Rock Razor wil niet meer terug. Is it me? It was me!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik had n.a.v. eerdere adviezen over klevend Ardennenrubber, de Rock Razor op het achterwiel vervangen door de Hans Dampf die op het voorwiel zat. Op het voorwiel kwam toen Magic Mary. Nu wil ik weer even terug naar Hans Dampf vóór en Rock Razor achter, maar ik krijg de Rock Razor er met geen mogelijkheid meer op. Het lukt me écht niet, ik heb het zeker een uur geprobeerd en zes kunststof bandenlichters verbogen of gebroken :o . Met de hand is het echt onmogelijk.

Nu las ik in 1 topic eerder dat iemand deze problemen heeft gehad. Veel voorkomend lijkt het echter niet en het was de fietsenmaker/leverancier dus ook op een of andere manier gelukt. De vraag is dus: ligt het aan mij? Zo niet (daar ga ik vooralsnog van uit :winkie: ) wat kan ik beter monteren op het achterwiel dan? Racing Ralph? Continental Race King of een tweede Hans Dampf?
Laatst gewijzigd door Joepie de op zo 31 december 2017, 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Als ie er al omheen gezeten heeft ligt het denk ik aan jou
Bird Aeris 9 blurple
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

novaterra schreef:Als ie er al omheen gezeten heeft ligt het denk ik aan jou
:lol: :lol: :lol:

Ik denk ook niet dat de band plotseling gekrompen is. Misschien dat de bead van het gedeelte dat reeds IN de velg zat ongunstig zat. Wellicht dat het daar in zit/zat. Ervan uitgaande dat jij deze band van origine er op gelegd hebt.......anders is de velg/band combi mischien k#t!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Moet gewoon terug willen...

Als het moeilijk gaat is doorgaans het probleem dat de hieldraad niet echt in het diepbed (deel met de kleinste diameter in het midden) blijft maar naar buiten wil waar de diameter toeneemt en dan gaat het niet lukken... Ventiel in geval van binnenband wil daar af en toe ook aan bijdragen (afhankelijk van waar je begint) omdat zeker wanneer die niet zo ver mogelijk teruggedrukt is de hieldraad daar eigenlijk niet naar het middendeel kan.

Extra paar handen om de band daar te houden waar die moet zijn op de plaats dat je niet bezig bent kan helpen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gewoon die band ff in de oven opwarmen, dan wordt ie vanzelf wat groter en soepeler :tong

Ja, het ligt aan jou :winkie:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heb je toevallig asymmetrische velgen? Wel vanaf de smalle kant erop leggen dan. Vanaf de breede kant gaat niet lukken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Al gedreigd dat als hij niet meewerkt je hem gaat oprijden op asfalt?
(geweld helpt)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

rutger079 schreef: Ik denk ook niet dat de band plotseling gekrompen is.
Ik sluit het niet uit. Hij is een keer nat geworden :tong
Jurf schreef:Al gedreigd dat als hij niet meewerkt je hem gaat oprijden op asfalt?
Dat is wel een erg ernstig dreigement. :lol: Het moet wel menselijk blijven.
TenZNL/novaterra schreef:Ja, het ligt aan jou :winkie:
I am in denial.
Dutch schreef: Heb je toevallig asymmetrische velgen? Wel vanaf de smalle kant erop leggen dan. Vanaf de breede kant gaat niet lukken.
Nope, normale velg, 23mm breed.
cheeta schreef:Moet gewoon terug willen...

Als het moeilijk gaat is doorgaans het probleem dat de hieldraad niet echt in het diepbed (deel met de kleinste diameter in het midden) blijft maar naar buiten wil waar de diameter toeneemt en dan gaat het niet lukken... Ventiel in geval van binnenband wil daar af en toe ook aan bijdragen (afhankelijk van waar je begint) omdat zeker wanneer die niet zo ver mogelijk teruggedrukt is de hieldraad daar eigenlijk niet naar het middendeel kan.

Extra paar handen om de band daar te houden waar die moet zijn op de plaats dat je niet bezig bent kan helpen.
Derde hand er al bij gehad, die van de eega, maar die gaf het na een paar minuten al op :((
Ik ga morgen nieuwe bandenlichters halen en dan zal ik eens kijken naar de ligging van de hieldraad. Het is toch echt niet het eerste bandje dat ik verwissel maar wel het eerste die mij de baas blijft.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vergeet de bandenlichters. Als het zonder niet lukt, dan past het niet en sloop je alleen maar bandenlichters en als het tegenzit zelfs je velg of band.

Velgbed. Precies wat Cheeta zegt. Band netjes naar het midden van de velg schuiven, in het diepste gedeelte van de velg. Dan kun je het laatste stukje over de rand wippen.

(tenzij je heeeeel zwakke handen hebt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

rutger079 schreef:
novaterra schreef:Als ie er al omheen gezeten heeft ligt het denk ik aan jou
:lol: :lol: :lol:

Ik denk ook niet dat de band plotseling gekrompen is. Misschien dat de bead van het gedeelte dat reeds IN de velg zat ongunstig zat. Wellicht dat het daar in zit/zat. Ervan uitgaande dat jij deze band van origine er op gelegd hebt.......anders is de velg/band combi mischien k#t!
Zal volgende keer wat duidelijker (proberen te) zijn, maar bead = hieldraad :wink:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ye s you are. Een band krimpt niet maar wordt groter - is marginaal maar hij zal altijd iets ruimer worden. Meer spinazie eten. Met je duimen krachtzetten, zo deband van je af duwen i.p.v naar je toe halen met je vingers. De binnenkant hieldraad smeren met vaseline of een sterk zeepsopje.

Succes
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

TenZNL schreef:Gewoon die band ff in de oven opwarmen, dan wordt ie vanzelf wat groter en soepeler :tong

Ja, het ligt aan jou :winkie:
Als ik mijn kleding in de wasmachine te veel verwarm wordt het over het algemeen alleen maar kleiner :lol:
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Ik merk wel dat banden van schwalbe lastiger om de velg heen te krijgen zijn als van continental. Maar nog nooit gehad dat het niet lukte.
De conti's kreeg ik daarintegen weer niet dicht met latex terwijl de schwalbe's al dicht zijn zonder latex.

Idd goed opletten dat de hieldraad goed in het midden ligt wat afwasmiddel erlangs.

Succes,
Wir wollen leben!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Zit je in de schuur of buiten te kloten? Of lekker warm binnen met de thermostaat op 22?
Hierboven al een opmerking over even in de oven, maar gewoon naar binnen verhuizen als je nu in de kou zit scheelt wellicht ook al genoeg.
Zou ook verklaren waarom het eerst (zomer??) wel makkelijk ging
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je misschien de tape gewisseld (en niet strak in het gootje getrokken)?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie