Even wat qoutes onder elkaar geplakt, ik zal nog 1x proberen uit te leggen wat ik bedoel.
Dutch schreef:
Lees het zojuist terug, is enkel als kritisch zijn beschreven, graag ook zo lezen niet met het idee dat ik je aan wil vallen. Juist niet, ik kan je imput zeker waarderen.
ThaSingleTrackMastah schreef:
In Markelo zal je een juist afgestelde 140mm niet snel maximaal gebruiken.
Een goed afgestelde 140mm vork doet in D net zo goed als in NL.
Definieer eerst eens wat jij onder "goed" afgesteld vind vallen?
ThaSingleTrackMastah schreef:
Zo’n ding is wat mij betreft een luxe oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat.
Ja, ik heb een Pike 140 en ik heb wat moeten expirimenteren met tokens en luchtdruk.
Maar nu gebruik ik m in Brabant, in de Ardennen, de Alpen en sinds kort ook in Spanje.
De vork doet t gewoon, no matter what.
Mijn vork doet het met 3 tokens en "goede" afstelling ook prima, denk dat velen (waaronder zeker ikzelf) er super content mee zijn.
Maar stel dat het NOG mooier kan, dat dus
(iets van probleem wat nauwelijks bestaat... maar toch stel dat)ThaSingleTrackMastah schreef:
Dus uiterst handig bij het afstellen, maar daarna overbodig.
Ik begrijp dat jij zowel in Markelo als Winterberg altijd de max veerweg wilt gebruiken.
Dat kan, maar dan ben je in NL meestal onderweg met een te softe setup.
Maar als dat jouw ding is, waarom niet .?.
Volgens mij probeer je hier je punt te maken zonder zinnige onderbouwing.
Juist niet een keer instellen daarna overbodig. Een keer instellen voor reguliere ritten en juist de ondersteuning hebben bij je vork om hem onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt.
Het gaat niet om een softe vork, het gaat om een nog soepeler aansprekende vork.
Misschien vindt je het linkje hierboven interessant om door te lezen

We verschillen hier blijkbaar van mening of inzicht.
Mijn mening is dat het onzinnig is een juist afgestelde vork telkens te verstellen.
Ik zie wel in dat het juist instellen vd vork makkelijker gaat met deze MRP cartridge.
Maar eenmaal juist ingesteld, verliest in mijn opinie dit handige ding zijn waarde, omdat ik er nooit meer aan zal draaien.
Met juist ingesteld bedoel ik een sag die bij het gebruik past (vul maar in, 20% tot 30%), en een luchtvolume dat de max. travel mogelijk maakt en toch bottom-out voorkomt.
Ik beperk me hier tot de luchtdruk, omdat de cartridge ook werkt op de luchtveer.
cheeta schreef:
Dutch schreef:
Juist niet een keer instellen daarna overbodig. Een keer instellen voor reguliere ritten en juist de ondersteuning hebben bij je vork om hem onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt.
Ik heb niets tegen een MRP om de karakteristiek makkelijker / in kleinere stappen / ... te beinvloeden (vind het eigenlijk wel een interessant ding), maar ik heb wel m'n vraagtekens bij
"onderweg net iets meer ramp control te hebben als je het echt nodig hebt."Het is niet iets wat je per remote even onderweg versteld (en zelfs dat vergeet je halverwege de afdaling nog geregeld te veranderen in het heetst van de strijd), waarmee de mogelijkheden om het te gebruiken al ernstig beperkt worden:
a) doordat je bovenaan de setting kiest voor het natuurlijke, ruwe deel met lage snelheid of voor die drop halverwege, die paar sprongen met kombochten als je het bos uitkomt, die paar events waar je niet wilt dat hij te ver wegzakt, etc... (misschien niet in Rijssen)...
b) doordat je soms door de omstandigheden (omdat je 'blind' rijdt, omdat je waarom dan ook van je lijn afkomt, omdat je waarom dan ook niet genoeg of teveel snelheid hebt) ineens een heel andere behoefte hebt dan je op voorhand ooit voorzien/ingeschat had.
Is het dan niet meer waard dat de reactie van je fiets daarop zo constant mogelijk is en dat jij weet waar je aan toe bent in plaats van dat je je op dat moment moet gaan afvragen in wat voor setting je ook al weer onderweg was...?
Ik denk in dezelfde richting als Cheeta, je stelt je vork zo in dat je de hele veerweg gebruikt, niet teveel en niet te weinig.
Of je dat doet met tokens of met een MRP, dat maakt niet uit.
Als je vork eenmaal goed staat, dan staat 'ie goed.
Je gaat niet de hele tijd aan de knopjes draaien.
Doe je dat wel, dan staat 'ie waarschijnlijk nog niet goed.
Een deel van jouw wens komt (denk ik) voort uit de verscheidenheid aan terrein/omstandigheden waarin je dezelfde fiets gebruikt.
One size fits all is misschien niet mogelijk ?
Wat je met de MRP doet is de progerssiviteit beinvloeden door iets in de luchtkamer te plaatsen.
(net als bij tokens, alleen tokens zijn dode dingen die je stapsgewijs toevoegd of weglaat)
De wens om dit te doen is ontstaan toe de luchtkamers van de vorken groter werden (en dus minder progressief).
Dit komt door de dikkere veerpoten icm met de lange veerweg.
(met een xc vork van 100mm had niemand dit probleem)
Bij de juiste sag (want je wilt dat je vork ook op kleine oneffenheden aanspreekt) merk je dat je zelden de volledige veerweg kunt benutten.
Of je schiet door je veerweg heen, of je komt maar tot halverwege, afhankelijk van je rijklaar gewicht, je rijstijl en je omstandigheden.
Dit aanpassen door de luchtdruk te veranderen zorgt er voor dat je sag niet meer klopt.
De vork zakt half in, of doet helemaal niets op kleine oneffenheden.
Dus je moet iets doen aan het volume vd luchtkamer.
Een volume spacer dus.
Dat kan door tokens of door een verstelbaar ding zoals deze cartridge van MRP.
Bij tokens moet telkens de vork open, token erbij (of er uit), proefrijden, nog een token enz.
Net zolang tot sag en travel passen bij jouw gewicht, rijstijl en omstandigheden.
Uiteraard gaat dat met de MRP het makkelijkst, 1x inbouwen, daarna kan je on-trail expirimenteren tot je de juiste instelling hebt.
Voor het inbouwen van een token mag je steeds terug naar je werkplaats

Inmiddels blijkt dat het grafiekje dat we allemaal zitten te bekijken ook liegt, dan wel voor illustratieve (commerciële) doeleinden bedoeld is.
En nee, ik heb geen ervaring met de MRP cartridge, wel met het plaatsen en verwijderen van tokens.
Dus geen direct antwoord op de vraag van Dutch, maar wel stof tot nadenken, zoals wel blijkt uit deze discussie.