remschijf geneuzel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

hallo
vorige week heb ik een mooi 2e hands wielset op de kop getikt, erg blij mee alleen heb ik nog wat gezeur met de remmen.
al een aantal keer afgesteld en dan gaat het een tijdje goed maar uiteindelijk lopen ze weer aan.

mijn oude wielset bestond uit Shimano Deore FH-M615, Centerlock naven en de schijven waren xt m8000. nooit gezeur!
de nieuwe naven zijn hope pro2 6bolt dus met nieuwe schijven. de schijf voor is een BBB nieuw en de schijf achter zat bij het wielset maar zag er ook nieuw uit, verder staat er niets op dus merkloos ofzo :~

voorrem doet het goed alleen loopt soms aan in een krappe bocht, linksom of rechtsom maakt niet uit.

achterrem is drama! loopt steeds aan en remt schokkerig in een ritme. de schijf bleek door de vorige eigenaar verkeerd om gemonteerd te zijn wat mij eerst niet opviel. nu juist gemonteerd is het probleem niet opgelost. verder lijkt de schijf kaarsrecht.

Afbeelding
Afbeelding

wie kan mij vertellen wat ik fout doe?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kan zijn dat de schijf iets vies was bij montage? Heb je ze gereinigd met remreiniger? Verder wil dit effect wel eens optreden als je met oude blokjes op nieuwe schijven gaat rijden. En ik heb 1x een schijf gehad die niet overal even dik was en die dus ook schokkend remde.

Verder zit je adapter van je voorwiel verkeerd om (op zijn kop). Daardoor rem je maar op de helft van de schijf... .

Beide remmen ook even opnieuw afstellen kan misschien helpen.


Daarnaast zou ik de snelspanner van het voorwiel andersom monteren, dus de hendel bij de andere vorkpoot. En nu staat 'ie net tegen de vorkpoot aan en klemt net niet maximaal. Ook de remblokjes nog eens uit elkaar duwen en het wiel er dan weer in zetten kan zorgen dat de blokjes net iets verder uit elkaar blijven staan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Voorrem zit idd. te ver van de schijf.

Achterrem zou eigenlijk een klein ringetje (1 mm) tussen
adapter en caliper mogen hebben. Heb het gevoel dat hij
bokt op de dwarsliggers.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou Shimano SM-RT 66 schijfjes kopen.
Kost haast niets en rem erg goed.
Die BBB ziet er niet slecht uit, maar de legering bepaalt hoeveel wrijving er ontstaat, dus hoe goed het remt.

Verder: De blokjes pakken maar de helft vd voorste schijf, achter pakken ze de spaken vd (Avid) schijf mee.
Je hebt goede naven, goede remmen, maar met meuk schijven en blokjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

De achterste remschijf is een Avid G2 Clean Sweep remschijf. Ik kan de maat niet zo goed inschatten maar deze schijven zijn verkrijgbaar in 160 en 180 mm (ook in 140 en 200 maar dat lijkt me niet het geval) zoals ook de XT schijven. Aan de afdruk te zien zit deze wel op de juiste hoogte.

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, maar past blijkbaar net niet bij de Shimano blokken.
Ik had de combi zelf ook, de spaken die tussen de blokjes komen zorgen voor schokkerig remmen.

De blokjes voor zouden juist een groter deel vd schijf moeten raken.
Misschien is dat op te lossen met nieuwe blokjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

Lars TB schreef:Kan zijn dat de schijf iets vies was bij montage? Heb je ze gereinigd met remreiniger? Verder wil dit effect wel eens optreden als je met oude blokjes op nieuwe schijven gaat rijden. En ik heb 1x een schijf gehad die niet overal even dik was en die dus ook schokkend remde.

Verder zit je adapter van je voorwiel verkeerd om (op zijn kop). Daardoor rem je maar op de helft van de schijf... .

Beide remmen ook even opnieuw afstellen kan misschien helpen.


