Welk tooltje om SRAM remschijf te (de)monteren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik wil de remschijf op het voorwiel vervangen door een grotere diameter (180-->200). het gaat om DT swiss naaf. De remschijf zit niet met de 6 boutjes gemonteerd, maar deze wordt geklemd met een zwarte ring met uitsparingen rondom. Ik heb volgens mij in de toolkit hier geen dingetje voor, op internet kan ik het eigenlijk ook niet zo gouw vinden.

Weet iemand raad?
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Is de center lock van sram niet gelijk aan die van shimano? Nooit sram rotors gehad dus dat weet ik dan niet zeker maar ik weet wel dat je de schijven van shimano die met zo een center lock vast zitten kan verwijderen met een cassete tool. Dus dezelfde tool waarmee je een cassete verwijderd. Tenzij je dus een apart systeem hebt waar ik niet van weet.

http://bike-advisor.com/bicycle-service ... rotor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Waarschijnlijk past daar de tool (grote dop) op die je ook voor Shimano buitenboord trapaslagercups nodig hebt.
Zoiets: https://www.mantel.com/be/bbb-cycling-b ... Mjc3RhcnQ4" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door RaymonMTB op di 26 december 2017, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Merci voor de snelle reacties. Volgens mij is het geen echte center lock.
Ik heb twee fotootjes geschoten
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Centerlock adapter...
Afbeelding

... heb je een TL-FC32 of vergelijkbaar nodig.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

...dus inderdaad de tool voor Shimano buitenboord trapaslagers.
Als je een dop neemt die op je momentsleutel past dan kan je de ring ook nog eens op het juiste koppel vastzetten :wink:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

RaymonMTB schreef:...dus inderdaad de tool voor Shimano buitenboord trapaslagers.
Als je een dop neemt die op je momentsleutel past dan kan je de ring ook nog eens op het juiste koppel vastzetten :wink:
Ah. Nu zie ik het inderdaad.

Heb trouwens wel deze in de toolbox liggen. De pinnetjes zijn om te draaien en dan zou de ring losgemaakt en vastgezet moeten kunnen worden. Maar om hier nu 40 Nm mee te krijgen :-? . Hmm....
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zou een sleutel die er echt voor bedoeld is gebruiken... Enige waar op te letten is, is dat je heel weinig overlap hebt. Met de 'sleutels uit plaatstaal' (er zijn betere dan de originele Shimano) en de Parktool dop gaat dat goed maar het zijn ook wat van die doppen die een chamfer hebben wat gemakkelijk is voor een BB zelf maar hiervoor zou ik me dan toch serieus zorgen gaan maken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ja eens,
ik heb iets meer vertrouwen in de dop. Ook het kunnen toepassen van een momentsleutel is handig. Ik denk dat ik de dop eerst ga bestellen en even kijken hoe het gaat.
Ja, doei !
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Joepie de , je moet niet persé een dop gaan kopen voor die zeldzame keer dat je hem nodig hebt. De meeste trapassen zijn tegenwoordig pressfit (oid) anders zou je hem nog kunnen gebruiken voor je Shimano trapassen als je die op je fiets(en) hebt.

Losdraaien gaat prima met de platte plaatstalen sleutel die Cheeta voorstelt.

Iemand die ervaring heeft met trapaslagers vastzetten (50Nm) die voelt wel aan hoe vast hij de ring mag (moet) aandraaien en dan kan dat ook prima met zo'n sleutel. Een Newton minder zal ook geen ramp veroorzaken...

Ik werk ook aan andermans fietsen en dan doe ik het gewoon correct zoals het hoort dus met een momentsleutel en de aanbevolen Newtonmeters...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet die platte (Shimano) sleutel hebben.
Een dop past niet altijd over de as van je naaf.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik had gezien dat de as idd een klein stukje uitsteekt buiten de ring. De dop die RaymonMTB voorstelt ziet er vrij diep uit. Mss is het ook geen halszaak. Ik zal de Shimano sleutel bestellen dan. Op een oude fiets die ik gebruik voor stadse ritjes heb ik nog een Shimano trapas zitten. Kan ik eens op oefenen.
Laatst gewijzigd door Joepie de op wo 27 december 2017, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een dop kan ook, maar let er dan op dat er geen schuin kantje aan zit ("chamfer" zoals Cheeta zegt). Door de zes iets uitstekende pinnetjes van de adapter heb je maar heel weinig aangrijpvlak en met zo'n afgeschuinde dop schiet je er meteen af.
Been there, done that...

Zo eentje werkt dus niet:
Afbeelding

Deze waarschijnlijk wel:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

I see. Zo een afgeronde doprand is idd een risico. Als de ring zelf afgerond raakt dan zal het lastig zijn om die dan nog te kunnen verwijderen. Sleutel is onderweg.
Ja, doei !
Plaats reactie