Nieuwe vork, nieuwe geometrie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Beste forumleden,

Ik heb mijzelf met kerst verwend met een nieuwe vork, hij moet nog binnenkomen maar ik kan de drang om de verandering in cijfertjes te zien niet weerstaan. Nu kan ik alleen nergens een tool vinden om te berekenen wat mijn nieuwe geometrie gaat worden. Ik wilde sowieso meer richting LTHT en de daarbij horende trailwaardige voorvork.

Om even een beeld te vormen. Ik heb nu een cannondale Beast of the East 2(2016) met een Reba vork erin boost 27,5+/29 met een vorksprong van 51 mm en 120 mm veerweg 32 mm stanchions. De vork die ik heb aangeschaft (bijzonder goedkoop imo) is een Fox 34 Grip Peformance 29 inch 130 mm veerweg met dezelfde vorksprong van 51 mm.

Brand maar los :-q
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Bij BC? Dat is inderdaad een scherpe prijs!

Voor je Reba is het 507mm, zonder SAG: RS gegevens voorvorken

Voor de F34 540mm. Scheelt nogal!
Laatst gewijzigd door baron062 op vr 29 december 2017, 13:26, 4 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Per cm is het ongeveer een halve graad verschil in balhoofdhoek.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Laten we even zonder de SAG rekenen, dan is het hoogteverschil 33mm. De wielbasis van je C'dale zal iets van 1119mm zijn, de hoekverandering zou dan invSIN(30/1119) zijn, dus 1,5 graad. Japie zit helemaal goed.

Je naloop gaat van 90 naar 101mm
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Damn, dat zijn idd koopjes :o

1,5gr vlakkere BHH ga je wel voelen in het stuurgedrag. Zal iets luier/logger aanvoelen dus je zal iets meer met je lichaam moeten werken, aan de andere kant is de F34 stijver en preciezer dan de Reba. Je gaat een hoop plezier aan die vork beleven :-q
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik twijfel bij nader inzien wel aan die 507mm Axle-to-crown van de Reba. Kan ook 526mm zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Pike 120 29er is 520, dus 507 voor een Reba lijkt me wat kort.. Verder kan je de Fox stukken zachter rijden dus zal je met sag ongeveer gelijk uitkomen. ( en vooral heeel blij zijn met die demper :-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Kijk, dat zijn reacties waar ik iets mee kan. Ik was opzich op zoek naar een luiere balhoofdhoek dus ik ga er na dit verhaal vanuit dat dit ongeveer 1 graad zal zijn :winkie:

Knap gevonden dat deze bij BC vandaan komt Baron :-q , inderdaad 283 euro voor zo'n vork is bijna diefstal. Ik zal de reba eens nameten, want ik lees ook 507mm. Goed om te horen dat er ook heel wat mensen lovend zijn over deze demper, ik had er nog niet veel van gehoord maar wel al wat naslag gedaan en het leek mij een goed product. Stijver was ik naar op zoek omdat ik 'heel wat lichaam'kan gebruiken om mijn fiets de bocht in te gooen 8)

Volgens probleem heeft zich helaas al wel voorgedaan, vork binnen blijk ik andere torque caps nodig te hebben. Ik heb ze tot nu toe helaas nog niet weten te vinden dus ik denk dat het een gevalletje draaibank wordt.
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je met 25% sag rijdt, dan zie je van die 10mm maar 7,5mm terug en komt je hoek dus op 0,75 graad minder.
De verschillen zijn marginaal.
Wat je zeker gaat merken is het verschil tussen de 32 en 34mm poten, vooral als je naar beneden rijdt en tegelijkertijd remt en stuurt.
Ook zal de Fox een (veel) betere demper hebben dan de Reba, het voorwiel blijft beter aan de grond.

Dus ik denk dat je zeker een verbetering gaat voelen, maar die zit maar voor een klein deel in je balhoofdhoek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb de Reba even gemeten (heb hem zelf ook) en het is inderdaad 526. Van het verschil ga je weinig merken, ook doordat je met iets meer SAG kan rijden.

Ik moet bekennen: het enige voordeel van de Reba is dat ie 300gr lichter is dan de FOX, als ik het goed heb. Maar ik zou hem bijna ook bestellen.
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Thanks voor het nameten....

Wat houdt je tegen om de vork te bestellen? De argumenten in dit topic lijken mij voor jou ook wel tellen
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als het een 150mm non boost was geweest had ik hem ook wel gekocht, maar zelfs dan heb ik hem eigenlijk niet nodig :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Haibike Dave schreef:Thanks voor het nameten....

Wat houdt je tegen om de vork te bestellen? De argumenten in dit topic lijken mij voor jou ook wel tellen
Ehh, eens, over dat gewicht moet ik niet lopen te zeuren... :tong

Past er een 3.0 band in trouwens?
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

baron062 schreef:
Haibike Dave schreef:Thanks voor het nameten....

Wat houdt je tegen om de vork te bestellen? De argumenten in dit topic lijken mij voor jou ook wel tellen
Ehh, eens, over dat gewicht moet ik niet lopen te zeuren... :tong

Past er een 3.0 band in trouwens?
3.0 past ruim, zowel van afstand naar de zijkanten als de afstand naar de kroon/brug.

Ik ga dan wel uit van de vork met boost steek. Vanavond ga ik even de torquecaps naar iemand brengen met een draaibank, dat is nog wel even iets om rekening mee te houden. Ondanks dat de griep nog niet helemaal uit het lichaam is ben ik onzettend benieuwd naar de eerste rit met mijn nieuwe vork.

Was die 300gr verschil t.o.v. de reba? Want dat is natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk, dan zou je hem moeten afzetten tegen een Yari.
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Haibike Dave schreef:Was die 300gr verschil t.o.v. de reba? Want dat is natuurlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk, dan zou je hem moeten afzetten tegen een Yari.
Eerder een Pike. Voor een normale Reba kom ik gewichten tegen van 1650 gr, en een Boost plus weegt meer, 1750 gr. Die F34 weegt 1950 gr kwam ik ergens tegen.

Ik zal ook andere topcaps moeten steken, maar die heb ik nog.

Heb 'm dus ook besteld. Als notoire RockShox fanboy ben ik benieuwd!
Plaats reactie