Daarnaast zou ik de snelspanner van het voorwiel andersom monteren, dus de hendel bij de andere vorkpoot. En nu staat 'ie net tegen de vorkpoot aan en klemt net niet maximaal. Ook de remblokjes nog eens uit elkaar duwen en het wiel er dan weer in zetten kan zorgen dat de blokjes net iets verder uit elkaar blijven staan.
bedankt voor jullie reacties. bij het voorwiel is het probleem opgelost, ik heb de callipers terug geduwd en weer opnieuw afgesteld en lijkt verholpen. ook de adapter weer omgedraaid, dat zal ik verkeerd gedaan hebben toen ik m'n voorvork een beurt gaf :oops: het was me nog niet opgevallen.
wat is de reden om de snelspanner om te draaien? dan loopt de klem niet meer langs de poot.

achter heb ik bij installatie inderdaad de schijf schoon gemaakt met remreiniger er zaten namelijk veel vette vingers op. ik bedacht me net dat ik nog zo'n 160 schijf heb, die zat namelijk op het voorwiel maar ik wilde niet kleiner dus heb ik bij de plaatselijke fietsenwinkel voor veel te veel geld die 180 BBB gehaald :lol: ik kan die andere schijf nog proberen of is het beter om dan ook nieuwe blokken erop te zetten?
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

tiggermac schreef:De achterste remschijf is een Avid G2 Clean Sweep remschijf.

Patrick
die heeft 6 spaken en deze 12
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik zou de klem ook aan de andere kant van de voorvork doen. Mocht de snelspanner los trillen, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat ie in je remschijf haakt en dat jij een mooie vlucht over te stuur maakt. Die kans is uiterst klein, maar beter uitsluiten dan uitproberen. :D
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

ThaSingleTrackMastah schreef:Ja, maar past blijkbaar net niet bij de Shimano blokken.
Ik had de combi zelf ook, de spaken die tussen de blokjes komen zorgen voor schokkerig remmen.
Dus achter zou je aan een originele Shimano schijf moeten of een ringetje onder de remklauw leggen zodat ie iets hoger komt te staan en van de spaken wegblijft. De andere remschijf proberen zal dus geen resultaat hebben als het dezelfde is.

En als er 12 spaken zijn dan is het een G3. :D. 160 blijft hetzelfde maar als het een verwachte 180 is dan hebben we pech. Een G3 wordt geleverd in 185 mm.

Patrick
Proberen lukt altijd
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

dus omdat de shimano blokjes breder zijn en over de spaken heen lopen remt hij ongelijk? klinkt aannemelijk maar het voelt als een langzaam ritme, dus 1 plek in de schijf (denk ik)
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ben er klaar mee, andere schijf nu ook geprobeerd en doet het na een tijdje remmen ook, blokjes opgeschuurd, alles schoon gemaakt, callipers terug geduwd.
ik wil een nieuwe schijf bestellen en voor de zekerheid ook maar nieuwe blokjes.

kunnen jullie me wat aanbevelen? ik wil namelijk geen gezeur meer! ik ben vrij licht en rij alleen in nederland dus alle schijven en blokken met extra koeling lijkt me niet nodig.
ik zit nu te twijfelen over de shimano XT RT86 of de Hope floating disc. en 4 verschillende soorten shimano blokjes had ik ook niet verwacht : Suprised : :~ :~ :lol:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Heb je nu al ringetjes geprobeerd om hem iets verder
van het midden te krijgen?
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

Pat. schreef:Heb je nu al ringetjes geprobeerd om hem iets verder
van het midden te krijgen?
net nog even geprobeerd maar lost het niet op. het blijft heel onregelmatig remmen
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ik zou gelijk ook een nieuwe adapter mee bestellen. Er zitten soms marginale verschillen tussen merken die voor vreemde problemen kunnen zorgen. En dan sluit je dat iig voor een paar euro uit.
Plaats reactie