Achterdemper wisselen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Kan ik zomaar een achterdemper verwisselen voor een andere demper met ongeveer dezelfde inbouwmaat en slag? Passen de bussen die in mijn huidige demper zitten automatisch in de nieuwe?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef:Kan ik zomaar een achterdemper verwisselen voor een andere demper met ongeveer dezelfde inbouwmaat en slag?
In veel gevallen wel. Als je het over een verschil van een millimeter hebt dan. Zo geven sommige fabrikanten een demper op als 200x50 en andere weer als 200x51. In veel gevallen is dit het verschil in afronding vanuit inches. Maar 190x50 gaat weer niet werken, die 10 mm is te veel.

Dan heb je ook nog afwijkende veersystemen die een speciale afstelling van de demper vraagt. Dan gaat niet zomaar iedere demper werken. Dus het ligt er aan wat je wilt vervangen en wat je er in wilt zetten.
theemutz schreef:Passen de bussen die in mijn huidige demper zitten automatisch in de nieuwe?
Van hetzelfde merk vaak wel, maar ga er niet van uit. Van andere merken gaat het bijna nooit passen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Dank je voor de snelle reactie.

Ik wil een fox float triad ( Specialized specific , 182 mm inbouwmaat x 38 mm slag = 105 mm veerweg) eventueel wisselen met een fox Float CTD met een inbouwmaat van 184 mm en een slag van 44 mm= 120 mm veerweg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fotootje vd Triad?
(Uitgebouwd)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Type Specialized?

(vrees dat je op de diameter van de demper vast loopt, als de bevestiging al gaat werken, zoals TSTM vermoedt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

ALs je zo'n demper hebt, gaat het niet lukken met een gewone demper uit een andere fiets. Die Y vormige aansluiting past alleen op Specialized specifieke dempers.

Afbeelding

Ook kun je niet zomaar een demper met meer slag monteren. De kans dat de vering ergens tegen je frame botst is heel groot.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.bikeyoke.de/en/bikeyokes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik heb nog geen foto's van de uitgebouwde demper, maar zoiets is het:


Afbeelding
Afbeelding

De fiets waar die in zit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die ziet er redelijk normaal uit.
Ik zou denken dat een andere Fox zo past.
(als je je eigen Triad uitbouwt kan je de oogjes opmeten)

Maar is revisie / customization van de Triad geen optie ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Brambo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 december 2017, 11:24

dempers blijven altijd een puzzel, ik ben zelf ook aan het experimenteren met een stumpy en andere dempers, bushings zijn ook vaak een ding.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Brambo schreef:dempers blijven altijd een puzzel, ik ben zelf ook aan het experimenteren met een stumpy en andere dempers, bushings zijn ook vaak een ding.
Hebben fox en rockshox niet dezelfde afmetingen/ diameter van de bevestigingspunten zodat alleen de bussen die in de bevestigingspunten/ eyelets komen het verschil maken?


@ TSTM. Ja, revisie is natuurlijk ook een optie maar voor dat geld heb ik ook bijna een nieuwe, modernere ( wellicht betere?) RS Monarch RL demper. De vraag is natuurlijk of die past.

Oog - oog van huidige is 182 mm. De Fox en Monarch heb je met 184 mm, dus dat zal wel lukken denk ik. Alleen de slag van de huidige is 38 mm terwijl de andere 44 mm zijn. Volgens mij gaat de veerweg achteren dan met 15 mm toenemen. Ik zal woensdag als ik ga sleutelen eens kijken of dat een probleem wordt. Dan natuurlijk nog de vraag, zoals Brambo al aangaf, of het met de bushings en zo gaat passen.

Revisie is in ieder geval de meest veilige optie :tong
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vooropgesteld dat het past, ga je dan niet de geometrie (teveel) wijzigen? Je drukt het achterwiel 2mm verder naar beneden en nu lijkt 2mm niet heel veel maar wat doet dat voor de zitbuis- en balhoofdshoek?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Grootste risico is dat je door die langere veerweg iets gaat raken. Dat is makkelijk genoeg uit te proberen met een lege demper van de nieuwe lengte/slag maar dan moet je die wel hebben liggen ;-)

Waarom sommige merken het steeds nodig vinden om met minimale afwijkingen van gangbare standaards te werken ontgaat mij. Ik kan daar geen technische, maar alleen commerciële redenen voor bedenken.
Voor mij echt iets dat meespeelt bij het maken van een keuze voor een bepaald frame/fiets. Die stomme pullshocks van Scott en Cannondale bijvoorbeeld, dat moet je toch niet willen. Reden die fietsen beter dan de concurrentie? Nee...
Idem dit Specialized gedoe, je zit vast aan een verouderde demper reviseren of (indien mogelijk) onderdelen te gebruiken die net niet passen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De nw demper heeft een iets langere slag.
Als je je oude uitbouwt (onvermijdelijk) kan je de achterbrug vrij bewegen en kan je zien wat er gebeurt met die paar extra mm.

Ooit een SID demper vervangen door een Fox, dat pastte gewoon 1:1, maar dat was in 2004...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:De nw demper heeft een iets langere slag.
Als je je oude uitbouwt (onvermijdelijk) kan je de achterbrug vrij bewegen en kan je zien wat er gebeurt met die paar extra mm.

Ooit een SID demper vervangen door een Fox, dat pastte gewoon 1:1, maar dat was in 2004...
Oh toen wij nog 1 maat wielen hadden en de rest ook niet zo complex was.... Tja die goede oude tijd hahaha
Plaats reactie