met illustraties... :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

:bier:

Het is qua betrouwbaarheid van de rem overigens wel beter als je de nieuwe versie hebt. De oude wil nog wel eens vast gaan zitten bij warm weer, dat is bij de nieuwe opgelost.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Haha! Nu ben ik écht nieuwsgierig of die koekenbakkers bij Trek troep hebben gemonteerd.. tijdens de lunch ga ik naar huis om te controleren! :D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

..... ik blijf me toch verbazen (eigenlijk meer ergeren) over de "ontwikkel" strategieën van vooral SRAM en Shimano .... elk jaar een nieuw modelletje met de meest vage wijzigingen alleen maar om meer zooi te verkopen.... #wegwerpmaatschappij :evil:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In dit geval inderdaad storend. Als ik het nieuwe ontwerp heb (wat ik hoop, gezien bovenstaande opmerkingen over de oude serie) komt er direct een extra slangetje van twee tientjes bij. Niet wereldschokkend, maar alles bij elkaar telt het wel op, en ben je nooit klaar.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik ben ook door schade en schande wijs geworden.
Had de nieuwe remmen besteld, met het ontlucht setje, en wilde een dagje bikepark gaan doen.
Dat ging dus niet door (of iig niet op de fiets die ik wilde), omdat ik niet wist dat er ook zo'n slangetje bij moest.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Goed, even heen en weer gegepiept.. dit lijken me de nieuwe?

(Het ziet er schandalig vies uit trouwens, dat is met het blote oog lang niet zo erg) :D

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Yup, dat zijn de nieuwe.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie